Haaveilusta hankintaan - mitä tiedämme autohankinnan vaiheista

Saammeko esitellä Vellun, joka haaveilee ja lopulta hankkii uuden auton. Vellun lisäksi tiedämme, miten miljoona muuta viikkokävijää Nettiautossa toimivat. 

 

Haaveilu

 

Haaveilija Vellu on tyypillinen suomalainen, komea, mutta hieman ylipainoinen. Vellua kiinnostaa lätkä, futis, kalastus ja metsästys. Lisäksi hän kuuluu siihen suureen joukkoon, joka jostain syystä katselee autoilmoituksia netissä. Kännykällään Vellu viihdyttää itseään monenlaisten autojen parissa, viiden minuutin satunnaisissa jaksoissa. Erityisesti Vellua kiinnostaa 30 viimeisintä, eli juuri myyntiin tulleet autot. Haaveiluvaiheessa Vellu on altis erilaiselle mainonnalle. Vaikka hänelle on vankat mielimerkit, hän on avoin ja kiinnostunut muistakin. Vellu haaveilee jatkuvasti seuraavasta autostaan ja vaikkei hän juuri tänään suunnittele auton ostoa, niin silti hän toivoo löytävänsä sen oikean.

 

Harkinta

 

Vähitellen Vellun käyttäytyminen muuttuu. Hän on onnistunut vakuuttamaan itsensä autonvaihdon välttämättömyydestä. Ei, ei se ole perheenlisäyksen tuoma kuljetuskapasiteetin äkillinen tarve Vellulla, vaan enemmänkin keväisen autokuumeen terminaalitila. Vellun käyttämä aika netin autoilmoitusten parissa on kasvanut kännykällä jo lähes yhdeksään minuuttiin ja työpisteen deskarilla yli 12 minuuttiin. Vellu on käyttänyt omaa rahaa 8 euroa autonsa hinta-arvioon, jonka jälkeen hän on laittanut autonsa myyntiin tietäen keskimääräisen myyntiajan ja hinnan.

 

Vellu harkitsee monen eri mallin välillä. Hän suosikkilistaa kivoja vaihtoehtoja ja on asettanut hakuagentteja muutamalle mallille. Pikahakuja autoista Vellu tekee vimmatusti ja palaa autoilmoituksiin jo kahdesti päivässä, 12 kertaa viikon aikana. Mainoksia Vellu ei enää klikkaile entiseen malliin. Ne kiinnostavat vain, jos ne tuovat lisäarvoa harkinnan kohteina oleviin merkkeihin ja malleihin.

 

Hankinta

 

Vellun aktiivisuustaso nousee ja hän viihtyy palvelussa  kännykällä yli 12 min, deskarilla peräti 17 minuuttia ja 45 sekuntia. Vellu lähettää liidejä, eli ottaa yhteyttä myyjiin. On ollut paljon aikaa vaikuttaa Velluun mainonnalla, mutta valitettavasti Vellu ei reagoi enää samalla tavalla ja moni mainos menee ohi. Toki ne mainokset, jotka puhuttelevat häntä hyvin taktisella viestillä ja osuvat merkin tai mallin osalta juuri hänen kenttäänsä, voivat vielä vaikuttaa. Todennäköisesti hänen huomionsa saa hankintavaiheessa paremmin kännykällä kuin deskarilla. Autoilmoituksiin hän palaa kännykällään yli 13 kertaa viikon sisällä.

 

Entä ne muut?

 

Vaikka Vellu onkin ainutkertainen, hän ei ole ainut autoilmoituksia rakastava. Nettiauton analytiikka näyttää miljoonan suomalaisen selailevan autoilmoituksia viikossa. Miljoona jakautuu moneen segmenttiin, joista haaveilu, harkinta ja hankinta ovat esimerkkejä. Vuonna 2017 myytyjä autoja Nettiauton kannassa oli reilut 600 000 kappaletta. Miten tuo määrä ja reilu 7 mrd euroa jakaantuivat merkkien ja mallien välillä, näet artikkelistamme, jonka lopussa on interaktiivinen taulukko, jolla voit etsiä itseäsi kiinnostavat merkit ja mallit sekä järjestää ne eurojen, myynnissäoloaikojen tai kappalemäärien mukaan. 

 

"Otavamedialla dataa riittää - jokainen transaktio ja jokainen kävijä ovat tärkeitä ja näitä mitataan tarkasti. Datan avulla kehitämme ja rakennamme asiakasymmärrystämme, jonka avulla pystymme kehittämään palveluita paremmiksi ja tarjoamaan juuri oikeaan hetkeen oikeanlaista mainosviestiä, eli lisäarvoa kävijälle", toteaa tuotepäällikkö Linda Tverin NettiXiltä.

 

Haluatko lisätietoja Suomen suurimmasta automarkkinapaikasta? Lue täältä.

Picture of Erno Kalalahti

Erno Kalalahti

erno.kalalahti@otava.fi

Seuraa minua:

Kirjoittaja on NettiX Oy:n kaupallinen tuottaja ja autokaupan erityisasiantuntija.