Sisältömarkkinoinnin trendejä: Auta arjessa, tarjoa hyötytietoa

Mitä tuulia sisältömarkkinoinnissa nyt puhaltaa? B2b-ostajat haluavat olla omatoimisia tiedonhaussaan ennen ostopäätöstä, ja kiireiset kuluttajat koukutetaan hyötysisällöillä. Kuluttajat ovat valveutuneempia somessa, ja niche-kohderyhmän vaikuttajat ovat nousussa.

B2b-ostajat ja kuluttajat ovat entistä vaativampia ja valveutuneempia. Näin miettii digituottajamme Anna Haikarainen sisältömarkkinoinnin trendit -blogisarjassaan.

1. B2b-ostajat ovat erittäin itseohjautuvia

Content Marketing Instituten ja LinkedInin tekemän tutkimuksen mukaan 92 prosenttia b2b-ostajista aloittaa tänä päivänä tiedonhaun verkosta. He kokevat velvollisuudekseen ottaa selvää ja ymmärtää erot eri vaihtoehtojen välillä jo ennen yhteydenottoa myyjän kanssa. 71 prosenttia vastaajista halusi hoitaa vaihtoehtojen selvittelyn omin päin, olemalla yhteydessä myyjään puhelimella tai chatilla vain tarvittaessa.

Sisältöjen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että b2b-kohderyhmillä on pystyttävä tarjoamaan riittävästi relevanttia hyötytietoa kohdennettuna ostopolun eri vaiheisiin. Sisällöt, jotka kertovat yrityksen ajatusjohtajuudesta ja asiakkailleen tarjoamista hyödyistä, korostuvat. Esimerkiksi caset, blogit ja white paperit vakuuttavat harkintavaiheessa. Liian päälle puskevat myyntiviestit torpataan helposti.

Miten päästä alkuun sisältömarkkinoinnin tekemisessä? Lataa opas

2. Kuluttajat koukutetaan sisällöillä, jotka tarjoavat apua arjen kiireiden keskellä

Megatrendinä Trendwatchingin mukaan on, että monet kokevat entistä kovempaa infoähkyä tietotulvan keskellä. Siksi oman median sisältöjen on oltava nopeasti silmäiltäviä ja niiden pitää pystyä helpottamaan arjen valintoja, tekemään valinnoista selkeämpiä ja vaivattomampia. Kuluttajat odottavat sisällöiltä nyt myös tukea ostopäätöksen jälkeiseen elämään. Erilaiset how to-oppaat ja -videot tai tutoriaalit ovat loistavia sisältöjä näihin tarpeisiin.

3. Kuluttajat käyttävät Facebookia varoen

Kuluttajat suhtautuvat entistä varovaisemmin Facebookin käyttöönsä. Somepalvelun vuosi on kulkenut maailmanluokan kohusta toiseen. Viimeisin skandaali syntyi syyskuun lopulla, kun paljastui, että hakkerit olivat onnistuneet murtautumaan yli 50 miljoonan käyttäjän tileille, ja tietomurto ulottuu myös muihin palveluin, joihin kirjaudutaan Facebookin avulla. Zuckerbergin mukaan yhtiö on jatkuvasti hakkereiden ympäri maailmaa tulevien hyökkäyksien kohteena, joten loppua kohuille ei taida olla tulevaisuudessakaan. Kuka uskaltaa luovuttaa enää henkilötietojaan myöskään Facebook-mainostajille, jos ne saattavat joutua täysin arvaamattomiin käsiin pitkänkin ajan päästä?

4. Vaikuttajamarkkinointi vakuuttaa

Vaikuttajamarkkinointi vakuuttaa entistä useamman kuluttajan, koska sitä pidetään autenttisempana kuin perinteistä markkinointia. Social Media Today:n eri tietolähteistä kootun infograafin mukaan 94 prosenttia vaikuttajamarkkinointia käyttävistä yrityksistä pitää sitä tehokkaana ja ilmoittaa, että sen ROI voi olla jopa 11 kertaa perinteistä mainontaa parempi. Lisäksi 88 prosenttia kuluttajista luottaa tuntemattomienkin antamiin arvioihin aivan yhtä lailla kuin omien ystäviensä suosituksiin!

Lataa oman median opas

Pelkkiä seuraajamääriä ei kannata kuitenkaan tuijottaa, vaan yhteistyö voi olla tuloksellisempaa pienen, juuri oikean niche-yhteisön seuraaman vaikuttajan kanssa. 60 prosenttia kuluttajista tutkii blogeja, vlogeja ja sosiaalista mediaa ennen ostopäätöstään. Heistä 30 prosenttia ostaa tuotteen mieluummin pienemmän, ei-julkkisbloggarin suosituksen perusteella, ja vain kolme prosenttia harkitsisi tuotteen ostoa, jos tunnettu julkkishahmo suosittelee sitä.

5. Vertikaalisuus videoissa

Vertikaalisuus vahvistuu videoissa nyt etenkin Youtuben web-sovelluksen päivityksen sekä Instagramin IGTV:n myötä. Youtuben desktop-sovelluksessa ei enää jatkossa näy mustia palkkeja pystyformaateissa kuvatuissa videoissa. Mobiililaitteessa toimivassa IGTV:ssä julkaistaan yli 15 sekunnin pituisia videoita, jotka voivat olla jopa tunnin mittaisia. IGTV:n sisältöjä voivat olla esimerkiksi haastattelut, kysymys&vastausvideot, tuote- ja palveluesittelyt, tutoriaalit ja demot.

Lue myös Annan edellinen blogi: Sisältömarkkinoinnin trendit 2018: Tunteet pintaan ja tavoitteet datalle

Picture of Anna Haikarainen

Anna Haikarainen

anna.haikarainen@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedia OMAn digituottaja, joka nyt pohtii vapaallaan, mitä kaikkea tekoäly muuttaa viestinnässä ja sisältömarkkinoinnissa lähitulevaisuudessa.

Oma media Sisältömarkkinointi