Viisi vinkkiä, miten jatkaa asiakaskokemusta verkossa

Oletko koskaan miettinyt, miksi joihinkin tuotteisiin ja palveluihin rakastutaan ja toisiin sitten taas ei? Liian usein asiakassuhde päättyy, kun tuote tai palvelu on hankittu. Lue viisi vinkkiä, joiden avulla voit omassa mediassa palvella asiakasta hankinnan jälkeenkin.

Kun asiakas hankkii tuotteen tai palvelun, hän tekee myös lifestyle-valinnan. Oli kyse sitten merkkilaukusta, auton varaosasta tai päänsärkylääkkeestä.

Oma media on toimiva tapa rakentaa tarinaa tuotteen ympärille. Samalla voit palvella asiakasta tiedolla, jollaista vain sinulla on. Kuka muu olisikaan tuotteesi parempi asiantuntija?

Oman median ja sisältömarkkinoinnin keinoin voit myös kerätä liidejä. Kun asiakaspolku on mietitty huolellisesti, voit palvella uusia asiakkaita tiedon keräilyvaiheessa, ruokkia ja rikastaa asiakassuhdetta ja johtaa asiakaskokemusta.

Oma media voi olla myös erottumistekijä. Jos markkina on kypsä ja palvelut hiottu huippuunsa, voi sisältömarkkinointi tehdä tuotteesta ainutlaatuisen. 

Mitä omalla medialla voi saada aikaan?

Lataa maksuton oman median opas. Oppaasta löydät mm. vinkkejä oman median hyödyistä, oman median suosiosta ja mittaamisesta sekä kattavan oman median sanaston.


Vahvaan läsnäoloon verkossa tarvitaan riittävän usein päivittyvää sisältöä, joka oikeasti palvelee. Verkossa kannattaa siis tarjota jotakin sellaista, mitä muilla ei ole.

Näin onnistut:

1. Etsi kattava teema, jonka ympärille kokoat asiakkaitasi palvelevaa sisältöä

Putkiremontti, verhot netistä, työuupumus, päänsärky, avioero, merkkilaukkuja, keittiöremontti. Nämä kaikki ovat aiheita, joita etsitään verkosta mutta joille ei ole olemassa omaa aihesivustoa. Aihesivustolla tarkoitan siis kaikki aiheesta -verkkomediaa.

Esimerkiksi työuupumukseen keskittyvää kattavaa sivustoa ei ole olemassa. Teeman ympärille voisi helposti koota kokonaisen elämänhallintaa tukevan sivuston, jossa olisi terveys-, ruoka- ja liikuntaohjeita, keskustelupalsta, mindfulness-lukemisto ja tulostettavia värityskirjalehtisiä rentoutukseen. Ja voisipa sieltä ladata rentoutusmusiikkiakin.

Sivusto kasvaisi kenties piankin vilkkaaksi yhteisöksi, jonka jäsenet tukisivat toisiaan ja voisivat paremmin. Ja varmasti sitoutuisivat yhä tiukemmin brändiin, joka heille kaiken tämän tarjoaa. Samalla periaatteella voit rakentaa minkä tahansa kokonaisvaltaisen sivuston, joka auttaa asiakastasi.

2. Kokoa brändisi ainutlaatuinen tieto yhteen

Sinulla ja brändilläsi on paljon ainutlaatuista tietoa, jota ei sellaisenaan ole missään muualla. Olisipa hienoa, jos kaikki aihetta käsittelevä tieto löytyisi saman nettiosoitteen takaa, vieläpä luotettavasti.

Sitouta alasi parhaat osaajat mukaan oman median rakentamiseen. Asiakkaiden kannalta on tärkeää, että tiedon luotettavuuden takaavat asiantuntijat, joilla on vuosien tutkimuskokemus ja käytännön tieto.

Näin valitset oman median kumppanin

Parasta on, jos kaikki tieto aiheesta on koottu verkko-osoitteeseen, joka on etsityimpiä ja yksinkertaisimpia, kuten rokote.fi, parketti.fi tai pölynimuri.fi.

3. Palvele asiakkaita kokoamalla puolueeton vertailu

Jos tuotteesi ja palvelusi on kunnossa, voit huoletta päästää asiakkaat ääneen omassa verkkomediassasi. Anna mahdollisuus keskustella, kysyä ja arvioida. Vertaissuosittelu on toimivimpia suosittelun muotoja.

Kokeile yhteistyötä tuotteestasi innostuneen bloggarin kanssa. Mutta ole tarkkana. Asiakkaiden verkkolukutaito on hyvä ja he kyllä tunnistavat, onko bloggarin kehu aito.

Aktivoi, herätä keskustelua ja esittele uutuuksia. Olisiko asiakkaan aika päivittää seuraavaan malliin? Voisitko ajatella järjestäväsi äänestyksen siitä, mikä on suosituin väri tai materiaali tuotteellesi? Ehkä seuraavaksi voit tarjota asiakkaiden valinnan mukaista limited edition -tuotetta.

4. Muista mediassasi hankinnan jälkihoito

Vaatiiko tuotteesi käyttäminen osaamista? Olisiko palvelullasi paljon enemmän annettavaa kuin uskotaan? Kokoa sivusto, jossa asiakas saa opastusta ja vinkkejä hankkimansa tuotteen tai palvelun käyttöön.

Voitko ehkä luovuttaa tai tehdä verkkotyökalun asiakkaiden käyttöön ilmaiseksi? Ehkä asiakkaitasi auttaisi tarjouspyyntöpohja, tarkistuslista tai täytettävä projektisuunnitelma excel-taulukkona? Tämänkaltaiset sisällöt ovat usein myös medioiden jaetuimpia.

 

5. Älä unohda viihdettä

Elämme yhä enemmän somessa ja tapaamme siellä ystäviämme. Seuraamme medioita mobiilisti. Miksi emme sitten nauttisi viihteellisestä sisällöstä, jota tarjoaa rakastamamme tuote? Usko tuotteeseesi rohkeasti ja anna palaa!

Kaiken ei tarvitsee olla tiukasti bisnestä, vaan voit myös irrotella. Samalla jäät mieleen ja hankit itsellesi merkittävän kilpailuedun.
Picture of Johanna Hytönen

Johanna Hytönen

Johanna.Hytonen@otava.fi

Seuraa minua:

Johanna Hytönen on Otavamedia OMAn asiakkuuspäällikkö, joka verrytelee aivojaan luomalla yhden kuvitteellisen oman median konseptin viikoittain.

Oma media Sisältömarkkinointi Jakelu ja markkinointi