Miten tehdään hyvä natiivimainos naiskohderyhmälle?

Aikakausmedian huhtikuussa julkaisema natiivimainonta-
tutkimus antaa hyvää ajattelemisen aihetta mainostajalle. Lisää hehkua markkinointikampanjaasi visuaalisuudella ja sopivilla vaikuttajilla. 

Aikakausmedian tutkimuksessa syvähaastateltiin 25–65-vuotiaita naisia ja selvitettiin, millaisia asioita mainostajan tulee ottaa huomioon suunnitellessaan natiivimainontaa painettuihin aikakauslehtiin ja niiden digitaalisiin kanaviin. Tutkimuksessa oli mukana yli 100 mainosta, joista noin puolet printissä ja puolet digissä. Digitaaliset mainokset olivat muun muassa blogiyhteistöitä, kilpailuja, testejä, ohjevideoita, podcasteja ja verkkoartikkeleja.

Haastattelujen lisäksi markkinointitutkija, semiootikko Vaula Norrena teki mainoksista semioottisen analyysin, jossa pureuduttiin siihen, millaisia tarinoita, toteutustapoja ja myyttejä mainoksissa hyödynnetään. 

– Aikakausmedian tutkimus vahvisti ajatuksiamme hyvästä natiivimainoksesta. Kiinnostava tulos oli, että natiivimainonnan tulee olla hyvin visuaalista verkossa ja printissä. Pelkkä kiinnostava sisältö ei riitä, vaan mainoksen pitää olla myös hyvännäköinen, sanoo Otavamedian vastaava tuottaja Maarit Nykänen. 

Nykäsen mukaan natiivimainonnan määrä ja liikevaihto Otavamedialla on tuplaantunut viime vuodesta. Eri kampanjoita on kuukausitasolla 15–25 kappaletta.  

– Olemme huomanneet, että natiivimainonta vaikuttaa positiivisesti asiakaspitoon eli käytännössä asiakkaat ostavat meiltä uudelleen kampanjan. Olemme tästä hyvin ylpeitä, koska se kertoo meidän hyvästä palvelun tasosta, laadukkaista sisällöistä ja mainonnan toimivuudesta, kertoo Nykänen. 

Natiivimainonta on tutkitusti tehokasta

Tutkimuksen avulla voidaan todentaa hyvin natiivimainonnan luovan ratkaisun tehoa ja toimivuutta. Otavamedia tutkii vuosittain noin 500 mainoskampanjaa aikakauslehdissä ja verkkomedioissa.  

– Käytössämme on yli 10 000 tutkitun mainoksen tiedoista koostuva tietopankki, jonka avulla voimme analysoida mainonnan toimivuutta muun muassa eri toimialoilla, eri medioissa tai mainosmuodoissa. Tällä hetkellä tietopankissamme on lähes sata verkon puolella toteutettua natiivimainonnan tutkimusta ja noin 150 aikakauslehdissä tutkittua natiivitoteutusta, kertoo Otavamedian tutkimuspäällikkö Katja Sampo. 

 Otavamedian tutkimusten tulosten perusteella verkkomedioissa toteutetut natiivikampanjat koetaan parantavan yrityksen tai tuotteen mielikuvaa muuta verkkomainontaa paremmin. Lisäksi natiivikampanjat koetaan muuta verkkomainontaa enemmän tietoa antavampina, kiinnostavampina ja selkeämpinä. 

 Natiivimainonta ei juurikaan ärsytä kuluttajaa, vaan sisällöstä kiinnostuneet viihtyvät sen parissa, Sampo muistuttaa. 

Sampo ja Nykänen poimivat Aikakausmedian tutkimuksen pääpointit ja kertovat, miten Otavamediassa tehdään hyvä natiivimainos naiskohderyhmälle. 

1. Kampanjan tavoitteet selville 

Natiivimainonnan suunnittelu lähtee usein asiakkaan briiffistä ja kampanjan tavoitteiden ja asiakkaan tarpeiden selvittämisestä. Natiiviratkaisujen tiimi suunnittelee luovan toteutuksen kampanjaan ja räätälöi mediakokonaisuuden, josta kohderyhmä saadaan parhaiten kiinni.  

Natiiviratkaisujen tuottajilta löytyy syväosaamista Otavamedian kohderyhmistä, ja osaamista hyödynnetään sisältöjen suunnittelussa sekä kohderyhmän valinnassa.  

2. Yllättävä näkökulma sisältöihin 

Selvitetään, mikä kohderyhmää kiinnostaa ja millainen lähestymistapa on heille houkutteleva. Aiheen tulee olla ajankohtainen, itsestään selvyyksiä kannattaa välttää. Uusi tieto ja uutuudet kiinnostavat aina. 

3. Kiinnostavan henkilön kautta 

Kohderyhmää puhutteleva vaikuttaja on hyvä valinta, mikäli vaikuttajan henkilöbrändi tukee yrityksen viestiä. Otavamedian naisyleisöä kiinnostavat esimerkiksi itsensä kehittäminen, henkilötarinat sekä ajankohtaiset trendit.  

4. Visuaalisuus vetoaa 

Hyvännäköiset, näyttöruutuun skaalautuvat kuvat pysäyttävät. Myös raikkaat värit houkuttelevat lukemaan ja miellyttävät, jolloin kuluttaja viihtyy kaupallisessa sisällössä luultavasti pidempään.

5. Valitse oikea tyyli 

Natiivimainonnassa on tärkeää, että sisältö sopii julkaistavaan mediaan, jotta kohderyhmä hyväksyy sen. 

6. Toista eri kanavissa

Natiivimainonta sopii erityisesti ostoputken vaiheeseen, jossa kuluttaja halutaan sitouttaa brändiin. 

Monikanavaisuus on natiivimainonnassa keskeisessä roolissa. Printin advertoriaaleilla muistutetaan kuluttajaa brändistä ja usein ohjataan lukemaan verkkoon lisää aiheesta. 

Linkki Aikakausmedian tutkimukseen 

 

 

Picture of Tuuli Eerola

Tuuli Eerola

tuuli.eerola@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedia OMAn asiakasvastaava tuottaja.

Natiivimainonta Kiinnostuskohderyhmät