Intohimo tarttuu - ja tuo kauppaa

”Lehti on kuin ystävä, joka odottaa minua kotona”, kuvaili vastikään eräs tilaaja suhdettaan aikakauslehteensä, jota hän oli tilannut jo pari vuosikymmentä. Vaivattomalta tuntuvan suhteen luominen oli tosin vaatinut hiottuja näkökulmia, tutkittuja faktoja ja intohimolla suunniteltuja tekstejä, kuvia ja taittoja.

Intohimo tarttuu ja luotettavuudesta ollaan valmiita maksamaan. Näin teki jopa Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg. Hän osti tietovuotoskandaalin kuumimpina päivinä mainostilaa ihan perinteisestä printtimediasta pyytääkseen anteeksi. Omaa, 2,2 miljardin käyttäjän alustaansa hän ei siihen tarkoitukseen käyttänyt.

Miksi?

Hän halusi yksinkertaisesti anteeksipyynnölleen enemmän painoa ja uskottavuutta. Hän halusi, että yleisö antaisi hänelle anteeksi. Hän halusi kuulostaa aidolta.

Luottamus ja autenttisuus ovat mediamaisemassa kiistatta in. Kuluttajat kaipaavat tietoa, jonka alkuperä on todennettavissa ja joka on totta. Monet ovat kritisoineet verkkoa ja sen luomaa maailmaa keinotekoisena. Ja valeuutiset ovat lyöneet lisää vettä myllyyn.

Printin suhdetta lukijoihinsa on tutkittu digimurroksen keskellä paljon. Tuoreen tutkimuksen mukaan* tutkittavien henkilöiden aivot toimivat eri tavalla silloin, kun he pitävät aikakauslehteä käsissään kuin he lukevat tietokoneen ruutua.  Lehden lukeminen on me-time, oma hetki. Ja yleisön huomion saa paremmin napattua ja sanottavansa jakeluun silloin, kun yleisö pitää fyysisesti kiinni jostakin.  

Printtimainos ohjasi tehokkaasti verkkokauppaan

Printti on ihanteellinen markkinointiväline. Yhtä aikakauslehden numeroa luetaan yhä pieteetillä, jopa lähes 100 minuuttia per numero tuoreimman KMT:n mukaan. Kahtakymmentäseitsemää aikakauslehteä Suomessa luetaan vähintään tunti, kun verkkojuttuihin käytetty aika lasketaan minuuteissa.

Printti on myös tehokas sekä luomaan merkityksellisyyttä brändien ja yleisön välillä että ohjaamaan lukijoitaan verkko-ostoksille. Kun verkossa kävijän käsi ohjautuu helposti mainoksen ohittavan ruksin päälle, en ole koskaan törmännyt aikakauslehden lukijaan, joka olisi leikannut mainoksen pois printatusta lehdestä sen takia, ettei pidä mainoksesta.

Päinvastoin. Kun lukijoita pyydettiin vuosi sitten valitsemaan 10 kiinnostavinta artikkelia yhdestä aikakauslehdistämme, kaksi niistä oli mainoksia.

Myös Aikakausmedian Aikakauslehtihetki-tutkimuksen mukaan sivuja leikkaa talteen jopa 30 % kaikista vastaajista. Sisustuslehtiä lukevista sivuja talteen ottaa 48% lukijoista, naistenlehtiä lukevista 40% ja  ruoka- ja juomalehtiä lukevista 25%.

 

*Lähde: MrMagazine.com, Ferris Jabr (Scientific American), Sam Finley (Time Inc)

Viisi syyta mainostaa aikakauslehdissa

 

Picture of Katriina Kaarre

Katriina Kaarre

katriina.kaarre@otava.fi

Katriina Kaarre on Otavamedian aikakauslehtibrändeistä vastaava julkaisujohtaja, joka on innostunut median lisäksi kunto- ja joogasaleilla rehkimisestä, monenmoisesta musiikista ja hyvin rakennetuista kirjoista. Hänet tapaa usein myös Keskuspuiston tuntumassa vetämässä laiskasti löntystelevää koiraa perässään.