Riittävätkö resurssisi sisältömarkkinoinnin tekemiseen?

Jokainen yritys on media. Jotta yrityksen viesti tavoittaa yleisönsä, tarvitaan kohderyhmää puhuttelevaa, oikeisiin kanaviin tehtyä sisältöä säännöllisesti. Siksi oman median sisällöntuotannon resurssit kannattaa suunnitella oikein.

Omaan mediaan eli sisältömarkkinointiin panostetaan yrityksissä yhä enemmän ja syystäOma media kun vaatii onnistuakseen sitoutuneisuutta, pitkäjänteisyyttä, sisältöjä markkinoinnin automaation nälkäiseen kitaan –  sekä tietenkin resursseja.

Jotta sinun yrityksesi viesti tavoittaa yleisönsä, tarvitaan kohderyhmää puhuttelevaa, oikeisiin kanaviin tehtyä sisältöä säännöllisesti.

Ketä sisältömarkkinoinnin tekemisessä tulisi olla mukana?

Markkinointi- ja viestintätiimien vetäjiä saattaa askarruttaa esimerkiksi riittääkö aika kaikkeen tarvittavaan, mitä sisältömarkkinointi vaatii? Kuka suunnittelee ja toteuttaa esimerkiksi artikkelit, esitteet, ohjeet, blogit, somesisällöt, videot, webinaarit, verkkosivustot ja uutiskirjeet?

Mitä omalla medialla voi saada aikaan?

Ennen oman median tuotannon aloittamista kannattaa selvittää omat sisältömarkkinoinnin tarpeet ja tavoitteet tarkkaan. Siinä auttaa sisältöstrategia.

Sisältöstrategia auttaa omaa mediaa löytämään oikealle polulle

Sisältöstrategia on lähes välttämätön työkalu omassa mediassa onnistumiseen. Kun on tiedossa, mihin keskusteluihin osallistutaan, miten ja miksi, on helpompaa miettiä, kuka sisällöt suunnittelee ja toteuttaa. Kaikkea ei onneksi tarvitse tehdä itse, ja myös sisältöstrategian voi totetuttaa yhdessä kumppanin kanssa.

Ennen ulkoistamista on hyvä kartoittaa oman yrityksen tai tiimin osaamiset ja heikkoudet. Jos oman porukan blogipostausten deadlinet venyvät tai sisältöjen ideointiin ei tunnu löytyvän aikaa, voi miettiä, tekisikö ulkopuolinen taho nämä vähemmillä työtunneilla ja tuskalla.

Toisaalta on hyvä tiedostaa, mitkä asiat halutaan ehdottomasti pitää oman talon sisäisinä.

Hyödynnä sisältömarkkinoinnissa myös oman tiimin ulkopuoliset resurssit

Oman tiimin ulkopuoliset resurssit kannattaa ehdottomasti hyödyntää yrityksen sisältömarkkinoinnissa. Asiantuntijat – esimerkiksi myyjät, asiakaspalvelijat tai tuotekehityksestä vastaavat – voivat olla hyvänä apuna esimerkiksi artikkelien ideoinnissa. Ylin johto pitää myös sitouttaa mukaan, jotta pohja tekemiselle on turvattu.   

Kun katteet sisällä ja ulkona tekemiselle on laskettu ja tekemisen suuntaviivat ovat kasassa, on aika valita kumppani. Kuten elämässä muutenkin, myös oman median kumppanin valinnassa on syytä miettiä tarkkaan, jotta säästytään pettymyksiltä.

Tee ainakin nämä asiat, kun resursoit oman median tuotantoa

  1. Tee(tä) sisältöstrategia.
  2. Selvitä oman tiimin osaamiset ja ajankäyttö.
  3. Laske ROIt itse tekemiselle ja ulkoistukselle.
  4. Vaadi oman median kumppanilta ajattelua ja laaja-alaista osaamista.

Tarvitsetko apua sisältömarkkinoinnin kumppanin valinnassa? Oman median kumppaninvalintaopas auttaa sinut alkuun:

Lataa Oman median kumppaninvalintaopas

Picture of Verna Julkunen

Kirjoittaja on Otavamedia OMAn asiakasvastaava tuottaja, joka resursoi vapaapäivilleen vähintään tunnin aikaa kahvin juonnille ja sohvalla makoilulle.

Oma media Sisältömarkkinointi