Oman ammattitaidon jakaminen takaa laadun sekä kilpailuedun

Jokainen yritys on media. Tänä päivänä business ei ole enää pukumiesten neuvotteluhuoneissa käymää salamyhkäistä roolipeliä, vaan yksinkertaisesti sitä, että tavalliset ihmiset uskaltavat luoda ja toteuttaa epätavallisen hienoja juttuja.

Tämä on osaltaan saanut aikaan sen, että tuotteiden ja palveluiden rinnalle on tullut myös vaade tarinasta. Kulutustottumuksiamme ohjaa merkityksellisyys. Haluamme tuntea olevamme osa jotain itseämme suurempaa, jopa silloin kun ostamme vaatteita tai elektroniikkaa. Yhdelle tämä tarkoittaa merkkiuskovaisuutta, kun taas toinen vaalii eettistä valmistustapaa. Pelkkä tuotteen tai palvelun laatu ei enää riitä, vaan ympärille täytyy rakentua myös tarina. Ja tuon tarinan merkityksellisyyden kuluttajan täytyy kyetä ostamaan.

Halusimme tai emme, perinteiseksi koettu yksisuuntainen markkinointi kuihtuu pala kerrallaan ja joutuu etsimään uuden perustelun olemassa ololleen. Tulevaisuudessa jokaisen yrityksen toiminnan edellytys on se, että se kykenee saumattomasti kommunikoimaan kohderyhmähenkilöidensä kanssa molempiin suuntiin, reagoimaan jatkuvasti ja kehittämään ympärilleen rakentunutta tarinaa.

Miten oman median tekeminen kannattaa aloittaa

Meille viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille tämän luulisi olevan hyvä uutinen: hip hei, duunia pukkaa ja pätäkkää pursuaa ovista ja ikkunoista. Ongelma piilee siinä, että maailma kulkee eteenpäin nopeammin, mitä me osaamme laskuttaa. Menee tovi ja tämän päivän asiakkaat osaavat itse soveltaa oman median oman brändinsä mukaiseksi. Menee hetki ja he tulevat tekemään sisäisesti sen, missä me olemme nyt heille korvaamaton kumppani.

On eittämättä toimijoita, jotka pelonsekaisin tuntein pitävät lamppunsa visusti vakan alla ja nyhtävät euroja vielä, kun lumeosaamisella on joku arvo. Silti haluan uskoa, että suurin osa meistä muista haluaa jakaa osaamista ja ymmärrystä eteenpäin. Oman median tekeminen toiselle osapuolelle on tässä ajassa myös sen ilosanoman julistamista, kuinka yritykset voivat tulevaisuudessa tehdä itse niitä asioita, joissa me olemme nyt heidän kumppaninaan – toisinaan jopa mentorina. Me kaikki haluamme nähdä tulevaisuudessa entistä rohkeampaa, oivaltavampaa ja ajatuksia herättävämpää yritysmediaa. Ja se on mahdollista vain, jos suostumme paljastamaan koko ammattitaitomme sille kaikista pelottavimmalle: asiakkaalle.

Sen sijaan, että kilpailisimme hinnoilla tai markkinoinnilla, tulee meidän kilpailla koulutuksella, tiedolla ja intohimolla. Mitä enemmän asiakkaalla on ymmärrystä omasta ja ostetusta mediasta, sitä paremmassa asemassa hän on siinä, että pystyy tekemään aidosti hyviä päätöksiä. Ihmiset ylipäätään tuppaavat arvostamaan sitä, että heillä on mahdollisuus lisätä omaa ymmärrystään sen suhteen, mistä (vielä toistaiseksi) maksavat muualle. Näin tapahtuessa kumppanuus tekee heistä osaavampia ja parempia.

sinua saattaisi kiinnostaa_onnistunut asiakassuhde perustuu arvoihin

Teoriassa siis, mikäli teen työni niin hyvin kuin mahdollista, ansaitsen pitkässä juoksussa työttömyyden. Sillä miksi joku maksaisi toiselle osapuolelle työstä, jonka tekemisen on itse opetellut ja siten omaksunut sen osaksi omaa liiketoimintaansa? Kökkö juttu, vaan ei auta! Laadukas, avoin ja alati kehittyvä oma media on liian tärkeää, että siitä kannattaisi tinkiä. Se on pieni palanen sitä parempaa maailmaa, jota kannattaa olla tukemassa.

Vie siis tulevaisuudessa tuhkatkin pesästäni, mutta sitä ennen: ota yhteyttä, niin lupaan tehdä kaikkeni, että opit kuinka sen tehdä.

 

Picture of Harri-Pekka Pietikäinen

Harri-Pekka Pietikäinen

harri-pekka.pietikainen@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedia OMAn liikkuvan kuvan kaupallinen tuottaja, joka uskoo, että ihmisten tulisi keskittyä ennemmin toistensa kuin valkohaiden härnäämiseen, jotta valtamerten ekologinen tasapaino ei horjuisi liikaa.

Oma media Sisältömarkkinointi