Näin houkuttelet yleisön takaisin sisältöjesi pariin

Onko kohderyhmä, joka aiemmin oli sinun sisältöjesi äärellä, vaeltanut muualle? Jos kyllä, syynä voi olla sisältövelka. Kuittaa velkasi ja houkuttele kohdeyleisösi takaisin oman markkinoinnin ja sisältöjesi pariin. Me kerromme, miten.

Oletko tarjonnut kohderyhmällesi substanssisisältöä, jota he aiemmin eivät saaneet muualta? Ja sitten tuli joku muu ja alkoi tarjota samantyyppistä sisältöä, jolloin kohderyhmäsi katse kääntyi toisaalle? Jos näin, olet saattanut joutua sisältövelallisen asemaan.

Sisältövelka (content debt) on sisältöjen tarjoajan velkaa kohdeyleisölleen. Sillä viitataan tilanteeseen, jossa esimerkiksi verkkosivuille on jostain syystä jäänyt sisällöllinen tyhjiö. On saatettu tehdä verkkosivu-uudistus, ja jo tuotettuja sisältöjä on jäänyt päivittämättä uudelle alustalle. Tai on alettu rakentaa kokonaan uutta, omaa mediaa, mutta sisältöjen tuottaminen on vielä alkutekijöissään ja kokonaisia sisältöalueita on jäänyt kattamatta.

Miksi omaan mediaan kannattaa panostaa

Usein sisältövelkaantunut menettää kohdeyleisöjään. Oman median tehtävänä on yleisöjen luominen ja niiden jalostaminen asiakkuuksiksi. Siksi yleisöjen menettäminen on todella huono juttu. Niinpä velan kuittaamiseksi kannattaa tehdä töitä.  

Analogisena aikana esimerkiksi asiakaslehdet saattoivat olla monella toimialalla ainoita suosittuja tiedon lähteitä. Julkaisijalla oli siis tietoa, jota asiakkaat tarvitsivat omassa liiketoiminnassaan. Näin julkaisijalla syntyi pysyvä suhde asiakkaaseen. Asiakas tarvitsi tietoa, mikä taas mahdollisti jatkuvan suoramarkkinoinnin sisällöntarjoajalle.

Digitaalisuus muutti tämän. Äkkiä tieto oli saatavilla helposti ruudulle – ja tietoa olikin tarjoamassa moni muukin taho, kuin perinteiset toimijat. Kuka tahansa, joka tarjosi sisältöä helposti, saattoi vetää lukijat omille kanavilleen. Toimijat, jotka osasivat hyödyntää verkkoanalytiikkaa, keräsivät suurimmat yleisöt. He huomasivat ensimmäisinä, mikä sisältö oli kiinnostavaa ja hyödyllistä, ja tuottivat sitä lisää. Sisältöjen käyttö tuotti asiakasymmärrystä, joka hyödytti suoraan liiketoimintaa.

Tässä kilpajuoksussa ei enää ollut merkitystä isoillakaan asioilla. Ei auttanut, vaikka olisit perinteisesti ollut luotettavin tietoa tarjoava taho. Eikä se, vaikka sinulla olisi aiheesta paras ja viimeisin näkemys.

Tässä kisassa voittajia ovat ne, jotka tuntevat yleisönsä ja tuottavat sille relevanttia sisältöä, pitäen huolta siitä, että sisällöt ovat helposti löydettäviä. Kalleinta sisältöä on se, jota kukaan ei kuluta.

Näin tullaan sisältövelan maksun äärelle. Jotta saat yleisösi ja kohderyhmäsi oman mediasi pariin, sinun tulee maksaa sisältövelkasi.

Sinun on siis pystyttävä tarjoamaan yleisöllesi sisältöä, jota he tarvitsevat. Sisällöistäsi pitää olla asiakkaallesi aidosta hyötyä. Ja sinun on oltava esillä niin, että sinut löydetään.

Lataa opas, joka auttaa sinut alkuun sisältöjen tekemisessä.

Miten tämä sitten tehdään?

Asiakkaiden tavoittaminen ei ole sprintti vaan maraton. Hakukoneet voivat olla ystäviäsi, mutta ainoa kanava ne eivät ole.

Ota selville, mitä kohderyhmäsi haluaa ja tarvitsee. Ala täyttää tätä tarvetta relevanteilla sisällöillä. Kuro umpeen näkyvyyden ongelma. Tarvitset ehkä apua hakukoneoptimoinnissa, sisällön suunnittelussa, tuotannossa ja jakelussa. Orgaaninen näkyvyys ei ehkä yksin riitä, mutta  oman ja ostetun median liitto on vahva ja kasvava.

Maksa sisältövelkasi. Saat yleisösi takaisin ja organisaatiosi oppii toimimaan kuten media.

Ja velat muuttuvat saataviksi.

Picture of Risto Laine

Risto Laine

risto.laine@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedia Oman myyntijohtaja, jolle sisällöt ovat brändikokemuksia.

Sisältömarkkinointi Oma media