Sisällöntuotannon ulkoistaminen - hyvä vai huono idea?

Oletko koskaan miettinyt, mitkä asiat auttavat sinua tai työntekijöitäsi keskittymään olennaiseen eli oman työn tekemiseen täydellä panostuksella? Me olemme, ja haluamme jakaa yhden kullanarvoisen vinkin myös sinulle: ulkoista yrityksesi sisällöntuotanto – edes osittain.

Jokaisesta yrityksestä löytyy superkirjoittajia, mutta seuraava väittämä on helppo yleistää: kaikki se aika, jonka käyttäisit tekstin suunnitteluun, muokkaamiseen ja viilaamiseen sujuu ammattilaiselta nopeammin ja kustannustehokkaammin.

Kallis asiantuntija kirjoittaa työtänsä kalliimpaa tekstiä 💸

Omien työntekijöiden valjastaminen yritysblogin kirjoittajiksi on kaunis ajatus. Ja sellaiseksi se valitettavan usein myös jää. Siispä sen sijaan, että siirtäisit kalliit asiantuntijasi oikean asiakastyön parista julkaisemaan blogeja, anna heidän keskittyä olennaiseen.

Vaikka asiantuntijoilla on aina paras tietämys ko. aiheesta, harva on synnynnäinen kirjoittaja. Yhden artikkelin valmiiksi saattamiseen tuhraantuu helposti tunteja, eikä lopputulos silti miellytä. Kirjoittaminen ei ole kaikkien juttu, ja verkkoon kirjoittaminen on vielä vähän oma lajinsa. Kiinnostavat artikkelit kun ovat paljon muutakin kuin kovaa faktaa ja lukuja, joita asiantuntijat usein mielellään luettelevat. 

Sisällöntuotannon ulkoistus on yksi 20-luvun tehokkaimmista kustannussäästöistä

Yritysblogiin ei tule kirjoittaa vain kirjoittamisen ilosta: jokaisella julkaistulla sisällöllä tulee olla kirkastettu kärki siitä, mitä sillä halutaan saavuttaa. Halutaanko esimerkiksi vahvistaa brändimielikuvaa vai myydä ja tuottaa liidejä? Entä ketkä julkaisulla halutaan tavoittaa? Ja missä kanavissa?

Eri kohderyhmät tarvitsevat erilaista sisältöä, minkä vuoksi ammattimainen sisällöntuotanto on sekä palvelus yritykselle itselleen että ensiarvoisen tärkeää sisältöjä tursuavassa nykymaailmassa. 

Kaikkea on jo paljon, minkä vuoksi laatu ratkaisee. Puoliksi pureskeltu teksti tai faktat eivät varsinkaan nykyisin enää riitä. Sisällöt kaipaavat sielua, ja asian voi paketoida monella tapaa: artikkeleina, kuvina, videoina tai vaikka podcastien avulla. 

Kaikkien ei tarvitse osata kirjoittaa! 🤚

Kas näin, myytti murrettu. Tuskalliselta tuntuvan kirjoittamisen sijaan riittää, että asiantuntija vastaa hänelle esitettyihin kysymyksiin, jotka ammattimainen sisällöntuottaja haastattelee yleensä puhelimitse. Keskustelun pohjalta syntyy ensimmäinen versio, jota stilisoidaan yhdessä, minkä jälkeen materiaali on valmis julkaistavaksi. Näinkö nopeasti se kävikin?

Kaikkien ei siis tarvitse osata kirjoittaa, eikä se missään tapauksessa ole heikkoutta. Päinvastoin, vahvuutta on löytää itselleen osaava sisältömarkkinoinnin kumppani, jonka tunnistaa esimerkiksi näiden seitsemän vinkin avulla

Ei nimittäin ole ihan sama, kenelle työn uskoo, sillä sisällön täytyy heijastaa organisaation ääntä ja laatua sekä tietenkin vastata omien asiantuntijoiden kertomia faktoja. Sisällöt kun yleensä julkaistaan heidän nimissään.

Sisällöntuotannon ulkoistamisen etuja 🔍👀

Sisällöntuotannon ulkoistamisen etuja ovat muun muassa asiantunteva ja sparraushenkinen kumppani, joka osaa kysyä tarvittavat kysymykset ja tarvittaessa myös haastaa. Keskustelun pohjalta syntyy lukijaa sykähdyttävä sisältö, joka täyttää aiheelle asetetut tavoitteet.

Ulkopuolinen ammattilainen myös näkee uutisarvoisia juttuja ja kiinnostavia aiheita siellä, mitä oma väki pitää vain normiarkena. 

On lisäksi hyvä ottaa huomioon, että sisältömarkkinoinnin ostaminen on jatkuvassa muutoksessa, ja toimijoiden osaamisessa on paljon erilaisia painotuksia: toisilla on syvä osaaminen sisältöstrategioissa tai vaikuttajaviestinnässä, toinen on someguru, kolmas liikkuvan kuvan ekspertti. 

Voimme hyvillä mielin ja onnistuneiden case-esimerkkien puolesta todeta, että Otavamedia on tätä kaikkea.

Kyllä, tulokset puhuvat ulkoistamisen puolesta!

Sisällöntuotannon ulkoistaminen tarkoittaa tuotannon lisäksi myös julkaistun sisällön menestymisen seurantaa ja raportointia. Tähänkään ei kannata käyttää omaa aikaa, kun kumppani mittaa analytiikkaa puolestasi ja kertoo, miten tuotettu sisältö preferoi valituissa kanavissa.

Myös ostetulla ja omalla medialla on eroavuuksia. Sisällöt tulee kohdentaa oikein, jotta ne saavuttavat niille asetetut tavoitteet, oli kyseessä sitten hakukoneoptimoitu orgaaninen sisältö tai maksetun mainonnan kautta toteutettu kampanja. 

Yhtä kaikki, ammattimainen kumppani tietää, mitä ehdottaa, ja osaa valita asiakkaalle parhaan mahdollisen toimintamallin.

Lataa Otavamedian kumppaninvalintaopas!