Tiedätkö, kuka on kilpailijasi?

Analysoimalla omia verkkosisältöjä saatat huomata, että kilpailijakenttäsi on muuttunut. Mutta miten sitten tunnistaa kilpailijat?

Suunnittelimme taannoin perhematkaa etelään. Vaimoni nosti esille kysymyksen lasten rokotuksista. Lupasin hoitaa asian ja avasin googlen.

Ensimmäinen hakutulos antoi kaiken, mitä tarvitsin: karttakuvan eri maiden riskeistä, selkeät tiedot siitä, mitä rokotuksia lomakohteessamme tarvitsisimme sekä varauslinkin sivun laitaan. Klikkasin linkkiin, varasin rokotusajat ja koko homma oli nopeasti hoidettu pois päiväjärjestyksestä. Moni muu olisi voinut sijoittua hätäisesti tehdyssä nettihaussa ensimmäiseksi. Matkanjärjestäjä, yksityinen lääkäriasema, matkoja tarjoava vertailusivusto tai rokoteohjelmista vastaava viranomainen.

Kisan – ja rahat – vei se, jonka sisällöt vastasivat parhaiten omaan huutooni.

Oman median aika

Elämme oman median aikaa. Markkinointiviestintä on muuttunut kaksisuuntaiseksi vuoropuheluksi ja menestyvä yritys toimii kuten media. Sisältöjen käytöstä on tullut vahva väline markkinointiviestinnän työkalupakkiin. Sisällöillä houkutellaan uusia ihmisiä verkostoon, sitoutetaan ja palvellaan - niin yksilöitä kuin yrityksiä.

Aiemmin kilpailijat oli helpompi tunnistaa; markkinoilla samoja tuotteita tai palveluita tuottavat yritykset oli yksinkertaista nimetä. Nyt tilanne ei enää ole niin selkeä. Myös yritysten johdon olisi hyvä pohtia, voivatko sisällöt olla yrityksen kilpailutekijöitä. Samojen aiheiden parissa sisältöä voivat tuottaa yritykset tai tahot, joita ei mielletä kilpailijoiksi.

Mistä sitten pitäisi lähteä liikkeelle?

Avainsana-analyysi kuulostaa datanjauhannalta, mutta sillä on oma funktionsa: se auttaa sinua löytämään yllättäviäkin termejä, joilla tuotteitasi ja palveluitasi haetaan juuri nyt. Ne sisällöntuottajat, jotka onnistuvat vastaamaan sisällöillä haettujen termien käyttäjille, ovat todellisia kilpailijoitasi.

Yleisöt asiakkaiksi

Kun ajattelu siirtyy tuotelähtöisyydestä asiakaslähtöisyydeksi, markkinoinnin tulisi muuttua median kaltaiseksi sekä organisoitumisen että osaamisen kannalta.

Jos yritys haluaa menestyä sisältöjensä avulla, sen pitää paitsi hankkia oikeat kumppanit, myös löytää aito kulma sisältöjensä tuottamiseen.  Asiakaslähtöinen sisällöntuotanto lähtee aina liiketoiminnan tavoitteista johdetusta sisältöstrategiasta. Sisältöstrategian luominen kannattaa, sillä se antaa sinulle kilpailuedun: pystyt luomaan yleisöjä, jotka sitoutuvat sinuun.

Aika kääriä hihat. Oman median aika odottaa.  

3 askelta oman kilpailijan tunnistamiseen

  1. Tee avainsana-analyysi. Katso, mitkä tahot vastaavat tuotteen tai palvelun hakuja parhaiten. Avainsana-analyysi kertoo, keitä kaikkia kentällä toimii. Kilpailevat sisällöt eivät välttämättä ole kilpailijoidesi tuottamia.
  2. Kurkista hakutulosten taakse. Ovatko kilpailijasi palveluntarjoajan omaa mediaa vai jokin ulkopuolinen asiantuntija tai viranomaissivusto? Kun tuotetta tai tietoa etsivä osuu näille sivuille, mitä tapahtuu seuraavaksi? Löytääkö hän tarvitsemansa?
  3. Kurkista sanojen taakse. Joskus voi käydä niinkin, että sinun tuotettasi tai palveluasi haetaan termeillä, joita et itse ole määritellyt. Hyvä sisältö taklaa tämän ongelman, mutta se vaatii työtä.

Oma media

Picture of Risto Laine

Risto Laine

risto.laine@otava.fi

Kirjoittaja on Otavamedian OMAn myyntijohtaja, jolle sisällöt ovat brändikokemuksia.

Jakelu ja markkinointi Data Strategiat ja konseptointi Tavoitteet ja mittarit