Vuosikertomus – homeinen pakkopulla vai sittenkin crème brûlée?

Vuosikertomuksen tekemiseen ei ole vain yhtä kiveen hakattua mallia. Kun teet raportista verkkosivuston, tekeminen muuttuu hauskemmaksi ja herkullisemmaksi.

Maistuuko vuosikertomuksen tekeminen kuivahtaneelta pullalta, joka on pakko niellä pelkästä kohteliaisuudesta (ja koska esimiehesi odottaa sitä sinulta)? Sitähän se helposti on, jos olet tottunut lapioimaan uudet luvut viimevuotisten päälle ja miettinyt kerta toisensa jälkeen, miten muotoilisit samat juhlapuheet uudella tavalla johdon suuhun. Vie raportti verkkoon, niin tekeminen muuttuu mielekkäämmäksi. Tässä viisi perustelua:

1. Verkossa vuosikertomus herää eloon.

Olipa vuosikertomuksenne yksi vieritettävä verkkosivu tai kokonainen sivusto (mutta ei missään nimessä sivuillenne piilotettu pdf-tiedosto!), se tarjoaa mahdollisuuksia eri muotoisille sisällöille. Voisiko johtaja perinteisten avaussanojen sijaan kertoa videolla vuoden viisi tärkeintä saavutusta? Mitä jos vuoden avainluvut esiteltäisiin animaatiossa? Työntekijät keskustelisivat työkulttuuristanne vaikka podcastissa? Vuoden kohokohdat koottaisiin kuvakaruselliin?

Verkkoraporttiin voit upottaa henkilöstöllenne ja kumppaneillenne vaikka tietovisan yrityksenne tai yhdistyksenne vuodesta! Kun käytettävissäsi on muutakin kuin pelkkää tekstiä, kaaviota ja painomustetta, voit heittäytyä luovemmaksi suunnitellessasi vuosikertomuksen sisältöä.

2. Tieto on löydettävissä.

Verkkoraportin hakutoiminnon avulla kävijä löytää helposti etsimänsä tiedon ilman, että joutuu silmäilemään koko raportin läpi. Ja kun raportin ja sen sisällöt hakukoneoptimoi huolella, tieto löytyy myös googlaamalla.

Vuosikertomuksessa on tyypillisesti enemmän tai vähemmän erilaisia kaavioita havainnollistamassa yrityksen (tai yhdistyksen) kehityssuuntia. Infograafikin tarjoaa verkossa huomattavasti paremmin tietoa kuin painettuna kuvana. Kun käyttäjä vie hiiren interaktiivisen graafin päälle, se paljastaa kaikki tarkat luvut, joiden perusteella käppyrät tai palkit on piirretty. Vastaavasti suuret, raskaat taulukot voidaan verkossa rakentaa siten, että käyttäjä voi suodattaa niistä pelkästään itseään kiinnostavan datan.

3. Olet ajankohtainen.

Nopea julkaiseminen ja jakelu sekä päivitettävyys ovat verkkoraportin kiistattomia etuja. Kun työ on aloitettu hyvissä ajoin, edellisvuoden vuosikertomus saadaan jo alkuvuodesta lukijoille ilman painon ja jakelun tuomia väistämättömiä viiveitä. (Ja lisäksi säästät painokulut!)

Verkossa vuosikertomusta voi halutessaan täydentää vuoden mittaan ajantasaisella sisällöllä. Lisäksi raportin tarkistuskierroksista voi jättää tripla- tai ainakin quadrotsekkauksen pois, kun tietää, että yksittäinen virhe on korjattavissa jälkikäteen. Vähemmän stressiä, siis!

4. Näet lukijamäärät.

Vuosikertomuksen tekijän valtaa helposti epäusko: näin iso työ ja lukeeko tätä edes kukaan? Varmasti lukee, jos olet hyödyntänyt kohtien 1, 2 ja 3 mahdollisuudet. Verkkosivun kävijädatasta voit seurata raporttisi kävijävirtoja ja mistä ne saapuvat sekä tarkkailla, mitä raportistasi luetaan ja kuinka suurella hartaudella. Kävijädataa analysoimalla opit, mikä vuosikertomuksessa toimii ja mitä voit ensi vuonna tehdä vielä paremmin.

5. Valmis malli helpottaa uutta urakkaa.

Kun raportin verkkosivu tai -sivusto on kerran luotu, seuraava raportti on helppoa ja kustannustehokasta tehdä vanhan pohjalta, uudet kujeet mielessä.

Että tehtäisiinkö teidänkin vuosikertomuksestanne pakkopullan sijaan crème brûlée – klassinen jälkiruoka, joka on vastustamattoman herkullinen ja yllättävän helppo valmistaa?

 

Tutustu verkkoraportteihin, joita olemme toteuttaneet asiakkaillemme:

Kelan vastuullisuusraportti

Kuurojen palvelusäätiön vuosikertomus

  

Lue lisää tavastamme tehdä vuosiraportteja.

 

Picture of Jenni Juntunen

Jenni Juntunen

jenni.juntunen@otava.fi

Kirjoittaja on asiakasvastaava tuottaja, jonka lempipulla on dallaspulla.

Data Verkkomainonta Kohdentaminen Tavoitteet ja mittarit