Askel askeleelta sisältöjen aikaan

Tsemppilista omasta mediasta innostuneille. Lue neljä vinkkiä, joiden avulla oman median roolin korostaminen on omassa organisaatiossa askeleen helpompaa.

”Helppohan teidän on sanoa. Minunkin mielestäni olisi kiva, että meidän yritys toimisi kuten media ja tuottaisi asiakkaita palvelevia sisältöjä. Mutta meillä asiat tehdään kuten on aina tehty – ja omaa mediaa pidetään vähän ajanhukkana.”

Kuulostaako tutulta? Jos kyllä, kannattaa lukea eteenpäin.

Oman median rakentaminen on prosessi, joka vie aikaa, rahaa ja hermoja. Silti uskomme, että hyödyt ylittävät haitat. Epäilijöitä riittää aina, joten seuraavat vinkit auttavat heti alkumetreillä.

Vinkki 1. Koeta tunnistaa, missä asioissa firmassasi on kipukohtia. Mitä juttuja toimitusjohtaja harmittelee, mitä asioita kollegat harmittelevat kahvipöydässä? Onko yritykselläsi ongelmaa esimerkiksi Google-näkyvyyden kanssa vai eikö verkkokauppa tahdo vetää? Puuttuuko kumppanimateriaalia vai tökkiikö sosiaalisen median käyttö? Hyvät sisällöt voivat olla avain yllättävän moneen asiaan. Pidä korvat auki ja koeta löytää juuri ne asiat, jotka omassa yrityksessä ovat kivi kengässä. On helpompaa lähteä liikkeelle, kun voi tarjota ratkaisuja, ei ongelmia tai kritiikkiä.

Vinkki 2. Älä vähättele tunteita. Jaa työkavereillesi sisältöjä, jotka ovat itsellesi antaneet ajattelemisen aihetta. Tuo oman median ideaa sinnikkäästi esille: kilpailija luo tällaista sisältöä, me pystyisimme parempaan! Puhu aiheesta kahvipöydässä ja palavereissa. Selvitä, miten kollegasi näkevät oman median roolin osana markkinointiviestintää. Kun jollakin kollegalla on vahva näkemys jostain asiasta, kysy pitäisikö asia tuoda esille myös asiakkaille.

Vinkki 3. Puhu sujuvaa taloushallintoa. Varaudu kertomaan, että olet luomassa sisältövarantoa, joka tuottaa laadukasta verkkoliikennettä, kysyntää ja liidejä - jopa vuosia. Sisällöt kestävät aikaa ja tekevät töitä pitkään, tuottaen esimerkiksi ostosuppiloon laadukasta liikennettä. Hyvää sisältöä voidaan hyödyntää useassa osassa organisaatiota: markkinoinnissa, myynnissä, viestinnässä, HR:ssä ja asiakaspalvelussa. Ja kun sinulta kysytään, mitä resursseja tähän tarvitaan, onnittele itseäsi, olet jo pitkällä!

Vinkki 4. Aloita tarvittaessa pienesti. Jos firman kaikki toimialat tai yksiköt eivät halua hypätä kelkkaan, on sekin ok. Pienempi kokonaisuus voi toimia hyvin pilottina ja kun muut näkevät sisältöjen tuomat hyödyt, leviää toimintamalli helpommin koko yritykseen.

Tärkeintä on, että luotat omaan tekemiseesi. Usko pois, saat palkinnon sinnikkyydestäsi ja työyhteisösi menestyy. Trendit ovat sinun puolellasi.

Tervetuloa sisältöjen aikaan!

 

Ryhdytäänkö yhteistyöhön

Picture of Risto Laine

Risto Laine

risto.laine@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedian OMAn myyntijohtaja, jolle sisällöt ovat brändikokemuksia.