5 mielenkiintoisinta tilastoa ja faktaa sisältömarkkinoinnista vuodelle 2020

3, 2, 1… Onnellista uutta vuotta 2020! Mitä uusi vuosikymmen tuo tullessaan sisältömarkkinoinnin pelikentälle? Keräsimme tähän artikkeliin viisi mielenkiintoisinta faktaa, joiden uskomme vaikuttavan sisältömarkkinointiin ja sen tekemiseen tulevan vuoden aikana.

Uusi vuosi ja uudet kujeet – sisältömarkkinoinnin rintamallakin!  Viime vuonna kurkistimme kristallipalloon ja ennustimme muutamia tulevia sisältömarkkinoinnin trendejä vuodelle 2019. Osa ennustuksistamme toteutuikin vuoden mittaan, ja osa jäi puolestaan vielä kuplimaan pinnan alle. 

Mikä on sisältömarkkinoinnin tilanne tänä vuonna – vieläkö samat aiheet puhututtavat, vai onko tapahtumassa suuria mullistuksia?

Keräsimme tähän artikkeliin 5 mielenkiintoisinta faktaa, jotka tulevat vaikuttamaan sisältömarkkinoinnin tekemiseen tulevana vuonna.

1: Sisältömarkkinointiin ollaan valmiita panostamaan entistä enemmän euroja

Vuonna 2020 on entistäkin vahvemmin sisältömarkkinoinnin vuosi. Sisältömarkkinoinnin tekemisen ytimessä on  kyky tunnistaa asiakkaan haasteet ja kipukohdat, ja vastata niihin aidosti laadukkaalla ja kiinnostavalla sisällöllä.

The Keenfolksin tutkimuksen mukaan 57 % sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä on kuluneena vuonna panostanut sisältömarkkinointiin entistä enemmän euroja. Tutkimuksen mukaan  B2C-markkinoijista 28 % käytti vuonna 2019 sisältömarkkinointiin 1-9 % markkinoinnin vuosibudjetistaan, ja 29 % jopa yli 9 %. 

Vuonna 2020 kehityssuunta on entisestään ylöspäin, ja markkinointieuroja käytetään tulevana vuonna erityisesti markkinointiteknologioiden päivittämiseen ja uudenlaisiin kokeiluihin sisällön jakelemisen rintamalla.

💎 Lue myös: Sisältömarkkinoinnin ytimessä on asiakkaan haasteiden tunnistaminen

2: Oman median ulkopuolellakin on sisältömarkkinointia

Oma media on sisältöjen rakentamista omalle tontille – oli sisältöjen koti sitten yrityksen verkkosivu, blogi, uutiskirje, opas tai vaikkapa omat sosiaalisen median kanavat. Oman median paletilla pärjää pitkälle, mutta viimeistään vuonna 2020 sisältömarkkinoinnin tueksi kannattaa ottaa muitakin välineitä.

Content Marketing Instituten tuoreen tutkimuksen mukaan suurin osa B2B-markkinoijista hyödyntää sisältömarkkinoinnissaan aktiivisesti sähköpostia, blogia ja omia sosiaalisen median kanavia. Näiden lisäksi rinnalle on tullut esimerkiksi erilaisten vaikuttajien hyödyntäminen sisältömarkkinoinnissa, jonka mainitsi 34 % kaikista vastanneista. 

Myös vieraskynät muissa medioissa ja erilaisten tapahtumien hyödyntäminen ovat nostaneet suosiotaan B2B-markkinoijien keskuudessa. Vieraskyniä kertoi hyödyntävänsä jo 48 % ja tapahtumamarkkinointia 63 % kaikista vastanneista.

💎 Lue myös: Mitä tapahtuu vaikuttajamarkkinoinnissa 2020-luvulla? Lataa tuore trendiraporttimme aiheesta.

3: Sisältömarkkinoinnissa kaikkea ei tarvitse eikä kannata välttämättä tehdä itse

Harvalta yritykseltä löytyy omasta takaa kaikkea tulokselliseen sisältömarkkinointiin tarvittavaa täsmäosaamista sisältöstrategian tekemisestä, hakukoneoptimoinnista, promootiokeinoista tai sisältömarkkinointia tukevasta markkinointiteknologiasta. Siksi kumppanuuksia ollaankin hyödynnetty sisältömarkkinoinnissa ahkerasti – ja tullaan hyödyntämään jatkossakin.

IAB ja Avaus tutkivat markkinoinnin 2020-luvun tilaa hiljattain, ja saivat tutkimukseensa näkemyksiä yhteensä 76:lta markkinoinnin päättäjältä. Tutkimuksen mukaan sisällöntuotanto on tänä vuonna jakautunut varsin tasaisesti yritysten omien markkinointitiimien ja markkinointikumppanien välille, kun taas markkinointiteknologioiden osalta kumppanuuksia hyödynnetään jo selvästi ahkerammin. 

💎 Lue myös: Pitääkö jokaisella yrityksellä olla blogi?

4: Video jatkaa voittokulkuaan sisältömarkkinoinnissa

2019 oli ehdottomasti videon vuosi. Liikkuvan kuvan menestystarina tulee jatkumaan myös tällä vuosikymmenellä, ainakin mikäli on uskominen Search Engine Journalin viimeisintä sisältömarkkinoinnin trendikatsausta.

Videomuotoisen sisältömarkkinoinnin kuluttamisessa korostuu erityisesti nuori sukupolvi. Silti yli 55-vuotiaistakin jo 47 % mainitsee videon mieluisimmaksi sisältömuodoksi, jota he haluavat seuraamaltaan yritykseltä tai brändiltä kuluttaa. 

Search Engine Journalin tutkimuksessa kävi myös ilmi, että videon äärellä kiinnostus pysyy kaikista tehokkaimmin yllä – jopa 40 % intensiivisemmin kuin esimerkiksi podcastien parissa.

💎 Lue myös: Onnistunut videomainonta tehdään käyttäjäkokemus edellä

5: Entistä personoidumpaa sisältöä

Kun sisältömarkkinointi perustuu faktatietoon, yksikään markkinoinnin toimenpide ei jää mielipidekysymysten tai sisällöntuottajan sivistyneimpien arvausten varaan. Faktatietoon pohjautuva sisältömarkkinointi mahdollistaa myös entistä personoidumman sisällön tuottamisen tunnistetuille, tärkeimmille kohderyhmille. 

Myös Social Toaster nosti omassa sisältömarkkinoinnin trendikatsauksessaan esille asiakasymmärryksen ja personoinnin tärkeyden sisältömarkkinoinnille. Asiakasymmärryksessä tärkeää on paitsi sen tunnistaminen, ketä tavoitellaan, niin myös ymmärrys siitä, missä vaiheessa ostoprosessia hän parhaillaan kulkee.

💎 Lue lisää: Hyvä sisältöstrategia poimii rusinat pullasta – näin onnistut sisältömarkkinoinnissa

Etsitkö sisältömarkkinoinnin kumppania? 👀

Ota avuksi Oman median kumppaninvalintaoppaamme, josta löydät parhaat vinkit hyvään matchiin. ⬇️

Näin valitset oman median kumppanin