Kolme markkinoinnin haastetta, jotka natiivimainonta ratkaisee

Natiivimainonta on tehokas keino brändimielikuvaan vaikuttamiseen, ajatusjohtajuuden lunastamiseen sekä tunnettuuden lisäämiseen. Mutta millaisiin tavoitteisiin natiivimainonnalla päästään?

Hyvä kaupallinen sisältö on laadultaan yhtä hyvää kuin journalistinen sisältö sovitussa kanavassa. Räätälöity, viihdyttävä ja palveleva natiivimainonta sitouttaa kuluttajan mainostajan brändin pariin. Se koetaan asiantuntevana ja hyödyllisenä sisältönä, jonka parissa vietetään mielellään aikaa

Hyvä nyrkkisääntö on, että sisältömarkkinoinnin vakiintuneet lainalaisuudet pätevät natiivimainonnassakin: tuotekeskeisyys karkottaa lukijat. Hyvä natiivisisältö inspiroi, informoi, luo ostoimpulsseja, viihdyttää ja herättää tunteita.

Toisaalta, lohdullista tai ei, upeinkaan toteutus ei itsessään vielä riitä, jos sisällöt ja kohderyhmä eivät kohtaa.

Tästä artikkelista löydät 3 esimerkkiä tilanteista, joissa ratkaisu asiakkaan haasteeseen löytyy hyvin tehdystä natiivimainonnasta. Voit tutustua natiivimainonnan määritelmään tarkemmin IAB:n natiivimainonnan oppaassa.

 

Haaste  #01: Perinteisen markkinoinnin tehot eivät riitä

Monesti natiivimainonnan pariin päädytään, kun on tehty markkinointia, mutta tulokset ovat jääneet kaikista ponnisteluista huolimatta laihoiksi. Tällöin myös moni potentiaalinen ostaja jää tavoittamatta, eikä yrityksen markkinoinnille asettamia kasvutavoitteita saavuteta.

Natiivimainonta onkin erinomainen sisältömarkkinoinnin taktinen tuki, jota kautta pystytään ohjaamaan juuri oikeita kontakteja yrityksen omiin kanaviin. Natiivimainonnassa kontaktin laatu on huomattavasti kontaktien määrää merkittävämmässä roolissa, sillä natiivimainonnan ydin on jo kiinnostuneen asiakkaan sitouttamisessa. Natiivimainonnalla päästään osaksi niitä medioita joita haluttu kohderyhmä jo kuluttaa, ja tehdään kohderyhmä tietoiseksi omasta tuotteesta tai palvelusta.

💩 Hyvä natiivimainonnan kumppani tuntee tavoitellun kohderyhmän ja heidän sisältötarpeensa. Tämän tietämyksen avulla myös kohderyhmälle suunnattu kaupallinen viesti voidaan räätälöidä mahdollisimman osuvaksi.

💎 Vinkki: “Kaikkea kaikille” on synonyymi sanoille “ei mitään kenellekään”. Rajaa siis rohkeasti tavoittelemasi kohderyhmä mahdollisimman täsmällisesti, ja valitse kohderyhmälle sopiva natiivimainonnan media huolellisesti. Näin voit odottaa myös mainoskampanjaltasi aidosti hedelmällistä lopputulosta: kasvavaa kiinnostusta juuri siinä ryhmässä, jolle tahdot tuotettasi tai palveluasi myydä. Lue lisää: Case Bio Luvil.

Natiivimainonta, mitä se on? Mitkä ovat sen hyödyt? Lue täältä.

Haaste  #02: Kohderyhmä ei tiedä tarvitsevansa tuotetta — eikä siten osaa etsiä sitä Googlesta

Natiivimainonta on verraton apukeino luomaan tarpeita tuotteisiin sekä tukemaan uusien tuotteiden, palvelujen tai yritysten lanseerauksia. Jos kuluttaja ei tiedä tarvitsevansa tuotetta/palvelua, ei hän osaa myöskään etsiä sitä Googlesta.

💎 Vinkki: Kun natiivimainonnalla herätetään kiinnostus, on monikanavainen lähestyminen tutkitusti tehokkaampi keino kuin pelkkä yhdessä kanavassa julkaistu sisältö tai tiedote.

Hyvä esimerkki monikanavaisesta natiivikampanjasta  löytyy Electroluxilta, joka vahvisti haluttuja mielikuvia Kodinkonemallistosta yhdistelemällä erilaisia natiivimainonnan keinoja toisiinsa.

Haaste #03: Kohderyhmä ei koe
tuotetta tai palvelua omakseen

Jos haluttu kohderyhmä ei koe tuotettasi tai palveluasi omakseen, voi löytyä ratkaisu vaikuttajamarkkinoinnista.

Aloita siis ottamalla selvää, ketä tunnettuja henkilöitä tavoittelemasi kohderyhmän edustajat tyypillisesti seuraavat ja ihailevat, ja värvää potentiaalisimmat yrityksesi brändilähettiläiksi (brand ambassador). Vaikuttaja voi olla esimerkiksi bloggaaja, tubettaja, instagram-tähti tai vaikkapa urheilija – käytännössä kuka tahansa tunnettu henkilö, jonka seuraajat ovat jo valmiiksi hyvin sitoutuneita hänen tuottamaansa sisältöön ja pitävät tämän tyyliä käsitellä aiheita kiinnostavana ja toimivana.

💎 Vinkki: Pohdi tarkkaan, minkälaiset vaikuttajat puhuttelevat juuri sinun tavoittelemaasi kohderyhmää. Tutustu vaikuttajan arvoihin ja sisältöihin ja arvioi, sopiiko hän yhteen yrityksesi brändin kanssa. Jos arvioiminen tuntuu hankalalta omin voimin, kannattaa kysyä rohkeasti apua ja suosituksia natiivimainonnan kumppanilta.

Natiivimainonnan ABC

Mitä natiivimainonta on? Mitä hyötyä siitä on? Miten sitä pitäisi tehdä? Miten sitä ei ainakaan kannata tehdä? Muun muassa näihin kysymyksiin löydät vastaukset natiivimainonnan tietopankistamme:

Lue lisää natiivimainonnasta

Picture of Maarit Nykänen

Maarit Nykänen

Kirjoittaja on Otamedian natiivitiimin vetäjä

maarit.nykanen@otava.fi

Natiivimainonta Mainonta Verkkomainonta