Pitääkö jokaisella yrityksellä olla blogi? 🤷🏻‍♀️

Blogi on tyypillisesti vahva ja eläväinen osa yrityksen omaa mediaa. Mekin olemme useasti puhuneet siitä, kuinka jokainen yritys tarvitsee vahvan oman median. Tämä ei kuitenkaan ole ihan koko totuus

Lyhyt vastaus otsikon kysymykseen on ei. Vähän perusteellisempi vastaus on, että se vähän riippuu. Ja oikeastaan, rehellisyyden nimissä, puhuminen pelkästä bloggaamisesta on jo itsessään vähän turhan suppea asia tarkasteltavaksi.

Parempi kysymys olisikin tämä: täytyykö jokaisen yrityksen tehdä sisältömarkkinointia?

Toisaalta silloinkin vastaukset ovat samat kuin edellä: ei, ehkä, ja se vähän riippuu. Tässä artikkelissa käydään läpi perusteluita miksi ei tai miksi kyllä. 

Enjoy!

Milloin blogia ei kannata perustaa (= milloin sisältömarkkinointi ei toimi)? 🙅🏻‍♀️

Blogi on tyypillisesti vahva ja eläväinen osa yrityksen omaa mediaa. Mekin olemme useasti puhuneet siitä, kuinka jokainen yritys tarvitsee vahvan oman median

Tämä ei kuitenkaan ole ihan koko totuus: blogia ei nimittäin kannata perustaa, jos... 

🙅🏻‍♀️ ...siihen ei ole mahdollisuutta panostaa, tai jos perusteet sen perustamiselle ovat väärät. “Sisältömarkkinointia olisi mukava tehdä” tai “minusta on aina ollut kiva kirjoittaa” eivät ole kovinkaan kummoisia perusteluja, sillä kaiken markkinoinnin tulee aina lähteä liikkeelle liiketoiminnan tavoitteista

(Samalla nämä kuitenkin ovat yleisimpiä syitä, miksi blogeja vielä joitakin vuosia sitten perustettiin. Onneksi toiminta on kehittynyt roimasti noista ajoista, ja sisältömarkkinoinnilta vaaditaan nykyisin aika paljon enemmän.)

🙅🏻‍♀️ ...yrityksen johto on jumittunut ajattelemaan, että sisältömarkkinoinnissa on kyse “kirjoittelusta”. Tällöin on epätodennäköistä, että markkinointi saa käyttöönsä niitä työkaluja ja resursseja, joita onnistumiseen vaaditaan.

🙅🏻‍♀️ ...tekemiselle ei aiota asettaa selkeitä – liiketoimintaa tukevia – tavoitteita, tai jos tavoitteena on vain “kirjoittaa neljä blogiartikkelia kuukaudessa”. Silloin ajan voi käyttää hyödyllisemminkin.

🙅🏻‍♀️ …tuloksia halutaan heti, tai mieluiten jo eilen. Sisältömarkkinointi ei ole pikamatka vaan maraton, ja se vaatii paitsi istumalihaksia myös kärsivällisyyttä. Ensimmäisiä tuloksia on jaksettava odottaa joskus jopa useita kuukausia, etenkin jos koko touhun aloittaa aivan alusta.

Jos tämä tuntuu mahdottomalta ajatukselta, sisältömarkkinointia ei ehkä kannata aloittaa lainkaan. 

Milloin sisältömarkkinoinnilla ON edellytyksiä onnistua?

Yksinkertaisimmillaan voi todeta, että sisältömarkkinointia kannattaa tehdä, kun:

  1. tekeminen sidotaan kiinni liiketoimintatavoitteisiin, ja 
  2. tekemiseen on halua ja mahdollisuus panostaa. Tämä tarkoittaa sekä aikaa että rahaa.

Mitä tehdä, jos ei osaa itse?

Harvalta yritykseltä löytyy omasta takaa kaikkea tulokselliseen sisältömarkkinointiin tarvittavaa täsmäosaamista sisältöstrategian tekemisestä, hakukoneoptimoinnista, promootiokeinoista tai sisältömarkkinointia tukevasta markkinointiteknologiasta. 

Omaa palettia täydentävän kumppanin mukaan ottamista kannattaa siksi harkita ainakin alkuvaiheessa. 

Budjettikysymysten noustessa tapetille on syytä miettiä erityisesti, onko kalliimpaa ulkoistaa esimerkiksi kirjoitustyö osaavalle kumppanille vai kerätä omat kalliit asiantuntijat asiakastyön parista kirjoittamaan. Todella monta yritysblogia on tässäkin maassa kärrätty kaatopaikalle siksi, ettei “asiantuntijoita ole saatu mukaan kirjoitustalkoisiin”.

Lisäksi kirjoittaminen ei useinkaan ole yrityksen asiantuntijoiden ominta osaamisaluetta. Ammattikirjoittajalta sisältö syntyy nopeasti, tuloksellisesti ja asiantuntijan ääntä kunnioittaen.

Aidosti tuloksellisen sisältömarkkinoinnin tekeminen vaatii varsin paljon sekä aikaa että laaja-alaista osaamista. Kun näitä löytyy joko omasta takaa tai kumppanin kautta, on esteitä vähän ja mahdollisuuksia paljon. 

Etsitkö sisältömarkkinoinnin kumppania? Ota avuksi Oman median kumppaninvalintaoppaamme, josta löydät parhaat vinkit hyvään matchiin.

Näin valitset oman median kumppanin

Picture of Diana Törnroos

Diana Törnroos

diana.tornroos@otava.fi

Asiakkuuspäällikkö

Sisältömarkkinointi