Onnistunut asiakassuhde perustuu arvoihin ja provosointiin

Markkinoinnin vallankumouksen keskellä peruspilarit ovat pysyneet samoina: suunniteltaessa ja myydessä yrityksille oman median sisältöjä on toimiva asiakassuhde kaiken perusta. Ei ole väliä, onko kyseessä yksittäinen projekti vai pitkäaikainen kumppanuus. Kaikki lähtee ihmisistä ja vuorovaikuttamisesta, sekä ennen kaikkea rehellisyydestä. Aivan kuten ihmissuhteissa ylipäätään.

Viimeisten vuosien aikana eri yrityksille suunnatut oman median ratkaisut ovat mullistaneet perinteisen markkinoinnin. Jäykkien ja hintavien mainostoimisto-tuotantoyhtiö -combojen rinnalle on kasvanut joukko ketteriä ja tuotannon puolesta kepeitä toimijoita, jotka pystyvät nostamaan merkittävästi asiakkaiden oman median laatua ilman, että siitä aiheutuvat kulut synnyttäisivät negatiivisen tulosvaroituksen.

Silti, markkinoinnin vallankumouksen keskellä peruspilarit ovat pysyneet samoina: suunniteltaessa ja myydessä yrityksille oman median sisältöjä on toimiva asiakassuhde kaiken perusta. Ei ole väliä, onko kyseessä yksittäinen projekti vai pitkäaikainen kumppanuus. Kaikki lähtee ihmisistä ja vuorovaikuttamisesta, sekä ennen kaikkea rehellisyydestä. Aivan kuten ihmissuhteissa ylipäätään.

Mikäli suhde pohjautuu liiaksi kumppanin miellyttämiselle, ei sillä ole pitkäkestoista tulevaisuutta. Eurot vaihtavat kertaalleen omistajaansa, eikä ostettu lopputuotos tuo asiakkaan bisnekseen juurikaan lisäarvoa. Vähän kuin nuorena koettu yhden illan juttu, jossa makean illan päätteeksi herätään vieraasta kämpästä ja yritetään keksiä mahdollisimman vähä-ääninen tapa poistua, mahdollisimman pian. Kivaa oli, mutta eipä siitä sen enempää.

Petteri Kilpinen toteaa kirjassaan Inspiroitunut (Docendo, 2017) osuvasti: "konfliktien liian aktiivinen välttäminen on tehokas keino estää yhteisen osaamispääoman ja suoritustason kollektiivinen nousu".

Juurikin näin! Onnistunut ja pitkäkestoinen suhde vaatii kutittelua, joskus jopa kinastelua, mutta samalla myös toiseen ja hänen työtapoihinsa vilpittömästi tutustumista. Tämän prosessin tulee taas pohjautua yhteiseksi koettuihin arvoihin. Arvoihin perustuvassa kumppanuudessa molemmat osapuolet voivat olla toisilleen rehellisiä tarpeen ja tarjottavan suhteen. Kun perimmäinen syy, eli ”miksi teemme tätä” on tiedossa, voidaan siirtyä kohtaan ”miten tämän teemme”.

Älä siis lähde tarjoamaan mitään, mitä et tiedä pystyväsi tuottamaan paremmin kuin kilpailijasi. Tiedä kuka olet ja mitkä ovat arvosi, sillä nimenomaan arvoihin perustuva laadun tavoitteleminen synnyttää maineen. Vasta tuon maineen päälle voidaan rakentaa brändi. Toisaalta mainetta ei voi menettää toistuvasti - yleensä vain kerran. Ole siis herkkä tunnistamaan kumppanuudet, joiden kautta pystyt tuottamaan ja vaalimaan laatua. Vaatii rohkeutta sanoa ei, mutta se on toisinaan välttämätöntä, mikäli tähtäin on oman toimialan huipulle. Oikeanlainen kumppani jakaa arvosi, hyväksyy sinut sellaisena kuin olet, mutta piru vieköön ei päästä sinua helpolla.

Joten, mitä sanot? Tilataanko pullo skumppaa ja taputellaan toisiamme selkään? Vai kääritäänkö hihat ja tehdään yhdessä jotain mistä jää muistijälki?

New call-to-action 

Picture of Harri-Pekka Pietikäinen

Harri-Pekka Pietikäinen

harri-pekka.pietikainen@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedia OMAn liikkuvan kuvan kaupallinen tuottaja, joka uskoo, että ihmisten tulisi keskittyä ennemmin toistensa kuin valkohaiden härnäämiseen, jotta valtamerten ekologinen tasapaino ei horjuisi liikaa.