Usko oman median sisältöihin

Monikanavaisuuden aika alkaa olla jo ohi. Kun sisällölle valitsee oikean kanavan, yhden tai useampia, ja tekee rohkean viestin juuri siihen kanavaan, se kantaa. Parasta monikanavaista sisältöä alkaa syntyä, kun tajuamme, että terminä monikanavaisuus kuuluu romukoppaan. 

Oikea viesti oikeaan kanavaan ja oikealle kohderyhmälle. Älä sohi somessa. Muista kohdentaa, miettiä kanavia, saada tavoittavuus kuntoon.

Tässäpä joukko asioita, jotka pitävät täysin paikkaansa. Mutta olisikohan aika palata siihen perusasiaan. 

Jos olet julkaisemassa jotakin missä kanavassa tahansa, se tarkoittaa, että sinulla on käsissäsi tarina. Jotakin, joka toivottavasti herättää tunteita tai tarjoaa hyvää asiaa napakasti paketoituna. Tälle tarinalle halutaan löytää oikea vastaanottajakunta.

Ja tässä pieni uutispommi tai tarpeellinen muistutus: monikanavaisuuden aika alkaa olla jo ohi.

Monikanavaisuus viittaa nimittäin terminä liian usein aikaan, jota ei ole enää olemassa: aikaan, jolloin kaikesta sisällöstä tehtiin master-versio jonnekin (printtiin, televisioon, radioon) ja kun uusia kanavia alkoi puskea kun sieniä sateella, haluttiin masterin rinnalle tuottaa samasta sisällöstä versioita. Monikanavaisesti, niinku.

Tästä ajasta on jo onneksi menty eteenpäin. Monikanavainen ajattelu ei enää toimi, koska viesteille ei lähtökohtaisesti enää ole sitä yhtä oikeaa kanavaa, josta sitten lähdetään monikanavaistamaan.

Se, mitä tämä aika erityisesti vaatii, on luottamusta omaan sisältöön. Siihen, että tämä tarina on oikeasti tärkeä ja kertomisen arvoinen. Kun tämä luottamus on kunnossa, on aika valita viestille muodot ja kanavat – yksi tai useampia.

Miksi omaan mediaan kannattaa panostaa

Unohda versiointi, unohda saman viestin tuuttaaminen eri muodoissaan eri kanaviin ilman sen suurempaa variointia. Nykyajan monikanavaisuus on sitä, että sama viesti muotoillaan alusta asti oikeaan kanavaan. Sisältö on lähtökohta, alku ja loppu. Data ohjaa ja kertoo, miten toimia, kanavat ovat valmiina, sisällön muotoon on tarjolla ammattilaisten apua. Nyt tarvitaan enää sisältö, joka on sen arvoinen, että se viedään eteenpäin.

Unohda monikanavaisuus. Usko sisältöön. Luota siihen, että kun sisällölle valitsee oikean kanavan, yhden tai useampia, ja tekee rohkean viestin juuri siihen kanavaan, se kantaa.

Älä mene monikanavaisuusharhaan, jossa maksat siitä, että sama viesti pienillä variaatioilla jaetaan eri väyliin, joista se katoaa jälkiä jättämättä muun sisällön joukkoon.

Usko sisältöön. Niin mekin teemme.

Picture of Sanna Tuominen

Sanna Tuominen

sanna.tuominen@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedian tuotepäällikkö, joka syksyn viimassa ja pimeässä haaveilee riippukeinusta ja pienistä annoksista aurinkoa.

Oma media Sisältömarkkinointi