Vaikuttajamarkkinointi: 10 tärkeintä trendiä vuonna 2020

Joko olet tutustunut Vaikuttajamarkkinoinnin trendiraporttiin – tuoreeseen tietopakettiimme siitä, mitä vaikuttajamarkkinointi tulee olemaan 2020-luvulla? Kokosimme raportin tärkeimmät pääkohdat yhdelle artikkelille, jonka avulla pääset vauhtiin tulevan vuoden vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelussa.

Mitä vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa vuonna 2020 – vaikuttajalle itselleen tai yrityksille, jotka hyödyntävät vaikuttajamarkkinointia osana oman brändinsä vahvistamista tai vaikkapa myynnillisten tavoitteiden toteutumista?

Tunnistimme hiljattain julkaisemassamme Vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportissa kymmenen selkeää trendiä. Tässä artikkelissa kerromme lyhyesti mistä jokaisessa trendissä on kyse! 👇

1: Vaikuttajamarkkinointi otetaan osaksi markkinoinnin strategista suunnittelua

Tulevana vuonna vaikuttajamarkkinointi otetaan osaksi markkinoinnin kokonaissuunnittelua.  Aiemman kampanjamaisen lähestymisen sijaan vaikuttajamarkkinointi upotetaan osaksi sisältöstrategiaa.

Tämä tulee näkymään myös vaikuttajamarkkinointia hyödyntävien yritysten markkinointibudjeteissa.

vaikuttajamarkkinointi trendit 2020 senni niemi

2: Luvassa pitkäaikaisia kumppanuuksia useammassa kanavassa

Vaikuttajat toivovat tulevaisuuden vaikuttajamarkkinoinnilta erityisesti pitkäaikaisia kumppanuuksia heitä henkilökohtaisesti kiinnostavien tai koskettavien brändien kanssa.

Jo vuonna 2019 paljon puhuttanut brändilähettilyys pitää pintansa edelleen, ja vaikuttajien ja brändien väliset yhteistyöt muuttuvat kampanjoista entistä jatkuvampaan suuntaan.

vaikuttajamarkkinointi trendit 2020 sara parikka

3: Tulevalla vuosikymmenellä vaikuttajamarkkinoinnilla ei ole yläikärajaa

Vuonna 2020 vaikuttajamarkkinoinnin ei ajatella kapeakatseisesti enää olevan suunnattu ainoastaan sukupolville X tai Z.

Kunhan mukana ovat oikeat kanavat, keinot ja ennen kaikkea oikeat vaikuttajat, voidaan kaupallisia yhteistöitä suunnata yhtä lailla vaikka eläkeläiskohderyhmälle.

Sitaatti-Joonas-1

4: Vaikuttajan brändi ja yrityksen brändi sulautuvat yhteen

Tulevana vuonna menestyvät erityisesti sellaiset kaupalliset yhteistyöt, joissa vaikuttajat onnistuvat vaalimaan uskottavuuttaan ja sitoutumaan pidemmäksi aikaa tiettyihin brändeihin.

Isommista vaikuttajista tulee myös tulevaisuudessa todennäköisesti entistä valikoivampia, jonka myötä "kaupallinen silppu" tulee vähentymään.

vaikuttajamarkkinointi trendit 2020 jenni ukkonen

5: 2020-luvun vaikuttajamarkkinointi on kanavariippumatonta

Vuonna 2020 vaikuttajamarkkinointi pirstaloituu entistä enemmän moneen eri kanavaan. Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun kokonaisuuteen yhdistetään niin vaikuttajan kuin yrityksenkin omat kanavat – unohtamatta muita mahdollisia ostetun median panostuksia.

vaikuttajamarkkinointi trendit 2020 salla erkkilä

6: Selkeämmät pelisäännöt vaikuttajamarkkinoinnin tekemisen tueksi

Vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyys on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää – niin vaikuttajien itsensä, yritysten kuin kohderyhmienkin kannalta.

Vaikuttajamarkkinoinnin ammattimaistuessa jatkuvasti, vaikuttajia itseään mietityttävät erityisesti vaikuttajien oikeudet, sopivat palkkiot ja työssä jaksaminen. 

vaikuttajamarkkinointi trendit 2020 pirita valtonen

7: Yksittäisistä kampanjoista siirrytään kohti isoja ilmiöitä

Vuonna 2020 vaikuttajayhteistyö halutaan viedä uudelle tasolle esimerkiksi live-tapahtumien merkeissä. Esimerkiksi erilaiset seuraajille lisäarvoa tuottavat tapahtumat nähdään hyvänä mahdollisuutena rakentaa suhdetta brändin, vaikuttajan ja seuraajien välille.

vaikuttajamarkkinointi trendit 2020 joona haatainen

8: Merkityksellisyys nostaa päätään 

Vastuullisuus ja merkityksellisyys tulevat näkymään vaikuttajamarkkinoinnin vahvoina teemoina vuonna 2020. Vaikuttajat ovat seuraajilleen idoleita ja edelläkävijöitä, joiden valintoja ja tottumuksia seurataan ja kopioidaan mielellään, ja siksi vaikuttajien kantama sosiaalinen vastuu kasvaa tulevaisuudessa entisestään.

vaikuttajamarkkinointi trendit 2020 miisa rotola-pukkila mmiisas

9: Vaikuttajayhteistyön päätäntävalta siirtyy yrityksiltä vaikuttajille

Vuonna 2020 vaikuttajat päättävät itse entistä useammin mitä yrityksiä he tahtovat edustaa. Kun suunta on vaikuttajalähtöinen, paranevat vaikuttajamarkkinoinnin tuloksetkin, sillä vaikuttaja tuntee oman yleisönsä parhaiten.

vaikuttajamarkkinointi trendit 2020 inari fernandez

10: Vaikuttajamarkkinoinnin mittaaminen muuttaa lähemmäksi liiketoimintatavoitteita

Jotta vaikuttajamarkkinointiin uskalletaan investoida, vaikuttajamarkkinoinnin liiketoiminnallinen vaikutus tulee pystyä osoittamaan. Tulevana vuonna mittareilta kaivataan konkreettista näkymää siihen, miten vaikuttajamarkkinointiin tehty panostus näkyy kassavirrassa tai brändimielikuvissa.

vaikuttajamarkkinointi trendit 2020 joona haatainen

Lataa vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportti talteen

Haluatko kuulla lisää siitä, mitä vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa 2020-luvulla, ja kuinka onnistut parhaiten hyödyntämään sitä? Lataa vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportti talteen kokonaisuudessaan oheisesta linkistä, ja ota trendit haltuusi tulevan vuoden suunnittelua varten! ⬇️

Lataa vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportti