Sisältömarkkinointi on muutakin kuin bloggaamista - rakenna oma media eri formaateista

Kiitos älytelevisioiden, YouTubea katsellaan nykyään kotisohvalla tv-ohjelmien tavoin. Podcastit ovat räjäyttäneet potin, livelähetykset tuoneet tapahtumat iholle. Premium-sisällöillä sitoutetaan ja vahvistetaan asiakassuhdetta moninkertaisesti.

Maailmanlaajuisesti jo yli 50 prosenttia kaikesta verkkosisällöstä kulutetaan mobiilissa. Tämä tarkoittaa, että tarve sisältömarkkinoinnin eri julkaisumuodoille kasvaa, kun käyttäjät viettävät entistä enemmän aikaa eri formaattien parissa. 

Onneksi tämän voi nähdä ainoastaan positiivisena haasteena oman median laajentamiselle: ajattele, kuinka monta uutta ja tehokasta kanavaa sinulla on käytössäsi sisältöjen jalkauttamiselle ja julkaisemiselle!

Monipuoliset sisältöformaatit tukevat ja tuovat näkyvyyttä

Blogien historia yltää kauas, Suomessakin ne nousivat menestykseensä jo vuonna 2008. Trendit ja teemat ovat toki ehtineet muuttua yli vuosikymmenen mittaisen matkan aikana, vaikka ikivihreät aiheet pitävät edelleen pintansa. 

2020-luku harppaa kuitenkin pitkän askeleen eteenpäin: artikkeleiden rinnalle ja tueksi ovat nousseet uudet sisältötyypit, kuten podcastit, livelähetykset sekä videosisällöt, ja myös vanhat tutut asiakas- ja sidosryhmälehdet ovat saaneet uutta arvostusta. Näiden lisäksi myös blogeille riittää edelleen paljon lukijoita.

Erilaisten sisältöformaattien ansiosta sinun on mahdollista tavoittaa aivan uudenlaista yleisöä: Ne, jotka eivät lue, kuuntelevat. He, jotka eivät kuuntele, katsovat videoita tekstityksillä. Osa haluaa edelleen kuluttaa printtiä aamukahvin äärellä omassa keittiössään tai työpisteellään. Ja kun kiireinen ihminen ei ehdi osallistua kaikkiin tapahtumiin fyysisesti, hänelle jää mainio mahdollisuus seurata tapahtumaa reaaliaikaisesti verkon kautta. 

Hyvä sisältö skaalautuu moneksi

Oikeasti hyvä sisältö, niin kutsuttu älykäs sisältö (Intelligent Content), tarkoittaa skaalautuvaa, moniin eri muotoihin jalostettua, jaettavaa materiaalia. Kun aiemmin julkaisimme yhden verkkoartikkelin tai blogikirjoituksen, nykyisin samaa aihetta sivuten on helppo tuottaa vaikka video tai asiantuntijavierailulla höystetty podcast. 

Tai jos mietitään vielä laajemmin: Saisiko artikkeleiden pohjalta tehtyä jopa kokonaisen podcastkauden? Tai videosarjan? Varmasti! 

Sisältömarkkinoinnin nk. nextillä levelillä on vielä tilaa, ja uusiin formaatteihin kannattaa tarttua rohkeasti – ja myös mahdollisimman pian, sillä kilpailu ei ainakaan vähene.

Julkaise helposti nautittavia podcasteja

Olet varmasti pannut merkille, miten lähes kaikki kulkevat tänä päivänä napit korvilla. Musiikin ja äänikirjojen rinnalle noussut podcast on tehokas tapa kiteyttää paljon tietoa ja mielenkiintoisia keskusteluja helposti kulutettavaan muotoon, kokonaisuuksiksi. 

Keskusteluja on myös miellyttävämpää kuunnella kuin lukea, minkä vuoksi yritysten ja organisaatioiden kannattaa ehdottomasti paketoida oma asiantuntemuksensa uuteen, viihdyttävään ja ennen kaikkea tehokkaasti leviävään julkaisumuotoon.

Luota videon voimaan

Kerro tarinoita, opasta tuotteesi ominaisuuksista, välitä tunnelmia tapahtumasta ja herätä tunteita! YouTube on kasvanut maailman toiseksi suurimmaksi hakukoneeksi, ja se on myös maailman toiseksi suosituin nettisivu heti Googlen jälkeen.

Teemat voidaan paketoida videolla moneksi: viihteelliseksi brändisisällöksi, mainossisällöksi, tuote-esittelyksi, yritysvideosarjaksi tai vaikka tehokkaaksi yritys- ja työnantajamielikuvan airueeksi. Myös kaikenlaiset behind the scenes -videot sekä how to -opetusvideot ovat suuressa suosiossa.

Livelähetys tuo aiheen iholle

Livelähetys sopii yhtä hyvin osavuosikatsaukseen, henkilöstöinfoon ja tuotejulkistukseen kuin haastattelun ja konsertin taltioimiseen tai tapahtumaviestinnän tueksi. 

Aidon tilanteen välittäminen suorana laajalle yleisölle on hauskaa ja monesti myös yllätyksellistä. Et koskaan tiedä, mitä kaikkea voi tapahtua, ja juuri siinä piilee livelähetysten suosion ydin. Ne ovat aina omalla tavallaan jännittäviä ja siksi niin toimivia.

Asiakas- ja sidosryhmälehdet tavoittavat terävimmän kärjen

Sitouta ja vahvista asiakassuhdetta! Kun haluat jalkauttaa premium-tason sisältöä tietylle kohderyhmälle, tee se asiakas- ja sidosryhmälehtien avulla. Lehden tilaajat ovat nimittäin jo valmiiksi motivoituneita lukemaan aiheesta, joka on heille ajankohtaista, kiinnostavaa ja tarpeellista. Helppoa kohdentamista, eikö?  

Mieti, miten paljon lisäsisältöä yhden artikkelin pohjalta voi tuottaa!

Meistä jokainen kuluttaa paljon sisältöjä, kukin omalla tavallaan. Valinnan vaikeudesta tai mahdollisuuksien määrästä ei kuitenkaan kannata ahdistua, sillä kaikkea kannattaa ihan ehdottomasti kokeilla. Nimittäin, jos et kokeile, et koskaan tiedä, olisiko sisältösi räjäyttänyt potin jossain muussa kanavassa kuin vaikka omassa blogissasi. 

Loppuun vielä ajatus 2020-luvun sisällöntuotannon tueksi: palvelet ihmistä parhaiten, kun tarjoilet jutun juuri hänelle parhaiten sopivassa muodossa! 

Tutustu sisältömarkkinoinnin palveluihimme