Mikä on brändilähettiläs – ja mitä hyötyä hänestä on yritykselle?

Yhä useampi yritys julistaa etsivänsä tuotteilleen tai palveluilleen edustajaksi brändilähettilästä. Brändilähettiläs on parhaimmillaan vaikutusvaltainen viestintä- ja markkinointitiimin jatke, joka sirottelee osan tähtipölyään myös yrityksen brändin koristeeksi. Mitä brändilähettiläs tekee käytännössä, ja mitä konkreettista hyötyä yhteistyöstä voi olla yritykselle?

Brändilähettiläs on vaikuttaja (=esimerkiksi bloggaaja, some-vaikuttaja tai vaikkapa urheilija), joka kertoo yhteistyöyrityksen tuotteista tai palveluista yrityksen ulkopuolisin silmin seuraajilleen. Brändilähettilään arvo yritykselle on ennen kaikkea pitkäaikaisessa yhteistyössä: valittu vaikuttaja sitoutuu brändiin aivan eri tavalla, kuin ollessaan mukana yksittäisessä kampanjassa. 

Fiksu mainostaja saattaakin siksi kymmenen yksittäisen kampanjalähdön sijasta valita pari-kolme sopivaa ja erilaisen yleisön omaavaa vaikuttajaa brändilähettiläiksi, jotka tekevät työtä brändin hyväksi pitkällä aikavälillä. Tai sitten ei: riippuu täysin tarpeesta ja tilanteesta!

Tässä artikkelissa pureudumme brändilähettilyyden ytimeen: mitä brändilähettiläs tekee käytännössä, ja mitä hyötyä hänestä oikeastaan on yritykselle?

Kuinka valita oikea brändilähettiläs – ja mitä hän tekee käytännössä?

Brändilähettiläsyhteistyö lähtee liikkeelle oikean vaikuttajan valinnasta. Valintaprosessissa kannattaa pohtia ainakin sitä, kenen vaikuttajan brändi sopisi parhaiten yksiin yrityksen brändin kanssa. Tähän voi vaikuttaa monikin asia aina äänensävystä henkilökohtaisiin kiinnostuksen kohteisiin ja tavoiteltuun yleisöön saakka.

Kun sopiva vaikuttaja on löytynyt, yritys solmii hänen kanssaan pidempiaikaisen yhteistyösopimuksen. Yhteistyön aikana brändilähettiläs tuo sovittuja asioita esille omissa kanavissaan, edustaa mahdollisesti brändiä mainoskasvona tai osallistuu erilaisiin tapahtumiin. Brändilähettiläs saattaa esimerkiksi tutustua johonkin tuotteeseen tai palveluun kokonaisen vuoden ajan, ja raportoida kokemuksistaan pitkin matkaa blogissaan, vlogissaan sekä Instagramissaan.

Paitsi omissa kanavissaan, brändilähettilään voi ja kannattaa antaa näkyä myös yrityksen medioissa. Kun brändilähettilääksi valittu vaikuttaja jakaa yhteiset arvot edustamansa yrityksen kanssa, sujahtaa brändilähettilään viesti luonnollisesti osaksi yrityksen omiakin kanavia. 

Hyvä esimerkki onnistuneesta brändilähettilään ja mainostajan yhteistyöstä on Case Bio Luvil, jossa hyödynnettiin pelkän vaikuttajamarkkinoinnin ohella laajasti myös monia muita natiivimainonnan työkalupakista löytyviä markkinoinnin työkaluja. Lue lisää Bio Luvilin ja Xenia’s Day -bloggaaja Xenian yhteistyöstä alla olevasta linkistä!

💎 Tutustu brändilähettiläsyhteistyöhön ja sen tuottamiin tuloksiin käytännössä: Case Bio Luvil & Xenia’s Day

Mitä hyötyä brändilähettiläästä on yritykselle?

Brändilähettilään arvo yritykselle on erityisesti siinä, mitä voidaan saada aikaan kun yhteistyö on yksittäisen kampanjan sijaan pitkäaikaista ja moneen kerrokseen ja kanavaan ulottuvaa. 

Toisto on yksi markkinoijan työkalupakin tärkeimmistä välineistä, eikä viestin kannata olettaa menneen perille koko kohderyhmälle yhdellä yrityksellä – vaikuttajamarkkinoinnissakaan. Siksi brändilähettilästä ja hänen tuottamaansa sisältöä kannattaa hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti ja kaikissa niissä kanavissa, joissa tavoitellun kohderyhmän on todettu muutenkin liikkuvan.

Paitsi oiva väylä omien tuotteiden tai palveluiden tuomisesta halutun kohderyhmän tietoisuuteen, brändilähettilyys on myös erinomainen keino kerätä arvokasta tietoa tuote- ja palvelukehityksen käyttöön. Kun vaikuttaja pääsee tutustumaan tuotteeseen tai palveluun pitkäaikaisen yhteistyön merkeissä, kertyy matkan varrelta paitsi arvokasta omakohtaista kokemusta, niin varsin usein myös suoraa palautetta ja vertaiskokemuksia vaikuttajan kohdeyleisön parista.

💎 Minkälaista vaikuttajayhteistyötä vaikuttajat itse haluaisivat tehdä, jos kaikki olisi mahdollista? Lue blogistamme kiinnostavimmat nostot, jotka nousivat esille Vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportissamme!

Mihin suuntaan brändilähettilyys on kehittymässä tulevaisuudessa?

joonas_pesonen

Brändilähettilyys on ilmiönä vielä suhteellisen tuore, mutta uusia, isojakin yhteistyösopimuksia pompsahtelee pinnalle tasaisin väliajoin. Yksi kiinnostavimmista viimeaikaisista brändilähettiläsyhteistöistä on hotelliketju Clarionin ja bloggaaja Joonas Pesosen #YearInClarion -kampanja, jossa Pesonen muuttaa vuodeksi hotelliin asumaan ja osallistuu tänä aikana hotellin palvelujen kehittämiseen.

Pyysimme Vaikuttajamarkkinoinnin trendiraporttia koostaessamme Joonas Pesosta listaamaan oman näkemyksensä siitä, mitä brändilähettilyys tulee tarkoittamaan tulevalla vuosikymmenellä. Tässä Joonaksen listaamat neljä tärkeintä brändilähettilyyden 2020-luvun trendiä:

🔮 Suunta on enemmän ja enemmän kohti pidempiä yhteistöitä. Brand matcheihin kiinnitetään huomiota tulevaisuudessa entistä tarkemmin.

🔮 Kilpailu brändilähettiläiden paikoista kiristyy. Uskoisin, että ne vaikuttajat,jotka tekevät johdonmukaisesti laadukasta ja freesiä sisältöä ovat vahvoilla tässä.

🔮 Palvelumuotoilu tulee yhdeksi, tärkeäksi osaksi brändilähettiläsdiilejä jatkossa.

🔮 Brändilähettilyys on jatkossa entistä kokonaisvaltaisempaa.

Minkälaista on 2020-luvun vaikuttajamarkkinointi?

2020-luku on täällä yhdessä hujauksessa! Mutta mitä uusi vuosikymmen tarkoittaa vaikuttajamarkkinoinnin kannalta kokonaisuudessaan? 

Kokosimme Suomen nimekkäimpien vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisten näkemykset tulevaisuuden vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä yhdelle raportille. 

Lataa raportti talteen, ja ota jo nyt selvää siitä, mitä 2020-luvun vaikuttajamarkkinointi oikeasti tarkoittaa!

Lataa vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportti