Tunteet kuumina sisältömarkkinoinnissa

Kaiken sisällön pitäisi herättää tunteita. Mutta missä menee raja? Olemmeko sisältömarkkinoinnissa jo kulkeneet tunneherätyksen tiellä niin pitkään, että seuraavana edessä on tunneähky? Olisiko mahdollista tehdä sisältöä, joka ei pelaisi tunteilla, vaan esimerkiksi kylmillä faktoilla?

Hyvä sisältö herättää aina tunteita. Ja hyvä niin. Tunteita herättämätön viestiminen ja sisältömarkkinointi on liian usein väritöntä, hajutonta, mautonta ja masentavaa. Kun asian annetaan mennä tunteisiin, uskalletaan ottaa myös riskejä. Silloin on mahdollista, että syntyy timantteja.

On myös helppo huomata, että tunneoppi on mennyt perille. Esimerkiksi omissa sosiaalisen median kanavissa surffatessaan näkee helposti jo jonkinlaista toteutusta, jonka tarkoitus on herättää tunteita: liikuttaa, naurattaa, närkästyttää, turhauttaa. 

 Silti jokin tässä tunteilla pelaamisessa tökkää.

Kun kaikki sisältömarkkinointi ja oman median tekeminen pyrkii herättämään tunteita, se alkaa vähitellen nostattaa vastustushalua. En halua olla se median pelinappula, jonka ostopäätöksiin ja median kulutukseen pystytään vaikuttamaan tunteikkailla sisällöillä.

En halua valita hyväntekeväisyyskohdetta sen perusteella, kuka onnistuu kertomaan ahdistavimman nyyhkytarinan. Ja haluan, että ilmastonmuutoksesta puhutaan faktoina, lukuina, teorioina ja tutkittuna tietona, ei sympaattisella kuvastolla siitä, millaisia sammakoita parhaillaan katoaa sademetsistä.

Miten päästä alkuun sisältömarkkinoinnin tekemisessä? Lataa opas

Olisiko ylipäätään mahdollista tehdä sisältöä, joka ei pelaisi tunteilla, vaan esimerkiksi kylmillä faktoilla? Sisältöä, jota olisi nautinto kuluttaa, koska se olisi selkeää ja asiapitoista, mutta joka ei nostattaisi suuria tunteita?

Uskon, että on. Ja uskon, että myös tällaiselle tekemiselle on tilausta. Kuumia tunteita on ollut tarjolla sisällöntuotannossa jo aika kauan. Faktoista lähtevä viestintä, jossa tunteet on jätetty sivurooliin, voisi hyvinkin olla uusi musta.

Sitten ei puutu enää kuin se yksi rohkea, joka lähtisi rakentamaan omaa mediaa tästä lähtökohdasta käsin. ”Haluatko laadukasta sisältöä ilman suuria tunteita? Hyvä, sillä me emme usko tunteisiin. Nauti hetkistä oman mediamme parissa.” 

Picture of Maija Kajanto

Maija Kajanto

maija.kajanto@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedia OMA:n tuottaja, jolla tunteiden herättäminen alkaa vähitellen käydä tunteisiin.

Oma media Sisältömarkkinointi