Mainostaja, vaadi mediakumppaniltasi enemmän

Jos olisin mainostaja, haastaisin mediakumppaniani esittämään rohkeampia ratkaisuja yleisöjeni tavoittamiseksi. Mediatalo tuntee yleisönsä ja tuo data kannattaa käyttää hyödyksi.

Mediatalojen lisäksi myös mainostajien on kyettävä reagoimaan markkinan muutoksiin ja trendeihin. On pohdittava, mitä se tarkoittaa omassa valitussa markkinointiviestinnän strategiassa. Kaiken tekemisen tulisi lähteä tavoitteiden määrittämisestä. Kun kaikilla osapuolilla on yhteisesti jaettu, kirkas näkemys siitä, mitä on tavoite tai mitä ongelmaa lähdetään ratkomaan, päästään aidosti miettimään oikeita - ja rohkeitakin - ratkaisuja yleisöjen hurmaamiseen

Jos minä olisin mainostaja, vaatisin mediakumppaniltani näkemyksiä siitä, miten kohderyhmäni kuluttavat heidän palveluitaan. Millaisia sisältöjä he kuluttavat? Mihin aikaan päivästä, minä viikonpäivinä? Miten he liikkuvat palveluiden sisällä eri päätelaitteilla? Kävijäseurantatietoa ja dataa on nykyään saatavilla valtavia määriä. Mediataloilla itsellään on varmasti paras käsitys siitä, millaisia johtopäätöksiä heidän omista brändiympäristöistään kerätyn datan pohjalta kannattaa tehdä ja minkälaisiin toimenpiteisiin tämän valossa kannattaisi ryhtyä entistä vaikuttavampien markkinointiviestinnän ratkaisujen toteuttamiseksi.

Jos olisin mainostaja, haastaisin mediakumppania esittämään rohkeitakin ratkaisuja yleisöjeni tavoittamiseksi. Tähän mediatalon edustaja epäilemättä tosin toteaisi, että rohkeutta tarvitaan myös mainostajilta: uskallusta luottaa mediatalon näkemyksiin ja kokeilla perinteisten mainosratkaisujen ohella sellaisiakin mainonnan muotoja ja tapoja, jotka eivät ole vielä yleisesti kaikkien käytössä.

Jokaiseen trendiin ei silti kannata rynnätä mukaan – ainoastaan niihin, jotka todistetusti toimivat omalle kohderyhmälle valitussa mediaympäristössä. Tämän saa selville esimerkiksi esitestaamalla mainosmuotoja, mainospaikkoja ja sisältöjä ennen kampanjan alkua. A/B-testaus näyttää kaunistelematta, mitkä sisällöt ja mainospaikat kampanjaan kannattaa valita. Esimerkiksi verkkopalvelun etusivu ei välttämättä ole mainostajalle se toimivin ratkaisu, kun kävijät saapuvat suoraan sisältösivuille vaikkapa sosiaalisesta mediasta.

Mainostajana pyytäisin mediataloa kertomaan näkemyksensä myös kampanjaan soveltuvista mittareista. Digimainonnassa tuijotetaan edelleen liikaa pelkkää klikkiprosenttia. CTR:n sijaan keskustelua tulisi ohjata laajemmin koko kampanjan mitattavuuteen sekä esimerkiksi brändinäkyvyyteen ja sivustolla vietettyyn aikaan – paljon puhuttua viewabilitya unohtamatta.

Yhden pienen toiveen esitän teille mainostajillekin. Haluan nimittäin haastaa teitä avoimempaan yhteistyöhön. Avatkaa rohkeammin tavoitteitanne kampanjan osalta. Kertokaa, mitä tiedätte kohderyhmienne käyttäytymisestä. Näin mekin voimme tarjota teille innovatiivisempia ja vaikuttavampia ratkaisuja mainontaan.

New call-to-action

Picture of Tomi Takanen

Tomi Takanen

Johtaja, B2B-myynti

tomi.takanen@otava.fi

Seuraa minua:

 

Kirjoittaja on Otavamedian B2B-myynnistä vastaava johtaja, joka tykkää viettää vapaa-aikaansa omistamansa hevosen kanssa sekä musisoinnin mielenkiintoisessa maailmassa.