Murros kiihtyy, kulutuskäyttäytyminen muuttuu - mitä tekevät markkinoijat?

Disruptiosta kohistaan yhä, koska sen vauhti kiihtyy ja yksikään toimiala ei välty siltä. Samaan aikaan luottamus brändin ytimessä on yhä tärkeämpää. Lue kansainvälisen huippupuhujan havainnot maailmaa ravistelevista muutoksista, jotka markkinoijan kannattaisi ottaa huomioon.

Olemme tilanteessa, jota monet meistä eivät olisi voineet kuvitellakaan muutama vuosi sitten tulevan. Poliittinen ja yhteiskunnallinen polarisaatio aiheuttaa isoja, globaaleja haasteita. Kuulemme jatkuvasti uutisia populismin noususta eri puolilta maailmaa. 

Näin englatilainen trenditutkija Sean Pillot de Chenecey avasi keynote-puheensa asiakastilaisuudessamme marraskuussa ja jatkoi: Vanhan maailman poliittinen järjestys ”vapisee”. Uusi jakolinja kulkee usein siinä, miten osa ihmisistä haluaa kehittyä koko ikänsä, he ovat ketteriä ja korkeasti koulutettuja ja joille globalisaatio on ok. Toiset, joiden koulutustaso on usein matalampi, pitävät globalisaatiota huonona asiana.

Miksi disruptiosta yhä kohistaan?

Toisinaan on helppo unohtaa, miten nopeasti ja vauhdilla sosiaaliset, kulttuuriset ja kommunikaatioon liittyvät muutokset disruptoivat ja horjuttavat brändejä. Erityisesti maineikkaita, perinteisiä brändejä.

Videolla Sean pohtii, miksi disruptiosta (suom. murros, häiriö) yhä puhutaan. 

Kuluttajat ovat yhä tyytymättömämpiä siihen, mitä monet brändit heille tarjoavat.  Tämä on luonnollisesti hyvä maaperä start-up-yrityksille ja perinteisten brändien haastajille, joita syntyykin paljon.

Luottamus on kaiken ydin

Brändit rakentuvat luottamukselle. Luottamus ja totuus menevät yhteiskunnan ytimeen; kaikki suhteet perustuvat luottamukseen. Luottamus on kaiken brändiarvon perusta, ja yritysten tulisikin tehdä kaikkensa säilyttääkseen luottamuksensa. Jack Ma, yksi maailman kuuluisimmista bisnesvaikuttajista, Alibaban perustaja ja johtaja, on todennut ”Jos sinulla on luottamus, muu on helppoa.” 

Tulevaisuuden älykaupungit

Kun katsomme trendejä, jotka muokkaavat tulevaisuuden kaupunkeja, huomamme, että ne ovat hyvin teknologiavetoisia, niissä hyödynnetään tekoälyä, ja niissä on voimakas yhteistoiminnan kulttuuri.  Nuo samat teemat, joista alussa puhuin – ketteryys, elinikäinen oppiminen – ovat juuri niitä, jotka tekevät eläväisistä tulevaisuuden kaupungeista niin kiinnostavia. Kukoistavat kaupungit, kuten Singapore, San Francisco, Lontoo tai Berliini, pyrkivät tukemaan ihmisiä siinä, että he pystyisivät saavuttamaan sitä, mitä he haluavat. Miksi luovuus kukoistaa Lontoossa? Miksi siellä on niin dynaaminen start-up-kulttuuri? Asia linkittyy politiikkaan, sillä vastaus on ennen kaikkea  maahanmuutto ja sen mukanaan tuoma energisyys. New Yorkissa maahanmuuttoa on ollut vuosisatojen ajan, ja se piristää kaupunkia jatkuvasti. 

Miltä tulevaisuuden koti näyttää – ja miksi?

Kun siirrymme kaupungeista tulevaisuuden koteihin, siirtyy keskustelu väkisinkin aiheeseen: ketkä muodostavat perheen? Onkin ällistyttävää, miten monet markkinoijat yhä suunnittelevat markkinointinsa 50-luvun perhemallin mukaan: isä, äiti ja kaksi lasta.

Sean pohtii videolla, millaisia nykyiset - ja tulevaisuuden - kodit ja perheet ovat.

Perherakenteet ovat hyvin vaihtelevia ja erilaisia, ja monille – erityisesti nuorille – oman asunnon ostaminen on mahdottomuus. Varallisuus on kertynyt iäkkäämmille. Plus kuusikymppiset kieltäytyvät vanhenemasta siten kuin heiltä ehkä odotetaan. Sen sijaan he ovat enemmänkin viihteen ja pop-kulttuurin suurkuluttajia. He ovat kaiken kaikkiaan hyvinvoivia ja dynaamisia kuluttajia – joita markkinoijat eivät noteeraa. 

Artikkelin toisessa osassa Sean keskittyy kaupan ja markkinointiviestinnän trendeihin.

 

Täältä vot katsoa ja kuunnella Tulevaisuuden liikkuja -asiakastilaisuutemme tallenteen. Jos haluat perehtyä tilaisuudessa esiteltyyn tutkimukseen, pääset lataamaan sen täältä. 

Tämä kirjoitus on kaksiosaisen sarjan ensimmäinen osa, johon on kiteytetty Sean Pillot de Cheneceyn keynote-puheen avainlöydöksiä. Puheensa hän piti Otavamedian Tulevaisuuden liikkuja -asiakastilaisuudessa marraskuussa. Sean on trenditutkija, strategiakonsultti ja kuukauden bisneskirjan ”The Post Truth Business” kirjoittanut britti.

Picture of Jaana Merikallio

Jaana Merikallio

Seanin puheen avainkohdat kirjasi ylös ja häntä haastatteli Otavamedian Yritysasiakkuuksissa toimiva markkinointipäällikkö.

jaana.merikallio@otava.fi

Seuraa minua:

 

 

trendit Brändit