Hyvä sisältöstrategia poimii rusinat pullasta – näin onnistut sisältömarkkinoinnissa

Sisältöstrategia on markkinoinnin käsikirja, joka kertoo sisällöntuotannon tarkoituksen ja antaa askelmerkit tekijöille. Perusajatus jokaisen sisältöstrategian taustalla on sama. Strategian avulla saat ihanneasiakkaasi koukutettua.

Kuulostaako sisältöstrategia sinustakin kovin kunnianhimoiselta? Kyseessä on kuitenkin varsin mutkaton dokumentti, jonka tarkoituksena on antaa suuntaviivat organisaation sisältömarkkinoinnille.

Yksinkertaisimmillaan sisältöstrategia vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Minkälaista sisältöä tuotetaan (ja miksi)?
  • Kenelle sisältömarkkinointia tehdään (ja miksi)?
  • Milloin sisältöä julkaistaan (ja missä kanavissa)?

Mitä hyvä sisältöstrategia sitten pitää sisällään, ja mitä hyötyä siitä on organisaatiosi toiminnalle? Tämän artikkelin selailtuasi tiedät!

Toimiva sisältöstrategia ei pohjaudu arvauksiin, vaan tutkittuun tietoon

Hyvä sisältöstrategi kuuntelee sekä sydäntään että tutkittua tietoa. Arvokasta tietoa voi saada monista, ihan arkisistakin lähteistä. Asiakastutkimukset tai  asiakkaiden parissa päivittäin työskentelevien myyjien haastattelut tuovat arvokasta tietoa siitä, mikä asiakkaita oikeasti kiinnostaa.

Kun sisältöstrategia perustuu faktatietoon, yksikään markkinoinnin toimenpide ei jää sisällöntuottajan arvausten varaan. Sisällöille voidaan asettaa tavoitteita  myynnin vauhdittamiseksi tai olemassa olevien asiakkaiden sitouttamiseksi.

Tutkittuun tietoon pohjautuvalla sisältöstrategialla on organisaatiossa kaksi tärkeää tehtävää:

  1. Yhteisen tahtotilan saavuttaminen: miksi sisältöä tuotetaan ja mitä sillä voidaan saavuttaa?
  2. Tavoitteiden ja toimintatapojen siirtäminen eteenpäin kaikille sisältöä tuottaville.

Sisältöstrategia myös sitouttaa organisaation omat tekijät sisällöntuotantoon ja yhteisiin tavoitteisiin.  Strategiaprosessin jälkeen kukaan ei siis hääri miten sattuu tai puuhaile omiaan. Toivottavasti.

Sisältöstrategian tekemiseen kannattaa osallistaa kaikki tekijät sekä tuotteita tai palveluja tuntevat organisaation jäsenet. Kun näin tehdään, osallistujat ovat useimmiten mukana niin sydänverellään, ettei heille tulisi mieleenkään olla käyttämättä yhdessä aherrettua strategiaa.

Sisältöstrategian sisällysluettelo heijastaa organisaation liiketoimintatavoitteita

Jokainen sisältöstrategia on yksilö. Strategiatyön perustana ovat organisaation liiketoimintatavoitteet – ne määrittelevät sisältöstrategian muodon ja sisällön.

Nämä viisi kohtaa kannattaa silti jokaisessa sisältöstrategiassa olla.

  • Tavoitteet – ja mitä niillä mitataan? Minkälaiset mittarit menestykselle asetetaan, ja kuinka tiuhaan mittareita seurataan? Tavoitteiden ja mittarien asettamisessa voi olla myös rohkea ja luova! Pelkät lukijamäärät tai lukuajat eivät kerro vielä kaikkea. Mitäpä jos mittaisittekin asiakaspalvelun saamia yhteydenottoja tai teettäisitte imagotutkimuksen ja mittaroisitte sen tuloksia?
  • Kenelle puhutaan? Mallilukijat ovat prototyyppi asiakaskunnasta, joka halutaan tavoittaa. Mallilukija ei ole absoluuttinen totuus asiakkaista vaan sopiva yhdistelmä tutkittua ja kokemustietoa. Sisältöstrategiassa otetaan kantaa ennen kaikkea siihen, minkälaisilla keinoilla halutut asiakkaat saadaan parhaiten tavoitettua ja koukutettua sisältöjen pariin.
  • Miltä sisällöt kuulostavat? Mikä on sisältöjen äänensävy – puhutaanko kuin hyvälle ystävälle, arvokkaalle merkkihenkilölle vai jollekulle siltä väliltä? Onko ok kiroilla, käytetäänkö kielikuvia, puhutaanko mutkat suoriksi vai runoillaanko rohkeasti? Sisältöjen äänensävy on tärkeä määritellä, jotta tyyli on yhtenäinen ja asiakas haluaa samastua juuri tähän sisältöön.
  • Minkälaisia aihepiirejä sisältömarkkinoinnissa tuodaan esille? Puhutaanko aidasta vai aidanseipäästä – kumpi kiinnostaa ihanneasiakasta enemmän? Esimerkiksi terveysalan yritys valitsee aihepiiriksi kuntoilun eikä myymiään tuotteita.
  • Missä sisältöä jaellaan? Oma media on useimmiten sisältömarkkinoinnin kotipesä. Mutta mitä muita kanavia hyödynnetään, jotta asiakkaat saadaan tavoitettua mahdollisimman tehokkaasti – tarvitaanko ostettua mediaa tai sosiaalisen median julkaisuja? Tavoitteissa voi olla mukana myös ansaitun median osuus.

Tekisinkö sisältöstrategian itse – vai kannattaako mukaan ottaa sisältömarkkinoinnin kumppani?

Sisältöstrategia auttaa organisaation kuin organisaation markkinointia kohti tuloksellisempaa ja mitattavampaa tekemistä. Aina strategiatyöhön eivät välttämättä omat resurssit riitä, ja silloin kannattaa rohkeasti kääntyä sisältömarkkinoinnin kumppanin puoleen. Kumppania kannattaa hyödyntää myös siksi, että sisältötyöhön saataisiin ulkopuolista näkökulmaa oman tiedon ja taidon tueksi.

Sisältöstrategian työstäminen ei välttämättä ole ajallisesti pitkä rutistus: yleensä pari kuukautta ja pari intensiivistä, yhteistä workshopia riittää. Jos mukana sisältöstrategiatyössä on sisältömarkkinoinnin kumppani, heidän kannattaa antaa toimia projektissa työnohjaajana. Näin oma aika säästyy olennaisen pohtimiseen: ketkä ovat tärkeimmät asiakkaamme ja kuinka tavoitamme heidät?

Etsitkö sisältömarkkinoinnin kumppania? Ota avuksi Oman median kumppaninvalintaoppaamme, josta löydät parhaat vinkit hyvään matchiin.

Näin valitset oman median kumppanin

Picture of Johanna Hytönen

Johanna Hytönen

Johanna Hytönen on Otavamedia OMAn asiakkuuspäällikkö ja asiakkuusliiketoimintaryhmän vetäjä, joka verrytelee aivojaan luomalla yhden kuvitteellisen oman median konseptin viikoittain.

Johanna.Hytonen@otava.fi

Seuraa minua:

Oma media Sisältömarkkinointi Suunnittelu ja tuotanto Strateginen markkinointi