Natiivimainonta on 20-luvun tuloksellisinta mainontaa 🤚

Me tiedämme. Haluat brändillesi lisää tunnettuutta ja myyntiä sekä päästä top-of-mindiin ja saavuttaa lopulta paikan kuluttajan sydämessä. Meillä on siihen myös ratkaisu: Natiivimainonta. Tuo tämän hetken ylivoimaisin keino ostokiinnostuksen herättäjänä.

Natiivimainonta tarkoittaa yrityksen sisältömarkkinointia eli kaupallista sisältöä, joka sen perinteisen mainosmateriaalin ja SUURELLA FONTTIKOOLLA painettujen tarjoushintojen sijaan puhuttelee ja koskettaa, herättää tunteita, opettaa, vuorovaikuttaa, innostaa ja inspiroi. Eikö kuulostakin hyvältä?

Natiivimainonta on luonnollista — ja tehokasta juuri siksi 

Natiivimainonnassa viesti voidaan kertoa esimerkiksi kuvan, tekstin, videon tai jopa pelin muodossa. Tämä mahdollistaa kullekin kohderyhmälle juuri oikeanlaisen ja heille parhaiten soveltuvan tavan kuluttaa osuvaa markkinointiviestintää, joka ohjaa heidät lempeästi mutta varmasti kohti positiivista ostotapahtumaa. 

Ja hox! juuri tässä piilee natiivimainonnan ydin: se ei pakota vaan luo tarpeita, jolloin tarve tuotteelle tai palvelulle syntyy tyrkyttämisen sijaan hyvien ja hyödyllisten sisältöjen kautta.

Tulokset puhuvat puolestaan 📈

Otetaan esimerkiksi Otavamedian toteuttama Electroluxin natiivikampanja, jonka tavoitteina oli jatkuva näkyvyys ja top-of-mind, sekä esitellä laadukasta kodinkonemallistoa ja viestiä, että ”oikeilla välineillä jokainen voi olla kotikeittiössä huippukokki.”

Case Electroluxin kampanjasisällöt keräsivät yli 50 000 sivulatausta ja 180 000 kontaktia sosiaalisessa mediassa. Natiivisisältöjen toimivuudesta kertoo myös sivustolla viihdytty aika, joka oli keskimäärin 1 min 40 sek. Jälkimittaus viimeisteli onnistuneet tunnusluvut: kampanjan avulla ostokiinnostus heräsi 87 %:ssa vastaajista ja 73 % oli sitä mieltä, että kampanja jätti mainostajasta positiivisen mielikuvan.

Toisessa kampanjassa, Case Blå Bandissa natiivimainonnalla ja vaikuttajayhteistyöllä onnistuttiin herättämään huikea, yli 90% ostokiinnostus. Kampanjan lähtökohtana oli monikanavaisuus sekä kuluttajien aktivointi testiryhmin ja äänestyksin, joiden tulokset vahvistivat Blå Bandin mielikuvaa kasvisruokamarkkinalla. 

Case US-Partsin kampanjassa kassakoneen taas sai laulamaan uusi mainosmuoto – natiiviartikkeli Kipparissa ja Veneessä – joka herätti onnistuneesti lukijoiden kiinnostuksen, sillä kuten US-Partsin myyntipäällikkö Christian Lindqvist itse totesi: “Ilmoituksemme Kipparissa ohjasi suoraan liikennettä verkkokauppaamme. Esimerkiksi trimmilevyjä myimme todella paljon.“

Natiivimainonnan ratkaisut Otavamediassa

Kuten edellä mainittu, brändimielikuviin positiivisesti vaikuttavilla natiivisisällöillä - eli digimediassa julkaistuilla teksteillä, jotka näyttävät journalismilta mutta ovat maksettua mainontaa - on monia muotoja:

Natiiviartikkeli, eli perinteinen artikkeliin perustuva mainossisältö informoi ja kertoo tarinaa. Aikakausilehdissä julkaistavat advertoriaalit ovat lehtijutun muotoon kirjoitettua kaupallista sisältöä. Vaikuttajamarkkinoinnissa hyödynnetään Otavamedian verkkoalustoilla toimivaa blogiverkostoa, johon kuuluu maan suosituimpia blogivaikuttajia. Testiryhmä on yksi suosituimmista natiiviformaateistamme, kun lanseerataan uutta tuotetta tai tuotesarjaa, minkä lisäksi muita tehokkaita vaihtoehtoja ovat myös erilaiset kilpailut sekä tapahtumat.

Suunnittelemme aina kullekin kampanjalle parhaiten sopivan mainonnan kokonaisuuden, johon voidaan lisätä osia kaikista natiivimainonnan ratkaisuista ja aina kuitenkin niin, että kokonaisuus palvelee yritystä parhaalla mahdollisella tavalla. 

Mikä on onnistuneen kampanjan menestysresepti?

Suolainen leivos olisi vähintäänkin outo kombo, minkä vuoksi jokaiselle kampanjalle leivotaan aina oma resepti. Case Elextroluxin tapauksessa kiinnostava viesti koukutti kohderyhmän monikanavaisessa ja tarkoin valitussa mediaympäristössä, sekä näin ollen varmisti kampanjan tavoitteiden toteutumisen.

Uskomme, että luovien ja laadukkaiden natiiviratkaisujemme lisäksi menestyksen takana on myös kokemuksemme suomalaisista kuluttajista ja heidän kiinnostuksen kohteistaan. Me nimittäin tiedämme, kuinka eri asioista innostuvat kuluttajat toimivat eri kanavissa, jolloin osaamme suunnitella ja toteuttaa sellaisia natiivimainonnan ratkaisuja, jotka aidosti sekä kohtaavat kohderyhmien tarpeiden kanssa että tukevat asiakkaamme liiketoimintaa.

Entä miten natiivimainontaa sitten mitataan?

Kovaan dataan perustuen. Toimitamme aina kampanjan päätyttyä kattavan raportin kampanjan tunnusluvuista ja näkyvyyselementeistä, jotka sovitaan kampanjakohtaisesti asiakkaan kanssa. Tunnuslukuja voivat esimerkiksi olla sivulataukset, uniikit kävijät, sisällön parissa vietetty aika, kampanjaan ohjaavan displayn CTR, kerätyt liidit, sosiaalisen median kontaktit sekä jaot ja tykkäykset. 

Jos tämän blogin luettuasi kiinnostuit aiheesta mutta et ole ihan varma, miten juuri sinun kannattaisi kampanjoida ja mitata tuloksia, ei hätää! Meillä on tähänkin ratkaisu: natiivimainonnan maksuton verkkokurssi.

Tilaa sähköpostiisi natiivimainonnan maksuton verkkokurssi!

Verkon, printin ja somen kattava monimediallisuus sekä kuluttujia aktivoivat sisällöt ovat tärkeässä roolissa natiivimainonnan ratkaisuja ja kampanjasisältöjä suunnitellessa, mutta kuinka tällaisia kampanjoita sitten oikeasti rakennetaan? Ja mistä tietää, että kampanjat voivat onnistua?

Levittääksemme natiivimainonnan ilosanomaa lanseerasimme ilmaisen verkkokurssin, joka johdattaa sinut aina natiivimainonnan perusteista kampanjan tavoiteasetannan kautta odotettavissa oleviin tuloksiin saakka! Kymmenosainen kurssi kertoo sinulle natiivimainonnasta kaiken oleellisen, ja kirsikkana kakun päällä esittelemme asiakascasen, jonkalaisessa jokainen haluaisi onnistua.

Tilaa natiivimainonnan verkkokurssi sähköpostiisi!