Näistä asioista natiivi­mainonnassa puhutaan nyt

Miten natiivimainonnan ajankohtaiset, tärkeät teemat konkretisoituvat natiivimainonnan tekijän arjessa?

 Ei ole enää kenellekään suuri uutinen, että kiinnostus nativiimainontaan on kasvussa. Räätälöity, viihdyttävä ja palveleva natiivimainonta sitouttaa kuluttajan mainostajan brändin pariin. Natiivimainonta koetaan asiantuntevana ja hyödyllisenä sisältönä, jonka parissa vietetään mielellään aikaa.


Natiivimainonnan nousukausi jatkuu

Myös oman kokemukseni perusteella natiivimainonnan kysyntä on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana. Luulen, että syy positiiviselle vireelle on natiivimainonnan muuntautumiskyky, joillekin mainostajille kenties myös uutuuden viehätys. Koska natiivia tehdään pääosin digitaalisissa välineissä, uusien esitysmuotojen ja ideoiden kokeilu on helppoa.

Natiivimainonta on ketterä ja monimuotoinen mediamainonnan keino, joka hioutuu jatkuvasti paremmaksi. Vaikuttaa siltä, että itse natiivimainonnan käsite on pienoisessa murroksessa. Alun perin natiivimainonnalla tarkoitettiin journalistista muotoa jäljitteleviä mainosartikkeleita, mutta nykyään natiivimainonnan alle solahtavat myös erilaiset luovat mainosratkaisut, kuten pelit ja testit. Voit tutustua natiivimainonnan määritelmään tarkemmin IAB:n natiivimainonnan oppaassa

Natiivimainonta vakiinnuttaa paikkansa

Natiivimainontaan liittyen luotettavuus, laadukkuus ja räätälöidyt sisällöt ovat teemoja, joista puhutaan jatkuvasti. Uusien trendien sijaan nämä kolme teemaa toistuvat ja syvenevät, kun natiivimainonta vakiinnuttaa paikkaansa mediamainonnassa. Pohdiskellaan hetki, mitä teesit tarkoittavat tänään.   

Natiivimainonta, mitä se on? Mitkä ovat sen hyödyt? Lue täältä.1 - Luotettavuus

Jokainen tietää, että huijauksesta jää jäljet. Sen vuoksi on järkevämpää kertoa näkyvästi, kenen lukuun mainontaa tehdään. Natiivimainonnassa pyritään pikemminkin objektiivisuuteen kuin omaan pussiin pelaamiseen.

Hyvä sisältö vahvistaa kuluttajan luottamusta brändiin, kun taas huono sisältö romahduttaa brändin uskottavuuden. Ensimmäinen askel luotettavuuteen on lunastaa otsikossa annetut lupaukset. Tuntuu itsestään selvältä puhua näistä asioista, mutta arjessa olen huomannut, että nämä perusteet helposti unohtuvat.

2 - Laadukkuus

Kuluttajat rakastavat hyviä sisältöjä, siksi natiiviartikkeleita kirjoittavat ammattilaiset, jotka ovat usein journalistitaustaisia. Mainossisällön pitää olla yhtä hyvää kuin journalistinen sisältö, vaikka sen tausta-ajatukset ovat erilaiset. Tarinoilla herätetään tunteita, mutta ylevillä mainosfraaseille tai osta-osta-mantralla karkotetaan kuluttajia. Tuotteiden sijaan sisällöissä keskiössä ovat hyödyllisyys ja tarinat.

Kuluttaja ei halua käyttää aikaa sisältöihin, joista hänelle jää luu käteen. Paras mahdollinen palaute on sitoutuneisuus. Jos sisällön parissa on vietetty aikaa yli 10 minuuttia, voit taputtaa itseäsi olkapäälle.

3 - Räätälöidyt sisällöt

Olemme tottuneet jo tekemään erilaiset mainossisällöt paperilehteen, televisioon ja internetiin, mutta se ei enää riitä. Mainossisällöt pitäisi räätälöidä eri media-alustojen lisäksi eri kohderyhmille. Tässä piileekin yksi natiivimainonnan sudenkuopista.

Natiivimainonta on tutkitusti tehokasta; tuotantokustannus ei ole kova saatuihin tuloksiin verrattuna. Pelkkää tuotannon hintalappua katsottaessa natiivimainonnan tuotanto saattaa kuitenkin tuntua kalliimalta kuin tavallisen, esim. displaymainonnan. Tästä seuraa suuri kiusaus hyödyntää kerran tehtyä sisältöä kaikille kohderyhmille. Todellisuudessa kuitenkin esimerkiksi ihonhoidon saralla 20-vuotiasta ja 50-vuotiasta naista puhuttelevat eri näkökulmat aiheesta.  

Kun tutkitaan kohderyhmien mukaan räätälöidyn natiivimainonnan tuloksia, voidaan todeta, että räätälöinti kannattaa.

Natiivimainonnan tulevaisuuteen voit tutustua lisää mm. sivustoilla Native Advertising Institute ja IAB

 

Case Electrolux Otavamedia natiivimainonta

Picture of Maarit Nykänen

Maarit Nykänen

Kirjoittaja on Otavamedian natiivitiimin vetäjä

maarit.nykanen@otava.fi

 

 

Natiivimainonta