Onnistunut asiakastyö - mitä se asiakasvastaavalta vaatii?

Päivät ovat juuri nyt aika täysiä: pieni lapsi, uuden asunnon remontti ja paluu työelämään. Mutta mihin kannattaa töissä keskittyä se noin 8 tuntia päivässä?

Olin kotona seitsemän kuukautta ennen kuin vaihdoimme puolisoni kanssa ja hän aloitti oman puolivuotisen kotivanhemmuuden. Paluu töihin meni hyvin, tuttu homma samoine etuineen ja ärsytyksineen. Asiakastyö on tuttua, mutta huomaan silti miettiväni, mihin kannattaa keskittyä se noin 8 tuntia päivässä.

Asiakas maksaa palkan - näin usein tokaistaan, kun henkilökuntaa halutaan muistuttaa asiakastyön onnistumisen tärkeydestä. Mitä se sitten tarkoittaa?

1. Vastuuta. Markkinointia ja viestintää asiakkaalle tehtäessä olen vastuussa kyseisen asiakasyrityksen liiketoiminnasta, heidän rahoistaan.

2. Ratkaisun löytämistä. Onhan antamani ehdotus sellainen, että se ratkaisee käsillä olevan ongelman, vie asiakkaan viestiä eteenpäin. Miksi ehdotan tätä ratkaisua?

3. Asiakkaan tuskan poistamista. Projektin johtamisen ja kommunikaation on oltava hyvin organisoitua ja selkeää. Tavoitteeni on, että asiakkaan on mahdollisimman helppo olla, kun hän tekee kanssani töitä. Se ei tarkoita, että en voisi kyseenalaistaa heidän ehdotuksiaan tai haastaa tekemään enemmän vaan sitä, että tuotannon alettua tekeminen rullaa aikataulussa ja asiakas tietää missä mennään ja voi olla luottavaisin mielin.

4. Sitä, että asiakas näyttää hyvältä. Kun teen hyvää työtä asiakkaalle, se saa tilaajan näyttämään hyvältä organisaationsa sisällä ja ennen kaikkea hänen organisaationsa näyttämään hyvältä ulospäin.

New call-to-action

Picture of Larissa Lounassalo

Larissa Lounassalo

larissa.lounassalo@otava.fi

Kirjoittaja on liikkuvan kuvan asiakkuuspäällikkö, jolle hyvä projektinjohto on sydämen asia. Ja remontti – se on ikuista.

asiakaskokemus kumppanuus