Kuinka olla sisällöntuotannon smart casual?

Sisällöntuotannossa on ihan yhtä helppoa lipsahtaa ylilyönnin puolelle kuin pukeutumisessakin. Lyhyesti sanottuna, pitäisi osata olla smart casual. Se fiksusti pukeutunut, älykkäästi suunniteltu oman median sisältö, joka jää mieleen niistä oikeista asioista.

Olin pari vuotta sitten auttamassa työkaverin tyttären ylioppilasjuhlissa. Koska roolini oli olla keittiöhengetär ja pyöriä juhlapukuisen kansan keskellä, valitsin asuni huolella: mustat housut, valkoinen kauluspaita, mieheltä pöllitty kravatti ja tukka tiukasti kiinni.

Vilkaisin peiliin vasta juhlapaikalla. Olin ajatellut näyttäväni tarjoilijalta.

Näytin stripparilta.

Hyvä yritys, mutta poskelleen meni.

No, miten tämä nyt sitten liittyy sisältöjen tuottamiseen? Siten, että sisällöntuotannossa on ihan yhtä helppo lipsahtaa ylilyönnin puolelle kuin pukeutumisessa.

Omaa mediaa tuottava tanssii alueella, joka sijoittuu jonnekin perinteisen viestinnän, markkinoinnin, yritysjournalismin ja puhtaan mainonnan välimaastoon. Pitää pystyä tuottamaan sisältöä, joka on median omistajan asialla, mutta tuottaa se niin, että sitä joku jaksaa kuluttaakin. Pitää pystyä olemaan asiantunteva, mutta ei ylimielinen eikä luotaantyöntävä. Pitää kertoa asioista niiden oikealla nimellä, mutta välttää tarpeetonta sohimista, provosointia ja kilpailijoiden aliarvioimista.

Samalla pitäisi sitten kuitenkin erottua massasta. Eli olla juhlapuvussa se, jonka joku muistaa – mielellään jostain muusta asiasta kuin siitä, että näytti stripparilta.

Lyhyesti sanottuna, pitäisi osata olla smart casual. Se fiksusti pukeutunut, älykkäästi suunniteltu oman median sisältö, joka jää mieleen niistä oikeista asioista.

Pukukoodin hallinta ei ole ihan helppo yhtälö. Eikä sitä ole sisällöntuotantokaan. Molemmat vaativat vaivannäköä, rehellisyyttä ja riittävän määrän itsekritiikkiä.

Ja siksi on syytä katsoa peiliin. Ennen sisällön tuottamista. Ja ennen juhliin lähtöä.

Etsitkö kumppania, joka hallitsee sekä pukukoodin että sisällöt?