Miten mobiilimainontaa mitataan oikein?

Mainonta vaikuttaa aina brändimielikuvaan – oli kampanjan tavoite sitten taktinen tai brändinrakennukseen tähtäävä – ja siksi sen vaikutusten ymmärtäminen on erityisen tärkeää. Miten mobiilimainontaa sitten mitataan oikeaoppisesti? Kokosimme perusperiaatteet yhteen artikkeliin.

Kuluttajan ostopolku ei aina ole suoraviivainen mobiilimainonnassakaan. Kalliimmissa tuoteryhmissä ostopäätöstä harkitaan pitkään, kun taas edullisimmissa tuoteryhmissä ostopäätös voi tapahtua käytännössä yhdellä klikkauksella.

Verkkomainoksia ei silti aina klikata, vaikka ne huomataan. Kuluttajan ostopolku saattaa jatkua mainoksen huomaamisen jälkeen kivijalkakauppaan tai hakukoneen kautta mainostajan sivuille lisätietoja etsimään. Ostopolku voi myös alkaa ihan jostain muualta kuin verkkomainonnan aikaansaamana.

Analytiikkaan ja muuhun olemassa olevaan dataan onkin aina sukellettava pelkkää pintaa syvemmälle. Jotta mainonnan toimivuudesta saadaan todellista ymmärrystä, dataa kannattaa yhdistää useasta eri lähteestä. Tuloksia pitää muistaa myös peilata liiketoiminnan tavoitteisiin.

Mitä mobiilimainonnassa kannattaa mitata ja miksi? Jatka lukemista, niin tiedät!

Huolellisuutta viestin suunnitteluun: luova ratkaisu vaikuttaa aina oleellisesti mobiilimainonnan onnistumiseen

Mobiilimainonnan vaikutusten ymmärtäminen on tärkeää, sillä mainonta vaikuttaa brändimielikuvaan, oli kampanjan tavoite sitten taktinen tai brändinrakennukseen tähtäävä.

Mobiilimainontaa suunniteltaessa on tärkeää huomioida mobiilin käyttötilanne, miten ja missä kuluttaja mobiililaitettaan käyttää. Älypuhelimet kulkevat mukana kaikissa arjen hetkissä, ja se tarjoaa brändeille valtavasti mahdollisuuksia.

💎 Koska mobiililaitteet ovat käyttäjilleen erittäin henkilökohtaisia, tämä kannattaa huomioida jo mainosviestiä suunnitellessa.

Hyvä toimintakehote saa ostohalukkuuden nousemaan

Tehoja mainokseen saa esimerkiksi lisäämällä toimintaan kannustavan kehotteen. Otavamedian verkkomainonnan tutkimustietopankin mukaan parhaiten toimineet mobiilimainokset sisältävät selkeän kehotteen kuten: Katso ohje, Testaa, Osta tästä, Lue lisää.

Luovan ratkaisun houkuttelevuutta on myös tärkeä todentaa. Otavamedia tarjoaa mainostajille mainonnan jälkimittausta yhtenä osana mainonnan tehokkuuden todentamista. 

Mobiilikampanjaan liitettävä tutkimus kertoo huomioarvon lisäksi mainoksen herättämistä mielikuvista, siitä millaisia ominaisuuksia kuluttaja mainokseen liittää sekä mainoksen herättämästä kiinnostuksesta tutustua tuotteeseen tai ostaa tuote.

⭐️ LUE MYÖS: Mobiilimainonnan sanasto haltuun: voiko cookien syödä ja mikä on CTR?

Mobiilimainonnalla on keskimääräistä parempi huomioarvo

Otavamedian tutkittujen mobiilimainosten huomioarvon keskiarvo (51 %) on hieman desktop-mainontaa korkeampi. Myös useiden kansainvälisten mainonnan tutkimusten mukaan mobiilimainokset huomataan keskimäärin muuta verkkomainontaa paremmin. Hyvin suunnitellun mobiilimainoksen on helppo herättää käyttäjän kiinnostus sillä hetkellä, kun koko ruutu on mainostajan hallussa.

Hyvin toimivat mobiilimainokset ovat toteutukseltaan selkeitä, mainostaja tulee niissä hyvin esiin, ne tarjoavat kiinnostavaa tietoa ja mediaympäristö on viestiä tukeva. 

Parhaat vinkit onnistuneeseen mobiilimarkkinointiin:

  • Aseta selkeät, mitattavat tavoitteet
  • Luovuus ratkaisee aina - huomioi mobiilin käyttötilanne sekä laitteen henkilökohtaisuus
  • Tee mobiiliin oma versio – tiivistä reippaasti!
  • Huomioi käyttäjäkokemus – mobiilioptimoitu sivusto on must
  • Muista, että mediaympäristöllä on voimaa
  • Sisällytä tärkein viesti ensimmäiseen näkymään
  • Ohjaa toimintaan
  • Mittaa muutakin kuin klikkejä

Mobiilimainostajan kesäkirja auttaa alkuun mobiilimainonnan suunnittelussa ja toteuttamisessa

Mainostaja: älä lomaile onnesi ohi, vaan lataa tekemisen tueksi tuore mobiilimainostajan kesäkirjamme!

Klikkaa alta talteen ilmainen opas mobiilimainonnan onnistuneeseen tekemiseen – ja jos kaipaat apua, ota meihin rohkeasti yhteyttä!

New call-to-action

 

Mobiilimainonta Verkkomainonta Kohdentaminen Tavoitteet ja mittarit