Vierasblogi: Mainostaja, huomioithan mobiilin mainosympäristön mahdollisuudet?

Elämästämme verkossa ja mobiilissa kertyy huima määrä tunnistettavia jälkiä, jotka ovat verkon eri seurantatyökalujen kautta vapaasti mainostajien hyödynnettävissä, Carat Finlandin Johanna Lehtonen pohtii.

Oletko miettinyt älypuhelimen roolia elämässäsi? Tiedätkö kuinka monta kertaa vilkaiset puhelintasi päivässä tai missä kaikissa applikaatioissa tai mobiilisivuilla vierailet päiväsi aikana? Entä kärsitkö mahdollisesti nomofobiasta eli pelosta olla ilman kännykkää tai mobiiliyhteyttä?

Tiedän katsovani puhelinta monta kertaa jo ainoastaan tunnin aikana, ja myönnän kärsiväni myös nomofobiasta. Enkä usko olevani ainoa. Monella muullakin, tarkemmin sanottuna yli kolmella miljoonalla suomalaisella* älypuhelin on seuralaisena aamuvarhaisesta aina illan viimeisiin hetkiin ennen nukahtamista.

Älypuhelin on helpottanut ja muokannut arkeamme melkoisesti. Puheluita tai tekstiviestejä ei vastaanoteta enää yhtä paljon kuin aiemmin. Pikaviestit hoitavat nyt tuota virkaa ja niiden käyttö on suorastaan räjähtänyt suomalaisten keskuudessa viimeisen kahden vuoden aikana.* Puhelimemme ensimmäiseltä näytöltä löytyy yhdellä kosketuksella jo monta elämää helpottavaa palvelua. Muistatko esimerkiksi kymmenen vuotta sitten miten ja mistä latasit lempimusiikkisi tai miten selvitit bussikorttisi saldon?

Mobiilien hyötypalveluiden käytön lisäksi älypuhelimen seurassa viihdytään useita tunteja ja älypuhelimen näyttö täyttää niitä hetkiä, jolloin ennen olisi esimerkiksi katseltu ulos bussin ikkunasta tai luettu kirjaa riippukeinussa. Yhä useampi myös dokumentoi arkeaan älypuhelimella otettujen kuvien kautta ystävilleen Instagramissa tai Facebookissa. Kuluva vuosi 2017 näyttää vahvasti olevan myös se vuosi, jolloin suomalaiset uskaltautuvat kokeilemaan älypuhelintaan ostosten tekemiseen sekä myös mobiilisti maksamiseen.  

 

Mediapäivä 18_29 vuotiaat CCS.jpg

 

Kuva. 1. 18-29 –vuotiaiden mediapäivä*

                  Mediapäivä 45_59 vuotiaat.jpg

 Kuva 2. 45-59 –vuotiaiden mediapäivä*

*Dentsu Aegis CCS-kuluttajatutkimus 2016, 5 400 suomalaista vastaajaa 15-74 –vuotiaat

 

Mitä älypuhelinten lisääntynyt käyttö merkitsee ja mahdollistaa markkinoijalle?

Kiitos älypuhelinten, moni suomalainen ei enää mene internetiin tai some-palveluihin, vaan verkossa eletään useita eri hetkiä pitkin päivää riippuen siitä, onko arkipäivä vai viikonloppu. Tiedonkulku on nopeutunut ja sosiaalisen median kautta tiedämme lähes reaaliaikaisesti mitä Suomessa tai maailmalla tapahtuu.

Elämästämme verkossa ja mobiilissa kertyy huima määrä tunnistettavia jälkiä, jotka ovat verkon eri seurantatyökalujen kautta vapaasti mainostajien hyödynnettävissä. Tällä hetkellä jo useammalla toimialalla verkkopalveluita selaillaan enemmän mobiilisti kuin desktopilla. Mainostajan olisikin hyvä miettiä, ovathan omat verkkopalvelut testatusti mobiilioptimoidut ja toimivathan kaikki ohjaukset sivustolla varmasti myös mobiilisti?

Mobiilimainonnan hienoimpia piirteitä on mahdollisuus kohdentaa oikea viesti juuri oikeaan ja varsin henkilökohtaiseen hetkeen ja vangita näin vastaanottajan huomio. Mainontaa voidaan kohdentaa monipuolisesti demografioiden ja kiinnostusalueiden lisäksi esimerkiksi alueellisesti, ajallisesti tai säätilanteen mukaan.

Kohdennetussa mainonnassa voidaan kertoa asioista, jotka vastaanottaja kokee hänelle relevanteiksi palveluviesteiksi tai muuten muistijälkiä jättäväksi kiinnostavaksi tarinaksi. On selvää, että tällöin myös luovia toteutuksia ja viestejä on oltava useampi kuin yksi ja myös mobiilin eri mainostoteutusten mahdollisuudet ja rajoitukset on mietittävä tarkkaan.

kamera.jpg

Usein onnistuneessa mobiilimainonnassa on huomioitu muun muassa seuraavia asioita:

  1. Alkuperäinen idea kampanjan luovaan toteutukseen sekä viestiin on lähtenyt mobiilin mainosympäristön ominaispiirteistä, ei muista medioista.
  2. Dataa ja ymmärrystä kohderyhmästä on hyödynnetty kampanjan suunnittelussa sekä huomioitu kohdentamisen ja retargetoinnin mahdollisuudet.
  3. Mainoksessa tai mainosvideossa kerrotaan heti mistä on kyse ja kuka mainostaa – mainostaja saa vain muutamaksi sekunniksi huomion brändillensä.
  4. Mainonnan visuaalisuus sekä viestintä ovat yhtenäiset ja linjassa keskenään. Toimivin luova kombinaatio on myös A/B-testattu oikealla yleisöllä.
  5. Mainonnalle on asetettu selkeät ja mitattavat tavoitteet sekä lyhyellä että pidemmällä aikavälillä.

 

Kirjoittaja Johanna Lehtonen on Carat Finlandin Account Director ja työskentelee asiakkuuksien kehittämisen, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän konsultaation parissa.

Haluatko lukea lisää vaikuttavan mobiilimainonnan suunnittelusta ja toteuttamisesta? Lataa alta ilmainen Mobiilimainostajan käsikirjamme. 

Mobiilimainostajan käsikirja

 

Picture of Johanna Lehtonen

Johanna Lehtonen

johanna.lehtonen@carat.com

Kirjoittaja Johanna Lehtonen on Carat Finlandin Account Director ja työskentelee asiakkuuksien kehittämisen, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän konsultaation parissa

Data Verkkomainonta Kohdentaminen