4 sisältömarkkinoinnin trendiä, joita kannattaa pitää silmällä

Vaikuttajamarkkinointi vakuuttaa pian myös B2B-ostajat. Samalla ostajat ovat entistä itseohjautuvampia, ja haluavat sisältöjä ostopolkunsa kaikkiin vaiheisiin.

1. B2B-ostajat ovat erittäin itseohjautuvia

Valtaosa B2B-ostajista hakee tietoa verkosta, ja tutkii Googlen avustuksella erilaisia vaihtoehtoja ennen ostopäätöksen tekemistä tai yhteydenottoa. Tämän myötä varsin moni tarjouspyynnön lähettäjä tietää jo valmiiksi mitä on etsimässä. 

Sisältömarkkinoinnin näkökulmasta tämä tarkoittaa seuraavaa:

🔥 B2B-kohderyhmille on pystyttävä tarjoamaan riittävästi relevanttia hyötytietoa, joka paitsi 1) kohdennetaan ostopolun eri vaiheisiin, myös 2) muotoillaan siten, että kohdehenkilö voi sisällön löytää. Tiedättehän vanhan vitsin siitä, että paras paikka piilottaa ruumis on Google-haun toinen sivu? Sama pätee sisältöihin.

LUE MYÖS: Hakukoneoptimointi - 10 myyttiä

2. “Sisältöä ostopolun eri vaiheisiin” tarkoittaa myös aikaa ostopäätöksen jälkeen

Sisältömarkkinoinnissa on helppo astua ansaan keskittämällä kaikki saatavilla olevat voimavarat ja resurssit pelkkään uusasiakashankintaan tähtäävän sisällön tuottamiseen. Tällöin unohdetaan asiakas käytännössä kokonaan heti sillä hetkellä, kun ostopäätös on tehty ja asiakas on kulkenut kassan kautta kotiin. 

Sisältömarkkinoinnin näkökulmasta tämä tarkoittaa seuraavaa:

🔥 Älä hylkää asiakasta myyntifunnelin ulostulokäytävälle, vaan tarjoa relevanttia sisältöä myös ajalle ostopäätöksen jälkeen. Erilaiset how to-oppaat ja -videot, sekä tuotteen tai palvelun tehokkaaseen käyttöön opastavat tutoriaalit toimivat asiakaskokemuksen liekittäjinä sekä varmistavat, että asiakas asioi todennäköisesti kanssasi jatkossakin.

3. Vaikuttajamarkkinointi vakuuttaa pian myös B2B-ostajat

Vaikuttajamarkkinoinnissa yhdistyvät sosiaalisen median sekä perinteisen Word of Mouthin kaikki hyvät puolet. Vaikuttajamarkkinoinnin “pihvi” asuu vertaiskokemuksessa: vaikuttajaa seuraava yleisö luottaa vaikuttajan näkemyksiin ja mielipiteisiin, ja kokeilee sen ansiosta mielellään tuotteita tai palveluita joita vaikuttaja suosittelee.

Vaikuttajamarkkinointi on ollut B2C-maailmassa IN useamman vuoden ajan, mutta rantautuu parhaillaan myös B2B-piireihin — näin väittää ja ennustaa monen muun ohella Bonfire Agencyn markkinointi-ja asiakkuusjohtaja Maria Sillanpää. ⬇️

Sitaatti-Maria-1

Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnista:

4. Sisältöstrategiaa tarvitaan enemmän kuin koskaan

Sisältömarkkinoinnin tavoitteiden tulisi aina perustua yrityksen liiketoimintatavoitteisiin ja strategiaan. Tämän lisäksi sisältömarkkinoinnin onnistumisessa olennaista on yrityksen asiakkaiden – nykyisten sekä tulevien – tarpeiden ja arjen ongelmien tunnistaminen.

Luovat ratkaisut etenkin toteutuksissa ovat tarpeen, mutta ei pidä unohtaa, että arki asiakkaiden kanssa itsessään tarjoaa niin mielettömiä juttuja, ettei sisältöjä välttämättä tarvitse keksiä “boksin ulkopuolelta”. Aikoinaan puhuttiin kohtaamisista vetoketjumalleineen. Nykyään palvelumuotoilu on suosittu tapa tehdä näkyväksi asiakkaalle merkityksellisiä asioita ja tarpeita.

Kaiken tämän nivoo yhteen napakaksi paketiksi muotoiltu sisältöstrategia. Sisältöstrategia auttaa organisaation kuin organisaation markkinointia kohti tuloksellisempaa ja mitattavampaa tekemistä. 

☝️ PS. Aina strategiatyöhön eivät välttämättä omat resurssit riitä, ja silloin kannattaa rohkeasti kääntyä kumppanin puoleen. Kumppania kannattaa hyödyntää myös siksi, että sisältötyöhön saataisiin ulkopuolista näkökulmaa oman tiedon ja taidon tueksi.

Tilaa uudet blogikirjoitukset suoraan sähköpostiisi!