Näin houkuttelet yleisön takaisin sisältöjesi pariin

Onko kohderyhmä, joka aiemmin oli sinun sisältöjesi äärellä, vaeltanut muualle? Jos kyllä, syynä voi olla sisältövelka. Kuittaa velkasi ja houkuttele kohdeyleisösi takaisin oman markkinoinnin ja sisältöjesi pariin. Me kerromme, miten.

Tarjositko aiemmin kohderyhmällesi sisältöä, jota he eivät saaneet mistään muualta? Ja sitten tuli joku muu ja alkoi tarjota samantyyppistä sisältöä, jolloin kohderyhmäsi jätti sinut?

Sisältövelka (content debt) on sisältötarjonnan vajetta oman kohdeyleisön tarpeisiin ja odotuksiin nähden. Sillä viitataan esimerkiksi tilanteeseen, jossa verkkosivuille on jostain syystä jäänyt sisällöllinen tyhjiö. On saatettu tehdä verkkosivu-uudistus, ja jo tuotettuja sisältöjä on jäänyt päivittämättä uudelle alustalle. Tai on alettu rakentaa kokonaan uutta, omaa mediaa, mutta sisältöjen tuottaminen on vielä alkutekijöissään ja kokonaisia sisältöalueita on jäänyt kattamatta.

Usein sisältövelkaantunut menettää kohdeyleisöjään. Yleisöjen menettäminen on todella huono juttu, koska tavoitteena oman median sisällöissä on luoda yleisöjä ja jalostaa niitä asiakkuuksiksi. Niinpä velan kuittaamiseksi kannattaa tehdä töitä.  

Lataa opas, joka auttaa sinut alkuun sisältöjen tekemisessä.

Esimerkki voisi olla tapaus, jossa aikaisemmin jonkin yrityksen asiakaslehti saattoi olla toimialan ainoa käytetty tiedon lähde. Digitaalisuuden myötä kuka tahansa, joka tarjoaa sisältöä helposti, vetää lukijat omille kanavilleen. Ajan myötä on tapahtunut sisältömarkkinoiden uusjako, jossa voittajia ovat ne jotka tuntevat  yleisönsä tiedontarpeet ja hyödyntävät verkkoanalytiikkaa. Analytiikan avulla huomataan, mikä sisältö on kiinnostavaa ja hyödyllistä kohdeyleisölle. Ja tällaista sisältöä lisää tuottamalla lisätään etumatkaa muihin toimijoihin.

Kun yleisöjen huomio jaetaan uusiksi, ei enää auta, vaikka olisit perinteisesti ollut luotettavin tietoa tarjoava taho. Vaikka sinulla olisi viimeisin ja paras näkemys mistä tahansa aiheesta, digitaalisessa kilpailussa kaikki ovat samalla viivalla. Yleisön tavoittaminen ei ole sprintti vaan maraton.

Näin tullaan sisältövelan maksun äärelle. Jotta saat yleisösi ja kohderyhmäsi oman mediasi pariin, sinun tulee maksaa sisältövelkasi.

Miten tämä sitten tehdään?

  1. Ota selville, mitä kohderyhmäsi haluaa ja tarvitsee. Ala täyttää tätä tarvetta relevanteilla sisällöillä. Kuro näkyvyyden ongelma umpeen datan avulla.

  2. Tunnista omat vahvuutesi ja heikkoutesi sisällön suunnittelussa, tuotannossa, jakelussa ja hakukoneoptimoinnissa. Hanki kumppaneita avuksi.

  3. Pohdi, riittävätkö nykyiset omat kanavasi, koska kalleinta sisältöä on se, jota kukaan ei kuluta. Harkitse mediantilan ostamista sellaisen yleisön tavoittamiseksi, joita sinun mediasi ei vielä tavoita.

Maksa sisältövelkasi. Saat yleisösi takaisin ja velat muuttuvat saataviksi.

Picture of Risto Laine

Risto Laine

risto.laine@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedia OMAn myyntijohtaja, jolle sisällöt ovat brändikokemuksia.

Data Oma media Sisältömarkkinointi