Sisältömarkkinointi vuonna 2019 – muuttuuko mikään oikeasti?

Sisältömarkkinointi vuonna 2019. Videot ja livelähetykset, datan hyödyntäminen, tarinallisuus ja mikrovaikuttajat vahvistavat asemiaan. Mutta muuttuuko mikään oikeasti?

Vuodenvaihteessa somekanavat pursuilevat erilaisista sisältömarkkinoinnin trendiennusteista tulevalle vuodelle. Samoja trendejä toistuu monissa arvioissa. Videot ja livelähetykset jatkavat vahvaa nousuaan, dataa hyödynnetään entistä tavoitteellisemmin, tarinallisuuden avulla loihditaan tunnevaikutuksia ja mikrovaikuttajat vahvistavat asemiaan.

Näitä olen itsekin nostanut viime vuonna esiin. Mutta löytyisikö vielä jotain muuta? 

1. Interaktiivisuus koukuttaa kohderyhmän

Ihmiset haluavat osallistua entistä enemmän myös itse sisällöntuotantoon. Passiivinen lukeminen ja katselu eivät enää välttämättä riitä, vaan kohderyhmä koukutetaan toden teolla vasta, kun he pääsevät äänestämään, kommentoimaan ja kysymään asioista. Vuorovaikutteiset webinaarit ovat tehokkaita sitouttajia, samoin livelähetykset, joihin on kytketty keskustelumahdollisuus verkossa.

Interaktiivisia videoita tai verkkoartikkeleita, joissa katsoja tai lukija voi itse vaikuttaa valinnoillaan tarinan etenemiseen, ei vielä ole liikaa näkynyt – mikä mahtava erottumisen mahdollisuus niissä onkaan tarjolla!

2. Luovuus palaa takaisin eturiviin – niille, jotka ovat riittävän rohkeita 

Datan hyödyntäminen on jo olennainen osa kaikkea sisältömarkkinoinnin tekemistä suunnittelusta toteutukseen ja tulosten analysointiin, se on selvää. Mutta data ei saa haukata liian suurta roolia, tärkeää on osata myös antaa tilaa intuitiolle ja luovuudelle – ideoi jotain aivan uutta, ennen kokeilematonta. Riko totutut rajat ja yhdistä asioita, joita kukaan muu ei vielä ole hoksannut tehdä! Uskalla kokeilla jotain sellaista, johon datalla ei vielä voisi edes päästä kiinni.

Voit onnistua mahtavasti tai ehkä jumpsahtaa alas oikein kunnon mahalaskulla. Kaikki oppi kannattaa ottaa onkeen, saat rohkeista kokeiluista varmasti huomattavan paljon enemmän irti pitkän päälle kuin pliisusta tasapaksusta varman päälle laskelmoinnista.

3. Somen villi kausi ohi: milleniaalit jättävät Facebookin

Facebookin vuosi 2018 oli katastrofaalinen, kun skandaalit toisensa perään osoittivat, miten häikäilemättömästi yhtiö on hyödyntänyt käyttäjiensä tietoja. Kolmannet osapuolet ovat saaneet pääsyn jopa käyttäjien yksityisviesteihin. Esiin on tullut esimerkiksi myös, että markkinoijille arvokasta tietoa tuovat myös kaveriverkostot, joiden kanssa olet tekemisissä. Eli omia tietoja voidaan onkia myös kaverikontakteiden avulla, halusitpa tai et.  

Kohuilla on ollut seurauksensa. Bostonilaisen Origin-yhtiön tekemän tutkimuksen mukaan kolmannes milleniaaleista deletoi jo viime talvena pysyvästi someprofiilejaan. Suurin kato on käynyt Facebookissa, josta tutkimukseen vastanneista Z-sukupolven edustamista poistui kokonaan 64,9 prosenttia ja loput jäivät tauolle. Isoja pudotuksia oli myös muissa somepalveluissa, kuten Instagramissa, Whatsupissa, Twitterissä ja Tinderissä.

Tutkimukseen osallistuneista Z-sukupolven vastaajista 41 prosenttia koki tuhlaavansa somen selailuun liikaa aikaa. 35 prosentin mielestä somen sisällöt olivat liian negatiivisia ja 22 prosenttia vastanneista kertoi haluavansa enemmän yksityisyyttä.

Miksi omaan mediaan kannattaa panostaa

Sisältömarkkinoijien kannalta tästä voi päätellä, että oma media on paitsi turvallinen myös pitkälle kantava investointi yrityksen ja brändien tavoitteiden edistämiseen ja asiakkaiden sitouttamiseen. Kun tietää varmasti, että kohderyhmän dataa kohdellaan vastuullisesti, EU:n tietosuoja-asetuksen määrittämillä spekseillä, ei sisältömarkkinoijankaan tarvitse menettää omia yöuniaan. Huolella valikoidut ostetun median ratkaisut buustaavat oman median näkyvyyttä ja tuovat nopeita tuloksia.

4. Vastuullinen toiminta luo vahvaa sitoutumista

Vastuullisen toiminnan arvostus nousee kohisten muutoinkin kuin datan hyödyntämisen suhteen. Cone-yhtiön tutkimuksen mukaan 77 prosenttia amerikkalaisista kokee, että tunneside on vahvempi sellaisiin yrityksiin, jotka pyrkivät parantamaan asiakkaidensa elämää vastuullisella, kestävällä tavalla. 66 prosenttia vastanneista ilmoitti, että he ovat valmiita vaihtamaan tyypillisesti ostamansa tuotteen vastuullisemmin toimivan yrityksen tuotteeseen.

Ennen kaikkea yrityksiltä odotetaan nyt selkeitä kannanottoja, joiden takana on aitoja tekoja kestävän kehityksen puolesta. Sisältömarkkinointi alkaa lähestyä näin entistä enemmän yhteiskunnallista vaikuttamista. Vahvasti vastuullisuuden puolesta kantaa ottanut Hesburger julkaisi vastikään dokumentin siitä, miten hampurilaisketju voisi luopua lihasta. Suomalainen, biohajoavia pakkauksia kehittävä Sulapac sai joulukuussa rahoittajakseen luksusbrändi Chanelin, mikä sai runsaasti ansaittua näkyvyyttä niin kotimaisessa kuin kansainvälisessäkin mediassa. Nämä ovat esimerkkejä teoista, joista on paljon ammennettavaa sisällöntuotantoon ja joiden nostaminen esiin eri kanavissa taatusti vahvistaa kohderyhmien positiivista sidettä yritykseen.

Tilaa uudet blogikirjoitukset suoraan sähköpostiisi!

PS. Jos sisältömarkkinoinnin trendit kiinnostavat, kannattaa lukea myös Annan edellinen blogi: Auta arjessa, tarjoa hyötytietoa

Picture of Anna Haikarainen

Anna Haikarainen

anna.haikarainen@otava.fi

 

Kirjoittaja opiskelee tekoälyn perusteita, mutta uskoo humaanin luovuuden lopulta ratkaisevan pelin, kaikessa.

Oma media trendit Sisältömarkkinointi