Liikkuva kuva synnyttää mielikuvia ja tunnereaktioita

Liikkuva kuva on erinomainen väline, mikäli haluaa synnyttää mielikuvia tai tunnereaktioita. Taitavasti tehtynä se vaikuttaa ihmisten tapoihin nähdä maailmaan ja toimia. Liikkuvan kuvan tulva on tänä päivänä valtava ja pinnalla pysyminen vaatii sisällöiltä merkityksellisyyttä.

Kun ihminen katsoo elokuvaa tai tv-sarjaa, hän käyttää aktiivisesti näkö- ja kuuloaistiaan. Toisiaan seuraavien kuvien ja äänien kautta syntyy tarinoita, jotka puhuttelevat ja synnyttävät tunnejälkiä. Nuo jäljet syntyvät, jo eletystä elämästä, sekä totutusta tavasta seurata tarinoita. Tämän vuoksi länsimaisen kulttuurin tarinat ja tarinankerronta ovat tutumpia meille, kuin esimerkiksi kaukoidän vastaavat

Elokuvantekijä Sergei Eisenstein (1898-1948) kehitti Venäjän sosialistisen vallankumouksen aatepohjaan perustuvan montaasiteorian, joka on sittemmin kehittynyt elokuvailmaisun kulmakiveksi ja on tänä päivänä myös markkinoinnin yksi tehokkaimmista lekoista.  Montaasiteoria perustuu peräkkäisille kuville ja sille, että vasta toinen kuva antaa ensimmäiselle merkityksen. Mikäli ensimmäinen kuva on auringosta, antaa toinen kuva aurinkorasvapurkista sille uuden merkityksen. Jos kolmanneksi kuvaksi lisätään kuva auringonpalvojasta, ohjaa se mielleyhtymää muualle kuin, mitä se tekisi, jos kolmas kuva olisikin kuva ihosyöpäpotilaasta. Kuvallinen montaasi auttaa meitä ajattelemaan, jonka myötä simuloimme maailmaa ja mietimme, kuinka siinä tulisi toimia.

Kaikista tavoista viestiä, liikkuva kuva herättää eniten ja laajimmin tunteita. Se on erinomainen väline, mikäli haluaa synnyttää mielikuvia tai tunnereaktioita. Liikkuva kuva on voimallinen propagandan väline, mutta tarvittaessa myös provosoiva. Taitavasti tehtynä, montaasiin perustuen, se vaikuttaa ihmisten tapoihin nähdä maailmaan ja toimia. Steven Spielberg sai Tappajahailla kokonaisen sukupolven karttamaan vettä (todennäköisesti tahtomattaan). Elintarvikejätti Lidl onnistui omimaan suomalaisen kesägrillauksen. Huhut kertovat myös, että McDonald´sin vuosien takainen ”syökää kanaa”-mainos aiheutti sen, että kananliha loppui lähes kokonaan kaupoista.

Tänä päivänä liikkuvan kuvan tulva on valtava ja sen sekaan on helppo hukkua. Pinnalla pysyminen vaatii merkityksellisyyttä. Jos haluat viestisi perille, keskity antamaan sisältöä jolla on merkitystä. Älä jauha itsestäsi, vaan huuda intohimostasi. Liikuta kuvia (ja ääniä) peräkkäin tavalla, jolla viestit haluamaasi tunnetta ihmisille, joiden uskot kiinnostuvan siitä, mitä heille haluat kertoa. Jos olet avoin, rehellinen ja yllättävä – he kyllä antavat sinulle mahdollisuuden. Ja jos kykenet tarjoamaan heille palan merkityksellisyyttä, he muistavat sinut.

Näin valitset oman median kumppanin

Mikäli haluat, annan sinulle parhaat vinkkini sen suhteen, miten pääset alkuun. Et sitoudu mihinkään, enkä liitä sinua minkään sortin sähköpostilistoihin (spämmiä pukkaa muutenkin). Haluan jakaa ammattitaitoani sinulle. Heitä pallo – lupaan ottaa koppia!

 

Picture of Harri-Pekka Pietikäinen

Harri-Pekka Pietikäinen

harri-pekka.pietikainen@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedia OMAn liikkuvan kuvan kaupallinen tuottaja. Lapsena nähtyään Ghostbustersin, hän koki välttämättömäksi käydä varmistamassa kaikista kulmakunnan taloista, että mahdolliset yliluonnolliset ongelmat ovat hoidossa. Terveisiä vaan Muurameen ja Verkkoniemeen!

videotuotanto Sisältömarkkinointi Suunnittelu ja tuotanto liikkuva kuva