Otavamedia haastaa yrityksiä ajattelemaan yli rajojen

Merkitykselliset kohtaamiset yritykselle tärkeiden yleisöjen kanssa vaativat rajojen rikkomista paitsi yrityksen sisällä myös perinteisessä jaottelussa oman ja ostetun median välillä. Otavamedia haluaa näyttää mallia molemmissa. Niin kauan kuin ei ole rajoja, on mahdollisuuksia.

Webcastit. Yrityksen nettisivut. Aikakauslehtimainokset. Bussinkylkikampanjat. Some-keskustelut. Asiakaslehdet. Pakkausmateriaalit. Inbound-kampanjat. Mitä yhteistä näillä kaikilla on?

– Se kaikki on mediaa. Joko omaa, ostettua tai ansaittua, Otavamedian yritysmyynnin johtaja Tomi Takanen toteaa.

Niin on. Siksi on aika koota median kaikki palaset saman pöydän ääreen.

Ei joko tai vaan sekä että

Digitalisoitumisen myötä on monella tapaa helpompaa ja kustannustehokkaampaa synnyttää ja jakaa omia ilmiöitä ja asioita kohderyhmille. Jos kahvia myyvä yritys voi olla media, jolla on oma paahtimo, innovatiivisuuteen voivat kyetä monet muutkin.

Peli on avattu ja pelaajaksi voi ryhtyä jokainen yritys. Mutta se vaatii uudelleenjärjestäytymistä.

– Myynnin, markkinoinnin ja viestinnän on tänä päivänä hedelmällistä istua samassa pöydässä, ei omissa siiloissaan. Tavoitteet ovat samoja ja tulokset ovat yhdessä parempia, Takanen avaa.

Otavamedian yritysmyynti ja yritysten omien medioiden liiketoiminta ovat jo yhdessä yksikössä.

– Asioita tehdään yhteispelillä ja fiksummin. Kokonaisvaltaisesti asiakkaitamme palvellen onnistumme yhdessä asiakkaidemme kanssa, Otavamedia OMA:n liiketoimintajohtaja Merja Haverinen luonnehtii. Onpa asiakkaalla tarvetta monikanavaiselle ostetun median ratkaisulle, oman verkkopalvelun uudistamiselle, yksittäiselle infografiikalle, henkilöstövideolle tai vaikkapa useita kertoja vuodessa ilmestyvälle sidosryhmälehdelle, asiantuntijat löytyvät yhdestä ja samasta yksiköstä.

Hei, kuka puhuu?

– Oma media on parhaimmillaan nopeaa, joustavaa ja kustannustehokasta yrityksen oman äänen käyttöä. Yrityksestä tai organisaatiosta puhutaan monin tavoin joka tapauksessa. Ne voivat olla hyvinkin aktiivisesti läsnä asiakkaiden arjessa kanavien digitalisoiduttua, Haverinen pohtii.

Keskiössä on luonnollisesti luottamus; selvyys siitä, kuka puhuu.

– Asiakkaiden täytyy luottaa yrityksen tuottamaan sisältöön ja sanomaan kuten ennenkin, Takanen vahvistaa.

Enää se ei voita, joka huutaa lujempaa. Se voittaa, joka on koukuttavin, yllättävin ja idearikkain äänenkäyttäjä.

Omaa ääntä ei tarvitse löytää yksin.

Kokonaisvaltaista yhteistyötä

Tämän päivän sisällöt ovat kohdennetumpia, personoidumpia ja syntyvät vahvemmin dataan perustuen kuin koskaan ennen. Myynnin, markkinoinnin ja viestinnän yhteispelin lisäksi oman median rakentaminen vaatii hyvät kumppanit.

– Otavamedialla on 125 vuoden kokemus siitä, miten suomalaiset tavoitetaan median keinoin. Onpa kiinnostus mitä tahansa, osaamme rakentaa tavoitettavuuden ja luottamuksen kohderyhmiin, Tomi Takanen toteaa.

Kun koko talon osaaminen on yritysasiakkaan käytössä, oman median luominen ja mediassa vaikuttaminen ponnistaa uudelle tasolle.

Takasen ja Haverisen mukaan oman ja ostetun median tavoitteellinen yhdistäminen ei näy ainoastaan mielikuvana; se näkyy euroissa.

Kaikkein kalleinta on tekeminen, joka ei vaikuta. Älä siis huuda lujempaa. Huuda paremmin.

5 syytä, miksi yritys tarvitsee vahvan oman median

 

Picture of Maija Kajanto

Maija Kajanto

maija.kajanto@otava.fi

maija.kajanto@otava.fi