Jakaisitko sinä tämän blogikirjoituksen?

Ainakin tulit lukemaan sen, huippua! Siinä piileekin yksi kirjoittajan tärkeimmistä taidoista, eli naseva ja puhutteleva otsikko. On nimittäin todella kallista tuottaa sisältöjä, joita kukaan ei klikkaa eikä lue. 

Valitettavasti asiat eivät kuitenkaan edes otsikkotasolla ole näin yksinkertaisia. Ei myöskään riitä, että saat yrityksesi kovimman asiantuntijan kynäilemään teille timanttisen blogiartikkelin – jonkun pitää inspiroitua tekstistä niin paljon, että hän haluaa jakaa sen. 

Sisältöjen jakamisen kevyt ideologia 🤚

Hyvä ja jaettava blogiartikkeli sisältää oivalluksen tai ajatuksen, johon voi samaistua tai joka tuo lukijalleen lisäarvoa: “Tämän minä haluan jakaa!” Samalla kannattaaa muistaa, että jutun jakaminen on myös psykologista: levittämällä tietynlaista sisältöä kerromme itsestämme ja siitä, millaista sisältöä kulutamme, keitä olemme tai mitä kannatamme, sekä millaisten tahojen kanssa olemme samaa mieltä. 

Kun jaamme jutun, jaamme jutun, jonka takana voimme seistä. Jos siis kirjoitat ylistävästi omasta yrityksestäsi ja/tai sen tuottamista palveluista, voit olla varma, ettei teksti mene viraaliksi paitsi oman johtoryhmän sisällä.

Mieti siis, millainen ulkopuolisen tahon tuottaman sisällön tulisi olla, jotta sinä jakaisit sen. Mikä itseasiassa saa sinut jakamaan sisältöjä? Ihmiset tarvitsevat aiheita, jotka innostavat, inspiroivat, opettavat ja viihdyttävät. Älä siis haaskaa kalliita markkinointieuroja turhanpäiväiseen jargoniin tai läpikaluttuihin aiheisiin.

Kokeile tällä kertaa jotain ihan muuta, ja hyödynnä samalla vinkkimme sanan levittämiseen siinäkin tapauksessa, kun sisältö ole niin seksikästä. 

Kolme vinkkiä klikattaviin sisältöihin

1. Valjasta työntekijät jakamaan sisältöjä

Kyllä, markkinointi on vastuussa liiketoimintatavoitteita edesauttavien markkintointisisältöjen suunnittelusta, toteuttamisesta, levittämisestä ja mittaamisesta.

Ei, vastuu ei kuitenkaan tarkoita sitä, että markkinoinnin pitäisi pystyä loistaviin tuloksiin yksin, mikä tarkoittaa, että markkinointiin tarvitaan yrityksen kaikkia työntekijöitä! Oman firman työntekijöiden on aina helpompi lähteä levittämään sanaa esimerkiksi omissa somekanavissaan, vaikka sisältö ei ihan suoranaisesti istuisi heidän erikoisalaansa tai edes puhuttelisi heitä. 

Koodari voi esimerkiksi aivan hyvin jakaa sisältöstrategin tekstin ja tuoda mukaan oman kulmansa siitä, että aina ennen itse koodityötä tarvitaan tehokas sisältöstrategia, jotka toteutetaan oman talon sisällä loistavasti.

2. Tarjoa valmiit jakotekstit

Älä oleta, että jokainen kokee kirjoittamisen helpoksi, edes somessa. Meistä harva on lopulta sinut tekstin tuottamisen kanssa, mutta jokainen pystyy kyllä halutessaan levittämään sanaa somessa. 

💡 Sopikaa, että asiantuntija-artikkelin kirjoittaja tekee aina muutaman valmiin ja nasevan jakotekstin julkaistulle jutulle, aina myös eri sosiaalisen median kanaviin soveltuviksi. 

3. Auta työntekijöitä ymmärtämään sisältöjen jakamisen tärkeys

He, jotka eivät kirjoita työkseen, eivät välttämättä osaa antaa arvoa talon sisällä tuotetulle sisällölle, vaikka juuri niillä sisällöillä rakennetaan ja tuetaan oman työpaikan ja sitä kautta omaa brändiä. Parhaassa tapauksessa jaettavat sisällöt vaikuttavat positiivisesti kaikkien menestykseen. 

Anna siis työntekijöille motiiveja. Näitä voivat olla paremmat mahdollisuudet saada uusi positio uralla, mielenkiintoisemmat projektit itselle ja yritykselle, tai vaikka paremmat myyntibonukset, kun naama tunnetaan somessa ja henkilöön luotetaan.

Lopuksi: kliseistä mutta totta – ole luova

Kiinnostavat aiheet, onnistumiset ja myös epäonnistumiset, behind-the-scenes-materiaalit, vinkkilistat ja opettavat sisällöt sekä tehokkaat vieraskynät tuovat eloa sisällöntuotantoon. Älä siis mieti tehtävien jakamista vain omille asiantuntijoillesi, vaan mieti, voisitko kysyä asiakasta kirjoittamaan tarinaa, luoda kenties juttusarjan omista työntekijöistä ja heidän intohimoistaan, tai ihan jotain muuta. Live-stream toimistolta, kenties? Aina perjantaisin hauska ja erilainen juttu, joka nivoo yhteen oman alan erikoisuuksia ja onnistumisia? 

Vaihtoehtoja on valtavasti. Mikäli kaipaat apua sisältösparrailuun, voit myös aina olla yhteydessä meihin!

Tutustu sisältömarkkinoinnin palveluihimme