Editors' Picks: kesäajan must read Otavamedian blogin parhaista paloista

Vaikuttajamarkkinointi, sisältömarkkinointi, natiivimainonta ja videomainonta. Muun muassa nämä aiheet ovat kiinnostaneet blogimme lukijoita tänä vuonna tähän asti. Tähän artikkeliin olemme koonneet “päätoimittajan suosikit”, jotka sopivat erityisen hyvin kesän kynnyksellä nautittaviksi.

Hei sinä, arvoisa blogimme lukija! 👋  Aivan pian on aika suunnata kohti kesälaitumia ja -laitureita. Siksi ja sen kunniaksi lienee sopiva hetki vilkaista hieman myös peräpeiliin.

Kokosimme yhteen “päätoimittajan suosikit” kesäajan lukemistoiksi kaikille niille, joita kiinnostavat mm. vaikuttajamarkkinointi, natiivimainonta tai sisältömarkkinointi. Varsågoda!

Vaikuttajamarkkinointi


Vaikuttajamarkkinointi on mainonnan muoto, jossa kohderyhmä tavoitetaan sitä koskettavan henkilöbrändin, eli vaikuttajan kautta. Yleisö seuraa vaikuttajan elämää sosiaalisen median tai  muun kanavan – esimerkiksi blogin tai YouTube -kanavan – välityksellä ja altistuu sitä kautta vaikuttajan mielipiteille ja elämäntavoille.

Parhaat kesäajan lukemistot vaikuttajamarkkinoinnin tiimoilta ovat nämä kolme:

🌈 Ensikertalaisen muistilista vaikuttajamarkkinointiin. Vaikuttajamarkkinoinnissa yhdistyvät sosiaalisen median sekä perinteisen word of mouthin kaikki hyvät puolet, jonka lisäksi vaikuttajien kautta on mahdollista tavoittaa juuri halutunlainen kohderyhmä. Ensikertalaisille suunnattu vaikuttajamarkkinoinnin muistilistamme on niellyt sisälleen näppärän infopaketin aina suunnitteluvaiheesta tuloksellisuuden mittaamiseen saakka.

🌈 Vaikuttajamarkkinoinnissa seuraajan aito luottamus vaikuttajaan on kaiken A ja Å, sanoo Annan suosikkibloggaaja Sara Parikka, jota haastattelimme tätä artikkelia varten. Vaikuttajamarkkinoinnin teho piilee seuraajien aidossa luottamuksessa vaikuttajaan ja hänen mielipiteisiinsä. Luottamusta vaaditaan myös vaikuttajan ja mainostajan välille: kun vaikuttaja säilyttää äänensävynsä, pysyy seuraajille välittyvä viesti aitona ja uskottavana.

🌈 Vaikuttajamarkkinointi vuonna 2019 — mikrovaikuttajia ja brändilähettiläitä. Tämä artikkeli vastaa mm. kysymykseen siitä, milloin kannattaa valita ison nimen sijasta hieman tuntemattomampi mikrovaikuttaja, sekä milloin yksittäisten kampanjavetojen sijaan olisikin syytä keskittyä brändilähettiläisiin.

Mobiilimainonta


Aki Ronkainen väitti taannoin blogiartikkelissaan, ettei mainostajan tulisi koskaan olla kesän aikana hiljaa. Tästä on vaikea olla eri mieltä: todistetusti kesällä tulee luvattoman helposti mieleen ajatuksia moottoripyöristä, huvipuistoista ja jäätelöistä, ja erilaisia vaihtoehtoja tulee usein selattua mobiililaitteella. Mobiilimainonnan avulla on siten erityisen helppo kohdata oikeanlainen kohderyhmä oikeassa kontekstissa, oikeaan aikaan ja vieläpä oikealla viestillä.

Jos (ja toivottavasti, kun) tällainen kaupallinen mahdollisuus kiinnostaa, suosittelemme kesälukemiseksi mm. seuraavaa:

🌈 Mobiilimainonnan kesäkirja, josta löydät mm. ohjeet hyvän mobiilimainoksen anatomiaan, mobiilimainonnan keskeisimmät tavoitteet ja mittarit, ohjeita mobiilimainonnan kohdentamiseen sekä mielenkiintoista ajankohtaista dataa mobiilimainonnan trendeistä.

🌈 Mobiilimainonnan sanasto, joka vastaa mm. kysymyksiin voiko cookien syödä, ja mikä on CTR. Artikkeliin on avattu mobiilimainonnan tärkeimmät käsitteet sanastoksi, jonka ottaa haltuun noin 22 minuutissa.

🌈 Viewability mittaa mainonnan näkyvyyttä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kävijä on nähnyt mainoksen. Mainonnan näkyvyys (viewability) verkkosivustolla on yksi tärkeimpiä mainonnan laadun mittareita. Jotta päästään mahdollisimman hyvään tasoon, vaaditaan toimenpiteitä niin julkaisijoilta, mainostajilta kuin mainonnan suunnittelijoitakin.

Natiivimainonta


Natiivimainonta on tehokas keino brändimielikuvaan vaikuttamiseen, ajatusjohtajuuden lunastamiseen sekä tunnettuuden lisäämiseen. Kaupalliselta sisällöltä esimerkiksi osana verkkolehteä kuitenkin odotetaan tyypillisesti paljon enemmän, kuin muulta sisällöltä samassa mediassa. Siksi toimivan natiivimainonnan vähimmäisvaatimus on olla aina vähintään yhtä laadukasta kuin muu sisältö siinä mediassa, johon se on upotettu. Mielellään jopa laadukkaampaa.

Hyvä nyrkkisääntö on, että sisältömarkkinoinnin vakiintuneet lainalaisuudet pätevät natiivimainonnassakin: ketään ei kiinnosta lukea tuoteselosteita, vaan sisällön tavoitteena on auttaa asiakasta. Hyvä sisältö inspiroi, informoi, luo ostoimpulsseja ja viihdyttää. Jos natiivimainontaa tekee jostakin muista lähtökohdista käsin, ollaan joko aikaa sitten syöksytty pöpelikköön, tai hyvää vauhtia matkalla sinne.

Toisaalta, lohdullista tai ei, upeinkaan toteutus ei itsessään vielä riitä, jos kohderyhmä ja kanavat on valittu väärin. Silti tai juuri siksi tässä haasteessa piilevät myös natiivimainonnan suurimmat mahdollisuudet. Mutta millaisiin tavoitteisiin natiivimainonnalla päästään?

Näissä kolmessa artikkeleissa käsitellään natiivimainontaa eri tasoilla:

🌈 Natiivimainonta — Mitä se on ja miksi se on niin tehokasta? on tietopaketti, josta saa hyvän peruskäsityksen siitä, mitä natiivimainonta oikeastaan on, ja mitä jokaisen markkinoijan pitäisi siitä tietää.

🌈 Kolme markkinoinnin haastetta, jotka natiivimainonta ratkaisee. Monesti natiivimainonnan pariin päädytään, kun oma media, esimerkiksi blogi, on perustettu ja sisältöjä tehty, mutta tulokset jäävät kaikista ponnisteluista huolimatta laihoiksi. Tällöin moni potentiaalinen ostaja jää tavoittamatta, eikä pelkkä oma media siten vielä riitä täyttämään yrityksen markkinoinnille asettamia kasvutavoitteita. Tästä artikkelista löytyy kolme varmasti hyvää tapaa ratkaista markkinoinnin haasteita natiivimainonnan avulla.

🌈 Näistä asioista natiivi­mainonnassa puhutaan nyt vastaa kysymykseen siitä, miten natiivimainonnan ajankohtaiset, tärkeät teemat konkretisoituvat natiivimainonnan tekijän arjessa.

Sisältömarkkinointi


Sisältömarkkinointi on uusi normi, ja vuosi 2019 alkoi tässäkin blogissa jo totuttuun tapaan tulevan vuoden sisältömarkkinointitrendejä povaamalla. Trendeiksi arveltiin nousevan ainakin interaktiivisten sisältöjen, datan yhdistymisen luovuuteen, sekä kautta linjan esiin nousevan vastuullisuuden.

Trendikatsauksen lisäksi suosittelemme kesälukemiseksi seuraavia mielenkiintoisia sisältömarkkinointiin keskittyviä artikkeleita:

🌈 Sisältömarkkinoinnin ytimessä on asiakkaan haasteiden tunnistaminen. Asiakkaalle merkityksellisten kipukohtien tunnistaminen on vaivan arvoista. Kärjistetysti voidaan sanoa, että jos tiedät, mikä asiakastasi askarruttaa näet, mitä reittiä raha virtaa kukkarosta kassaan, vai virtaako ollenkaan — eikä tähän tarvita kristallipalloa.

🌈 Hyvä sisältöstrategia poimii rusinat pullasta -artikkeli listaa viisi käytännön vinkkiä, joiden avulla onnistut sisältömarkkinoinnissa sitten, kun edellä mainitut asiakkaan haasteet on onnistuneesti tunnistettu. Tärkein nyrkkisääntö ja oppi lienee kuitenkin tämä: sisältöstrategian tulee aina heijastastella organisaation liiketoimintatavoitteita. Muussa tapauksessa sen tekeminen on käytännössä turhaa.

🌈 Älä keksi pyörää uudelleen – kuratoimalla vanhasta uutta. Sisältöjen kuratointi (content curating) on englannista käännetty termi, joka on löytänyt tiensä myös suomalaiseen sisältömarkkinointislangiin.

Sisältömarkkinoinnissa kuratoinnilla tarkoitetaan sisältöä, jonka avulla jo olemassa oleva sisältö saa uudenlaisen kontekstin. Esimerkiksi tämäkin juuri lukemasi “Editors' Picks” -artikkeli on malliesimerkki kuratoidusta kokoelma-artikkelista.

Videomainonta


Videomainonta, sekä etenkin outstream-videot ovat markkinointimaailman toistaiseksi kenties vähiten hyödynnetty suuri mahdollisuus.

Nämä artikkelit johdattelevat lukijan videomainonnan viisauksien äärelle, ja soveltuvat nautittaviksi pieninä annoksina esimerkiksi riippumatossa:

🌈 Outstream-video: Usein kysytyt kysymykset. Outstream-video on kansankielellä video, joka pompahtaa käyntiin, kun käyttäjä lukee artikkelia, tutkii uutisfeedia tai tarkastelee markkinapaikkojen hakulistausta. Virallisemmin outstream on sisällön yhteydessä oleva videomainosformaattiratkaisu. Tämä artikkeli vastaa — otsikon mukaisesti — useimmin kysyttyihin outstream-aiheisiin kysymyksiin.

🌈 Outstream on videomainonnan muodoista vakuuttavin. Outstream-mainonnan valttikortti on kontekstuaalisuus. Se tavoittaa katsojansa hänelle luontaisessa ja mieluisassa ympäristössä, ja oikeisiin teknisiin raameihin istutettuna saa ostajan pysähtymään juuri oikealla hetkellä. Tässä artikkelissa kerrotaan, mitä outstream-kampanjaa suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon jotta lopputulos olisi mahdollisimman onnistunut.

🌈 Onko videon pituudella väliä? Video ei ole artikkeli jota selataan ja silmäillään, kunnes päätetään, onko se lukemisen arvoinen. Videon osa on raaempi: jos ei nappaa, katsominen jätetään kesken. Paljon hoettu kolmen sekunnin sääntö perustuu juuri tähän — mutta onko videon pituudella lopulta sittenkään mitään väliä?


Mikä näistä oli oma suosikkisi?

Kerro se meille esimerkiksi Twitterissä: @otavamedia.

Ja jos pidit useammasta artikkelista, saatat haluta tilata ilmoitukset uusista bloggauksista suoraan sähköpostiisi:

Tilaa uudet blogikirjoitukset suoraan sähköpostiisi!

Parasta kesää, toivottaa koko Otavamedian jengi! ☀️🌴

Picture of Otavamedia Oy
Author Content

Natiivimainonta Sisältömarkkinointi Vaikuttajamarkkinointi Videomainonta