Sisältöjen kanssa mattolaiturilla

Matonpesu on kesän parhaita puuhia. Lisäksi sillä on yllättävän paljon yhtäläisyyksiä laadukkaan sisällön tekemisen kanssa.

Kesäinen matonpesuhetki irrottaa varmasti toimiston arjesta. Silti sillä ja sisällöntuotannon prosesseilla on paljon yhteistä.

1. Raskain työ tehdään aluksi

Mattojen roudaaminen pesupaikalle on raskasta. Matot ovat likaisia, pöly ja painavia ja valuttavat hiekkaa päällesi. Kun mattokasa on rontattu laiturille, elämä helpottaa ja pääsee käsiksi kivempiin ja kevyempiin työvaiheisiin.

Kuulostaa sisällöntuotannolta: alun workshopit, suunnittelut ja tavoitteiden määrittelyt ovat ojankaivuutyötä, joka tuntuu joskus tappavan oman median sisällöntuotannosta kaiken ilon ja luovuuden. 💎Huolellisen alustuksen jälkeen homma alkaa kuitenkin pian sujua.

2. Kylmä vesi tekee ihan hyvää.

Oletko koskaan pessyt räsymattoa liian kuumalla vedellä? Jos olet, tiedät, mitä tapahtuu: liian kuuma vesi sekoittaa värit ja sulauttaa raidat toisiinsa.

Liika asioiden lämmittäminen ja hierominen sisältömarkkinoinnissa toimii samoin. Se, mikä alkoi raidallisena ja raikkaana, muuttuu epämääräiseksi värisopaksi. 💎 Älä siis pelkää kylmää vettä äläkä radikaaleja ajatuksia. Virkistys on hyväksi sekä tekijöille että lukijoille.

3. Jos rystyset ovat verillä, teet jotain väärin.

Minkään projektin ei lähtökohtaisesti pitäisi olla tuskaa ja kärsimystä. Mattojen pesussa on parempi ottaa käyttöön kunnolliset välineet ja opetella oikeat työotteet, jotta et hinkkaa mattoja rystyset verillä. Oman median sisältöjen tuottamisenkaan ei pitäisi tapahtua veren maku suussa. 💎 Sopivat välineet ja oikeat työotteet auttavat tässäkin.

4. Lepotauot ovat välttämättömiä.

Matonpesupäivä voi olla kesän paras päivä, jos muistat varata riittävästi aikaa ja tarpeeksi eväitä mukaan. Sisällöntuotannossakin pahin virhe on kasata kaikki tehtävät suoritukset samalle päivälle ja rakentaa itselleen aikataulu, jonka kanssa saa heittää voltin taaksepäin. Mikä tahansa homma maistuu puulta, jos aikatauluttaminen ei ole kunnossa. 💎 Älä pelkää varata kalenterista työhön sen vaatimaa aikaa.

5. Hyvin tehty palkitsee pitkään.

Mikään ei ole oikeasti niin ihanaa, kuin puhdas matto paljaan jalan alla ja kevyt mäntysuovan tuoksu kotona. Paitsi ehkä se, että yrityksesi oman median sisällöt ovat kunnossa ja voit palata niihin mielihyvällä uudestaan ja uudestaan. 💎Hyvin tehty sisältö kun maksaa itsensä lukukertoina nopeasti takaisin.

Picture of Maija Kajanto

Maija Kajanto

maija.kajanto@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedia OMAn asiakasvastaava tuottaja, joka pesee kesällä mattoja mökin pihalla.

Oma media Sisältömarkkinointi