Neljä vinkkiä, joilla pääset alkuun oman median rakentamisessa

Oma media on tehokas tapa tuoda esille yrityksen asiantuntijuutta. Sen rakentaminen vaatii kuitenkin usein aikaa, rahaa ja hermoja. Listasimme neljä vinkkiä, joiden avulla oman median ja sisältömarkkinoinnin roolin korostaminen on organisaatiossasi askeleen helpompaa.

”Helppohan teidän on sanoa. Minunkin mielestäni olisi kiva, että meidän yritys toimisi kuten media ja tuottaisi asiakkaita palvelevia sisältöjä. Mutta meillä asiat tehdään kuten on aina tehty – ja omaa mediaa pidetään korkeintaan ajanhukkana.”

Kuulostaako tutulta?*

Oman median rakentaminen on prosessi, joka vie usein sekä aikaa, rahaa että hermoja. Hyödyt ylittävät silti haitat. Seuraavat vinkit auttavat oman median rakentamisen alkumetreillä.

(*Jos ei kuulostanut ja mietit että mikä ihmeen oma media, kurkista ensin tämä kirjoitus: Mitä oma media on?)

1 — Oma media boostaa myyntiä — tuo liiketoimintahyödyt esiin

Oman median rakentamisessa ei ole kyse mistään erillisestä markkinointiviestinnällisestä kampanjasta, vaan hyvää sisältöä voidaan hyödyntää useassa osassa organisaatiota: viestinnässä, HR:ssä, asiakaspalvelussa, sekä (tietysti ja erityisesti) myynnissä.

Hyvät sisällöt kestävät aikaa ja tekevät yrityksesi hyväksi töitä 24/7 – tämä hyötynäkökulma kannattaa ehdottomasti tuoda esille, kun puhut oman median sisällöntuotannon puolesta.

Kerro, että olet luomassa sisältövarantoa, joka tuottaa laadukasta verkkoliikennettä, kysyntää ja liidejä — ja parhaimmillaan konvertoi liikennettä 24/7/365.

💡Tärkein oppi: Oman median rakentaminen on markkinointia, joka boostaa myyntiä. Ja kun sinulta kysytään, mitä resursseja tähän tarvitaan, onnittele itseäsi – olet jo pitkällä!

2 — Aloita oman median rakentaminen vastaamalla asiakkaidesi yleisimpiin kysymyksiin

Hyvä lähtökohta oman median rakentamiseen on asiakkaidesi päivän polttavien puheenaiheiden tunnistaminen ja kääntäminen aiheiksi sisällöille.

Mitä asioita asiakkaasi harmittelee, mitä asiakkaat kysyvät toistuvasti myyjiltä? Kun aloitat oman median rakentaminen näiden kysymysten ympärille, kiittävät kaikki: asiakkaat, jotka saavat vastauksen kysymykseensä, sekä myyjät, jotka voivat jatkossa käyttää oman median materiaaleja oman työnsä tukena.

💡Tärkein oppi: Hyvät sisällöt voivat olla avain yllättävän moneen asiaan. Pidä korvat auki ja koeta löytää juuri ne asiat, jotka ovat kivi asiakkaasi kengässä. On helpompaa lähteä liikkeelle, kun voi tarjota ratkaisuja — ei vain ongelmia tai kritiikkiä.

3 — Toimi rohkeasti oman median puolestapuhujana

Jokainen uusi asia vaatii puolestapuhujansa. Tuo oman median ideaa ja toimintalogiikkaa sinnikkäästi esille kollegoillesi, ja näytä myös esimerkkejä: “kilpailija luo tällaista sisältöä, me pystyisimme parempaan!” Puhu aiheesta kahvipöydässä ja palavereissa. Ja kun luulet, että kaikki ovat jo kuulleet kyllästymiseen asti aiheesta, puhu varmuuden vuoksi vielä vähän lisää.

💡Tärkein oppi: Selvitä, miten kollegasi näkevät oman median roolin osana markkinointiviestintää. Kun jollakin kollegalla on vahva näkemys jostain asiasta, kysy pitäisikö asia tuoda esille myös asiakkaille.

4 — Aloita sisällöntuotanto tarvittaessa pilottina

On ok, jos firman kaikki toimialat tai yksiköt eivät halua hypätä kelkkaan heti. Pienempi kokonaisuus voi toimia hyvin pilottina ja kun muut näkevät sisältöjen tuomat hyödyt, leviää toimintamalli helpommin koko yritykseen.

💡Tärkein oppi: Luota omaan tekemiseesi.

Lataa vinkit oman median rakentamiseen!

Tervetuloa sisältöjen ja oman median aikaan! Kirjoitimme avuksesi Oman median oppaan, joka auttaa sinut alkuun tehokkaassa sisältötekemisessä.

Lataa maksuton Oman median opas klikkaamalla alta. Oppaasta saat konkreettisia vinkkejä oman median ja sisältömarkkinoinnin tekemiseen. Mukana myös kattava oman median sanasto.

Lataa oman median opas

Picture of Risto Laine

Risto Laine

risto.laine@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedian OMAn myyntijohtaja, jolle sisällöt ovat brändikokemuksia.

Oma media Sisältömarkkinointi