50 ihmistä, jotka twiittaavat fiksuja sisältö- ja vaikuttajamarkkinoinnista


Sisältömarkkinointi ja vaikuttajamarkkinointi ovat markkinoinnin moderneja taiteenlajeja, jotka puhuttavat aktiivisesti myös somessa (ja ihan aiheesta!). Oikeita somevaikuttajia seuraamalla sisältö- ja vaikuttajamarkkinoinnin uusimmissa käänteissä pysyy perässä näppärästi. Listasimme Suomen 50 kiinnostavinta sisältömarkkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin osaajaa.

Sisältömarkkinointi ja vaikuttajamarkkinointi ovat tulleet rytinällä osaksi suomalaisten yritysten markkinointistrategioita viime vuosina. Vaikuttavuudessaan ne ovatkin omaa luokkaansa – harva markkinoinnin laji onnistuu nykypäivänä houkuttamaan ja koukuttamaan ostajia samaan tapaan.

Sisältömarkkinointi ja vaikuttajamarkkinointi ovat kuumia puheenaiheita myös sosiaalisessa mediassa, etenkin yhteisöpalvelu Twitterissä. Listasimme tähän artikkeliin 50 suomalaista viestinnän, markkinoinnin ja myynnin ammattilaista, jotka twiittaavat fiksuja ja mielenkiintoisia aiheita sisältömarkkinointiin ja vaikuttajamarkkinointiin liittyen.

40 ihmistä, jotka twiittaavat fiksuja sisältömarkkinoinnista

1. Iina Kansonen: “Kirjoittava yrittäjä, journalistiopiskelija, maailmanparantaja, feministi ja runojen ystävä” Iina Kansonen twiittaa aktiivisesti sisältömarkkinoinnista erityisesti kirjoittajan näkökulmasta tarkasteltuna. Iina käsittelee twiiteissään paljon myös mediaan sekä journalismiin liittyviä aiheita.

2. Pasi Sillanpää: Kommunikaatiotoimisto Kuudes Aisti Oy:n strategi Pasi Sillanpää valottaa twiittauksissaan etenkin markkinoinnin strategista näkökulmaa, sekä osallistuu laajasti muuhunkin liike-elämää koskettavaan keskusteluun.

3. Minna Valtari: Sisältömarkkinointitoimisto LM Somecon hallituksen puheenjohtaja Minna Valtari twiittaa sisältömarkkinoinnin vahvuuksista (ja ajoittain myös heikkouksista) erityisesti sosiaalisen median näkökulmasta katsottuna. 

4. Valtteri Karjula: Baronan Marketing Specialist on tunnettu erityisesti taidoistaan taikoa taitavia livebloggauksia tilaisuudesta kuin tilaisuudesta. Hän on myös pilotoinut uudenlaista #blogcast-sisältöformaattia mm. viestintäasiantuntija Katleena Kortesuon kanssa.

5. Elina Mansner: Teleoperaattori DNA:n B2B-liiketoiminnan markkinointijohtaja twiittaa markkinoinnin ja asiakaskokemuksen yhteispelistä, jossa sisältömarkkinoinnilla on oma, tärkeä roolinsa. Elina myös lukee kirjan viikossa, ja raportoi tästä muun sisällön lomassa.

6. Hanna Saari: Visit Espoon Content Manager Hanna Saari twiittaa sisältömarkkinoinnin vaikuttavuudesta erityisesti matkailutoimialan näkökulmasta — ja on “sattumalta” myös varsinainen Espoon oma brändilähettiläs!

7. Sanna Suokko: Yhteishyvän päätoimittaja uskoo sisältömarkkinoinnissa tarinankerronnan voimaan. Sanna twiittaa markkinoinnista sekä digitaalisen maailman että perinteisen printtimedian näkökulmista.

8. Anna Holopainen: B2B-markkinointitoimisto Advance B2B:n Growth Marketing Specialist ottaa aktiivisesti kantaa sisältömarkkinoinnin uusiin ja vanhoihin tuuliin. Tilillä myös runsaasti kiinnostavia, markkinointiaiheisia lukuvinkkejä (#50kirjaa).

9. Marko Suomi: Visman Community Manager isännöi kirja-aiheista Takakansi -podcastia, twiittaa ahkerasti markkinoinnin tuoreista ilmiöistä, sekä tutustuu päivittäisessä arjessaan erilaisiin jälkiruoka-annoksiin.

10. Jari Viljemaa: LähiTapiolan sosiaalisen median päällikkö on erikoistunut twiittaamaan markkinoinnista erityisesti some-näkökulmasta. Myös urheiluaiheet sekä puujalkavitsit (kyllä) ovat Jarin sydäntä lähellä.

11. Jaakko Innanen: Musiikkiyhtiö Jiffelin myynnin ja markkinoinnin parissa hääräilevä inbound-konkari (muusikko muuten itsekin) twiittaa ahkerasti sisältömarkkinoinnista. Lisämausteena sopiva sekoitus liikuntaa, luontoa ja koira-aiheita. 

12. Sari Sohlström: LM Somecon strategi Sari Sohlström twiittaa sisältömarkkinoinnin strategisesta puolesta: mm. brändi, viestintä ja myynti tuovat lisämaustetta näkökulmiin.

13. Misme Halonen: Hartwallin Brand Managerin sydäntä lähellä ovat paitsi sisältömarkkinointi, myös vaikuttajamarkkinointi sekä vahvat brändit. Misme kuvailee itseään “raikkaan kaupalliseksi markkinointi- ja viestintäekonomiksi”, joka lienee mitä erinomaisin yhdistelmä sisältömarkkinoinnin tuloksellisuuden näkökulmasta katsottuna.

14. Kristiina Selin: Kristiina Selin työskentelee sisältömarkkinoinnin parissa LM Somecolla, ja on omien sanojensa mukaan innostuja, kulinaristi, vitsiniekka sekä suomiräpin suurkuluttaja. Twiittaa sisältömarkkinoinnista sisällöntuottajan vankalla kokemuksella. 

15. Katri Tanni: Sisältömarkkinointitoimisto Differon Head of Consulting on erikoistunut digitaalisen ostopolun strategioihin sekä siihen, miten sisältömarkkinoinnin avulla tehdään myyntiä.

16. Henna Niiranen: Tiedon Growth Marketing Lead Henna Niirasen kiinnostuksen kohteisiin, sekä siten myös twiittien sisältöihin kuuluvat monenlaiset aiheet laajalla skaalalla: myynti, markkinointi ja kasvu, sekä kaikki sisältömarkkinoinnista ja sisältöstrategioista aina social sellingiin ja henkilöbrändeihin. Muun muassa.

17. Heli Ruotsalainen: Dentsu Aegis Networkin Client Engagement Director nostaa esiin sisältömarkkinoinnin aiheita niin markkinoinnin kuin viestinnänkin näkökulmista.

18. Juuso Enala: Markkinointiviestintätoimisto Hansdotterin strategi Juuso Enala on luovan brändinrakentamisen ammattilainen, sekä aktiivinen bloggaaja.

19. Petra Sievinen: Digitaalisten palveluiden suunnittelun ja kehittämisen asiantuntijayritys Goforen viestinnän strategi Petra Sievinen twiittaa markkinoinnin lisäksi myös työelämästä, organisaatiokulttuurista sekä johtamisesta.

20. Tommi Partanen: Carat Finlandin Client Director tarttuu aktiivisesti sisältömarkkinoinnin päivänpolttaviin uutisotsikoihin.

21. Saana Mäkiranta: Differon Content Specialist Saana Mäkiranta twiittaa sisältömarkkinoinnista ennen kaikkea sisältöjen suunnittelun sekä tehokkaan tuottamisen näkökulmasta.

22. Markus Nieminen: TBWA\Helsingin Content Director Markus Nieminen on ahkera twiittaaja, joka julkaisee paljon sisältömarkkinoinnista — sekä myös sen vierestä. Markusta kiinnostavat kaikki markkinoinnin ilmiöt laidasta laitaan, joten häntä seuraamalla pääsee taatusti kärryille “vähän kaikesta”. 

23. Mikko Vieri: Mikko Vieri on LM Somecon strategi sekä digitaalisen viestinnän konsultti. Hän twiittaa muun muassa social sellingistä sisältömarkkinoinnin buustaajana. Kuriositeettina mainittakoon, että Mikko on myös siirtolapuutarhuri.

24. Larissa Rima: Brändin, viestinnän ja markkinoinnin moniosaaja Larissa Rima twiittaa mm. vaikuttavasta viestinnästä osana sisältömarkkinointia.

25. Suvi Johansson: Differon toimitusjohtaja Suvi Johanssonin kiinnostuksen kohteisiin kuuluvat (sisältö-)markkinoinnin lisäksi mm. asiakaskokemus, johtaminen sekä mentorointi.

26. Sani Leino: Social Companyn toimitusjohtaja Sani Leino eli legendaarinen “Mr. Social Selling” twiittaa myynnin ja markkinoinnin saumattomasta yhteistyöstä sosiaalisen median keinovalikoimaa hyödyntäen.

27. Petteri Puustinen: Kaiku Helsingin kiinnostavuusmuotoilija(!) julkaisee aktiivisesti ja monipuolisesti ajatuksiaan markkinoinnin ja viestinnän kaikilta laidoilta – ja luonnollisesti myös sisältömarkkinointi on mukana paletissa!

28. Joonas Villanen: Sisältömarkkinoinnin ammattilainen Joonas Villanen hallitsee erityisesti videomaailman uusimmat niksit sekä kasvuun tähtäävät mikrosisällöt. Videomarkkinoinnin ja tubettamisen ohella twiitit käsittelevät mm. B2B-vaikuttajamarkkinointia. 

29. Anna Kurkela-Vilén: Luovan suunnittelutoimisto Kubon strategi twiittaa enimmäkseen suomeksi, toisinaan murteella. Kiinnostavaa asiaa sekä sisältömarkkinoinnista että vaikuttajamarkkinoinnista.

30. Virpi Kotro: Markkinoinnin ja viestinnän moniosaaja Virpi Kotro twiittaa markkinoinnin sekä sisältömarkkinoinnin ilmiöistä, ja keskustele ehkä sitäkin aktiivisemmin kirjoista. Virpi myös kirjoittaa parhaillaan opinnäytetyötä otsikolla Ketterä kirjantekijä - Ketterät menetelmät kirjaidean kehittämisessä ja testaamisessa.

31. Jukka Ahola: Älysormusvalmistaja Ouran Content Lead sivuaa sisältömarkkinoinnin aiheita “punaisen ufon makuisilla” näkökulmilla höystettynä, aika usein kielellisestä näkökulmasta. Jukka myös hostaa kirjallisuuteen sekä kirjoittamiseen keskittyvää Kertojan ääni -podcastia. 

32. Saana Jaakkola: Freelance-kirjoittaja Saana Jaakkola twiittaa sisältömarkkinoinnista paitsi markkinoinnin ammattilaisen, myös matkabloggaajan ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijan näkökulmasta. Fun fact: Saana toimii myös matkaoppaana Raumalla, ja pystynee tarjoilemaan halukkaille myös markkinointiaiheisen kaupunkikierroksen.

33. Petra Lylander: Differon sisältöstrategi Petra Lylander on aktiivinen paitsi Twitterissä, myös LinkedInin puolella. Monipuolista asiaa sisältömarkkinoinnin uusista tuulista.

34. Otto Antikainen: Otto Antikainen on digitoimisto Evermaden Marketing Coordinator, brändi-intoilija sekä markkinoinnin opiskelija, joka innostuu myös urheiluaiheista. Omien sanojensa mukaan tuottaa “ihan ok sisältöjä vähillä näytöillä”, joten voinemme odottaa Otosta Suomen seuraavaa brändimarkkinoinnin superstaraa.  35. Johanna Hytönen: Otavamedian oma Head of Customer Group rakastaa kiinnostavia sisältöjä kaikissa muodoissaan – tekstinä, videoina, puhuttuina tai vaikkapa piirrettyinä. 

👉 Lue myös Johannan tuorein blogiartikkeli: Hyvä sisältöstrategia poimii rusinat pullasta – näin onnistut sisältömarkkinoinnissa.

36. Paula Narkiniemi: Nesteen Digital Communications and Marketing Manageria kiinnostaa erityisesti dataohjattu viestintä ja markkinointi. Paulan heikko kohta (vai sittenkin vahva?) on koukuttava tarinankerronta. 

37. Maarit Niemelä: LM Somecon varatoimitusjohtaja ja strategi on sisältömarkkinoinnin moniosaajan lisäksi arjen rallissa luoviva äiti ja sukellusta rakastava maailmanmatkaaja. 

38. Sari Kilpiäinen: Sari Kilpiäisestä piti tulla valtion virkamies, mutta sitten tapahtui kaikenlaista. Lopulta hänestä kuoriutui markkinoinnin sparraaja, yrittäjä sekä intohimoinen brändimarkkinoinnin puolestapuhuja, joka on erikoistunut talvipakoihin ja diginomadielämään. Sari osallistuu aktiivisesti myös vaikuttajamarkkinoinnin keskusteluihin.

39. Jani Hellström: Reaktorin Head of Communications Jani Hellström on aktiivinen twiittaaja, joka ottaa kantaa viestintään ja markkinointiin liittyviin aiheisiin innovatiiviset teknologialasit silmillään.

40. Pia Viinamäki: ePassin Marketing Manager Pia Viinamäki tarttuu tiukasti aiheeseen kuin aiheeseen alter egollaan #tiukkaaviinaa. Pian sydäntä lähellä on erityisesti markkinointi joka muuttuu myynniksi — siksi luonnollisesti myös sisältömarkkinointi.

10 vaikuttajamarkkinoinnista ahkerasti twiittaavaa suomalaista


1. Senni Niemi: Meltwaterin Head of Marketing Senni Niemi on kiinnostunut luomaan parempaa sosiaalisen median osallistumista, mittaamista ja vaikuttajamarkkinointia.

2. Jenna Lehtonen: VR:n Social Media Manager tarkastelee vaikuttajamarkkinointia mm. vastuullisen matkustamisen näkökulmasta.

3. Noora Verronen: A-lehtien Influencer Marketing Manager twiittaa ahkerasti erityisesti sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnista.

4. Heikki Pohjonen: Urheilu- ja tapahtumamarkkinointiyritys Starsquadin Digital Sales & Marketing Director valottaa vaikuttajamarkkinointia mielenkiintoisessa e-urheilun maailmassa. Heikin yleisimmin käytetty hashtag saattaa olla #urheilumarkkinointi.

5. Salla Erkkilä: Markkinointitoimisto Dagmarin Head on Influencer Marketing Salla Erkkilä on vaikuttajamarkkinoinnin rautainen ammattilainen, joka twiittaa aktiivisesti alan uusista tuulista.

6. Inna-Pirjetta Lahti: Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayrityksen PING Helsingin perustaja Inna-Pirjetta Lahti on inspiroiva keynote-puhuja sekä suomalaisen vaikuttajamarkkinoinnin pioneeri. 

7. Emilia Eräste: Meltwaterin Account Excecutive tietää, kuinka haastavatkin kohderyhmät tavoitetaan – ja kertoo siitä mielellään myös muille Twitter-tilillään. Lukuvinkki: Emilian viimeisin bloggaus somevaikuttajien tehosta nuorisoon on täyttä 💎!

8. Joona Haatainen: Vaikuttajatoimisto Trootin toimitusjohtaja Joona Haatainen on suomalaisen vaikuttajamarkkinoinnin ja erityisesti tubettajamarkkinoinnin edelläkävijöitä — sekä todennäköisesti jonkinlainen yleinen superihminen.

9. Laura Pääkkönen + 10. Maria Sillanpää: Laura Pääkkönen ja Maria Sillanpää ovat bisnesmedia Bonfiren perustajia, ja muodostavat yhdessä suomalaisen B2B-vaikuttajamarkkinoinnin TOP-2 -kärjen. Laura tunnetaan tämän ohella myös Social Sellingin kuningattarena. 👸🏻

Mitä vaikuttajamarkkinoinnissa tapahtuu 2020-luvulla? Tilaa trendiraportti ennakkoon!

Toivottavasti löysit listalta uusia seurattavia omaan Twitter-uutisvirtaasi! (Pro tip: nämä täsmälleen samat tyypit ovat erittäin todennäköisesti loistavaa seurattavaa myös LinkedInissä!) 

Jos unohdimme listalta jonkun, tägääthän meidät Twitterissä @Otavamedia, niin korjaamme asian mielellämme. 🤓

👀 PSSST – haluaisitko lukea lisää vaikuttajamarkkinoinnista?

Ennakkotilaa parhaillaan valmistumassa oleva trendiraporttimme, niin olet niiden ensimmäisten onnekkaiden joukossa, joiden sähköpostiin raportti kilahtaa! Luvassa on tuoreinta tietoa ja kuumimpia ennustuksia vaikuttajamarkkinoinnin tilasta 2020-luvulla! 👇

Ennakkotilaa vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportti tästä!

Picture of Otavamedia Oy
Author Content

Trendit Sisältömarkkinointi Some Vaikuttajamarkkinointi