Vaikuttajamarkkinoinnin aitous piilee brändien kohtaamispisteessä

Vaikuttajamarkkinointia on ehditty tekemään jo noin vuosikymmenen ajan. Vuosien varrella niin toteutustavat kuin tuloksetkin ovat olleet monenkirjavia. Vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuus piilee 2020-luvulla entistä vahvemmin yrityksen ja vaikuttajan brändien kohtaamispisteessä, selviää tuoreessa vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportissamme.

Kuinka varmistan, että yritykseni vaikuttajamarkkinointi on vaikuttavaa jatkossakin? 

Tuoreessa trendiraportissamme vastaus tuli kuin yhdestä suusta niin vaikuttajien itsensä kuin vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskentelevien markkinoinnin ammattilaisten taholta: 

Kun yrityksen ja vaikuttajan brändit kohtaavat, myös vaikuttajamarkkinoinnista tulee uskottavaa.

Varsin yksinkertainen ajatus, mutta mitä tämä tarkoittaa vaikuttajamarkkinointia harkitseville yrityksille käytännössä? Ainakin sitä, että vaikuttajan valintaan kannattaa käyttää riittävästi aikaa ja harkintaa. 

Tähän artikkeliin olemme koonneet vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportista muutamia aiheeseen liittyviä vinkkejä.

Vaikuttajien toiveissa ovat pitkäaikaiset kumppanuudet itselle kiinnostavien brändien parissa

Brändilähettilyys on yksi viime aikoina runsaasti esillä ollut puheenaihe vaikuttajamarkkinoinnin piirissä. 

Brändilähettilyyden – eli tietyn vaikuttajan sitoutumisen tiettyyn brändiin pidemmäksi ajaksi ja useimmiten myös monessa kanavassa – on arvioitu ainakin osittain syrjäyttävän aiemmin tyypillisen kampanjalähtöisen tavan tehdä vaikuttajayhteistyötä.

Trendiraportissamme nousi selkeästi esiin, että brändilähettilyys on myös itse vaikuttajien haaveissa tulevaisuuden vaikuttajamarkkinoinnin tekemisessä. Eikä mikä tahansa brändilähettilyys: vaikuttajat toivovat tulevaisuuden vaikuttajamarkkinoinnilta erityisesti pitkäaikaisia kumppanuuksia heitä henkilökohtaisesti kiinnostavien tai koskettavien brändien kanssa.

Sitaatti-Sara-1

Sitaatti-Minna-1

💎 Kun “täydellinen brändimatch” syntyy, on kaupallinen yhteistyö seuraajankin silmään luonnollista. Tulevaisuudessa pärjäävätkin ennen kaikkea ne vaikuttajat, jotka onnistuvat vaalimaan uskottavuuttaan ja sitoutumaan pidemmäksi aikaa tiettyihin brändeihin. 

2020-luvun vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä on H2H – ihmiseltä ihmiselle

Viimeistään 2020-luvulla positiivisuuspuuteroinnin aika on ohi vaikuttajamarkkinoinnissakin. Vaikuttajia seuraavat kuluttajat tulevat jatkuvasti entistä kriittisemmiksi sen suhteen, pystyykö vaikuttaja aidosti seisomaan sanojensa takana kertoessaan mielipiteitään kaupallisesta yhteistyöstä.

Trendiraportin haastatteluissa useampi osallistuja mainitsi, kuinka heidän mielestään vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan silloin kun se ei oikeastaan edes tunnu vaikuttajamarkkinoinnilta. Tulevaisuuden vaikuttajamarkkinoinnilta odotetaankin mahdollisimman aitoja mielipiteitä, ja pokkaa kertoa avoimesti jopa negatiivisemmistakin kokemuksista seuraajilleen.

Vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä on suosittelukulttuuri – ihmiseltä ihmiselle, H2H (Human to Human). Sama H2H-näkökulma pätee myös yrityksen ja vaikuttajan väliseen yhteistyöhön: kun intressit, arvot ja näkemykset kohtaavat, pysyy myös vaikuttajamarkkinoinnin uskottavuus yllä.

Sitaatti-Jenni-1

💎 Jotta vaikuttajamarkkinointi olisi vaikuttavaa jatkossakin, yritysten tulee aidosti miettiä mitä heidän kohderyhmänsä haluaa. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää, että vaikuttajan brändin on yrityksen oman brändin kanssa yhteensopiva. 

Mitä muuta kuuluu 2020-luvun vaikuttajamarkkinointiin?

Pari hassua kuukautta, ja 2020-luku on täällä! Mitä uusi vuosikymmen tarkoittaa vaikuttajamarkkinoinnin kannalta? 

Keräsimme Suomen nimekkäimpien vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisten näkemykset tulevaisuuden trendeistä yhdelle raportille. Lataa raportti talteen, ja lue lisää siitä, mitä 2020-luvun vaikuttajamarkkinointi oikeasti tarkoittaa!

Lataa vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportti

Picture of Otavamedia Oy
Author Content

Trendit Vaikuttajamarkkinointi