Unelmien vaikuttajayhteistyö: keittiövälineitä ja brändilähettiläitä

Jos kaikki maailmassa olisi mahdollista, minkälaista kaupallista yhteistyötä vaikuttajat tahtoisivat tehdä yritysten kanssa? Kysyimme tätä joukolta bloggaajia ja tubettajia koostaessamme vaikuttajamarkkinoinnin trendiraporttia. Tähän artikkeliin kokosimme vastausten herkullisimmat palat.

Vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan vaikuttajan ja yrityksen yhteispeliä, jossa molempien brändit täydentävät toinen toisiaan. Tämä oli yksi tärkeimmistä havainnoista, joka nousi esille haastatellessamme bloggaajia, tubettajia ja muita vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisia hiljattain julkaistua trendiraporttiamme varten.

Kun täydellinen brändimatch syntyy, on kaupallinen yhteistyö seuraajankin silmään luonnollista. Tulevaisuudessa pärjäävät ennen kaikkea ne vaikuttajat, jotka onnistuvat vaalimaan uskottavuuttaan ja sitoutumaan pidemmäksi aikaa tiettyihin brändeihin.

Minkälaista vaikuttajamarkkinointia vaikuttajat itse toivovat pääsevänsä tekemään? Koostimme tähän artikkeliin parhaat palat niistä villeimmistäkin ideoista, jotka nousivat esiin trendiraporttia koostaessamme.

💎 Tutustu myös: Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Paras vaikuttajayhteistyö syntyy, kun tuote tai palvelu kiinnostaa vaikuttajaa aidosti

Unelmien vaikuttajayhteistyö kosketti lähes jokaisen vastaajan kohdalla jollakin tavoin vaikuttajan omaa henkilöbrändiä ja kiinnostuksen kohteita. Omaan kanavaan, kohderyhmään ja julkaisutyyliin sopivat palvelut ja tuotteet herättivät erityisesti kiinnostusta.

Tässä muutama esimerkki saamistamme vastauksista:

“Kirjoitan itse ihmissuhteista, enkä pelkästään parisuhteista, vaan myös suhteesta omaan itseen. Olen myös yksinhuoltaja ja sinkkuäiti. Tekisin mielelläni yhteistyökuvioita, joihin liittyy kouluikäinen lapsi, sekä sellaisia, jotka liittyisivät vanhemman jaksamiseen. 

Myös ylelliset tuotteet tai esimerkiksi hotellit olisivat omiaan minun blogiini. Olen tekemässä yhteistyötä myös deittisivuston kanssa ja se tietenkin sopii minun kohderyhmääni. Kohderyhmäni on kuitenkin melko laaja, ja minua lukevat myös monet miehet. Eronneet niin naiset kuin miehetkin saavat blogistani paljon, jolloin haluaisin tarjota heille virkistäviä yhteistöitä. 

Ravintolat, hyvinvointipalvelut, hotellit, luksustuotteet sekä myös arkea auttavat ja edukkaat tuotteet… Koska harvalla yksinhuoltajalla on suuria rahasummia tilillään.”

Reetta Ek, bloggaaja, Sellaista sattuu

Sitaatti-Sara-1

“Haluaisin testata erilaisia keittiövälineitä, diy-genren uutuuksia ja uusia kotia. Esimerkiksi uusi keittiö uusimpien välineiden ja laitteiden kera olisi aika ihana yhteistyö.”

Sofia Heinonen, bloggaaja, Frutti di Mutsi

Sitaatti-Inari-1

Yksittäisistä kampanjoista kohti pidempiaikaista brändiyhteistyötä

Jos vaikuttajat itse saisivat päättää, tulevaisuuden vaikuttajamarkkinointi siirtyisi entistä enemmän kohti pidempiaikaisia yhteistöitä. Brändilähettilyys ja muut jatkuvan yhteistyön mallit kiinnostivat suurinta osaa kyselyyn vastanneista vaikuttajista.

Bloggaajat, tubettajat ja muut vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaiset nostivat esiin esimerkiksi seuraavanlaisia yhteistyömalleja:

“Unelmieni vaikuttajayhteistyössä saisin toteuttaa omalla tavalla ja omalla näkemyksellä sisältöä. Yhteistyö olisi säännöllistä ja se kehittäisi minun henkilökohtaista brändiäni sekä statustani, mutta yritys myös hyötyisi siitä myynnillisesti sekä brändin kehityksellä. Toimisin selkeästi suunnitellussa vaikuttajamarkkinoinnissa brändin kasvoina eli brändilähettiläänä. 

Tässä yhteistyössä käytettäisiin seuraajia/lukijoita yhteistyössä ja osallistettaisiin heitä esimerkiksi tuote/palvelutestauksin sekä yhteisön kautta. Tavallaan niin, että vaikuttajana toimin asiantuntijan roolissa, jossa seuraajien/lukijoiden kanssa yhdessä tehdään uskottavaa ja aitoa vaikuttajamarkkinointia.”

Minna Hirvonen, bloggaaja, Glitz & Glam

Sitaatti-Pirita-1


“Tulevaisuudessa haluaisin tehdä pitkäaikaisia yhteistyösopimuksia yritysten kanssa, jotka auttaisivat minua tekemään ainutlaatuista sisältöä, jota en pystyisi ilman heitä tuottamaan. 

Tällä hetkellä markkinointiviestit lisätään minun normaaliin sisältööni luontevalla tavalla, mutta mitä jos yritys mahdollistaisikin sisällön viemisen seuraavalle tasolle?”

Miisa Rotola-Pukkila, tubettaja, mmiisas

Lammastiloja ja huvipuistoretkiä – näitäkin asioita vaikuttajayhteistyöltä toivottiin

Kun vaikuttajat saivat päästää mielikuvituksensa valloilleen, syntyi paljon hauskoja ja jännittäviäkin ideoita tavoista toteuttaa kaupallista yhteistyötä:

“Kiertäisin vuoden aina yhtä teemaa seuraten ja paikan arjet ja juhlat raportoiden: Suomen lammastilat, Suomen erikoisimmat majatalot jne.”

Terhi Jaakkola, bloggaaja, Endorfiininmetsästäjä

“Mieluiten etsin perheellemme elämyksiä. Unelmana olisi joku koko perheen lomamatka. Teen yhteistöitä myös ravintoloiden ja elämyspaikkojen, kuten huvipuistojen kanssa. Kodin remontointiin liittyvät yhteistyöt ovat järkeviä. Monia kiinnostaa omakotitalomme ja tapamme asuvia, joten ne yhteistyöt ovat mieleisiä ja kannattavia.”

Hanna Maaria, bloggaaja, Yli pyykkivuorten

“Olisin hotellien ja lentoyhtiöiden laaduntarkkailijabloggaaja. Sitoutuisin myös etsimään mahdollisuuksieni mukaan parannusehdotuksia, jos havaitsisin puutteita tai korjattavaa.”

Anna Koskela, bloggaaja, Tämä matka

“Kaikki sisustukseen liittyvä on itselläni lähellä sydäntä, mutta toivoisin pääseväni tekemään myös laajemman sektorin yhteistöitä muun muassa lifestylen puolella. Haluaisin päästä yhdistämään nämä kaksi toisiaan läheltä liippaavaa kiinnostuksen kohdetta luontevasti yhteen. Lisäksi toivoisin, että pystyisin hyödyntämään tällä hetkellä suorittamaani sisustussuunnittelijan koulutusta yhteistöiden parissa.”

Hanna Fiskari, bloggaaja, Hurmaavan valkeaa

Mitä on 2020-luvun vaikuttajamarkkinointi? Tutustu trendiraporttiin!

Selvittääksemme vaikuttajamarkkinoinnin 2020-luvun tärkeimmät trendit jo etukäteen, kurkkasimme kristallipalloon yhdessä Suomen nimekkäimpien vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisten kanssa.

Otavamedian vaikuttajayhteistöistä vastaava Heini Korpela esitteli trendiraporttia 29.10. järjestetyssä PING Studiossa yhteistyössä Glitz&Glam -bloggaaja Minna Hirvosen kanssa:

 Klikkaa tutustumaan trendiraporttiin kaikessa komeudessaan! 👇

Lataa vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportti

Picture of Otavamedia Oy
Author Content

Trendit Vaikuttajamarkkinointi