Viisi syytä mainostaa mobiilissa

Puhelin on monilla meistä päivän ensimmäinen ja viimeinen asia, jonka parissa vietetään aikaa. Mitä muita syitä on, miksi mainostajan kannattaisi näkyä mobiilissa?

Mobiilista on tullut kuluttajien digitaalisen elämän hubi, joka on läsnä jatkuvasti ja kaikissa arjen hetkissä. Monilla meistä älypuhelin on päivän ensimmäinen ja viimeinen asia, jonka parissa vietetään aikaa. Kenties luet tätäkin tekstiä mobiililaitteesi ruudulta.

Mobiiliympäristö tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia myös mainostajalle, kunhan mainonta suunnitellaan mobiiliympäristön ehdoilla. Olen koostanut tähän blogiin viisi tärkeintä syytä, miksi mainostajan tulisi löytyä mobiilista. 

1. Mobiili on erinomainen ympäristö brändimainonnalle

Älypuhelimet kulkevat mukana kaikissa arjen hetkissä, mikä tarjoaa brändeille valtavasti mahdollisuuksia – kunhan brändimainonta suunnitellaan mobiilikokemuksen ehdoilla ja brändille sopivaan mediaympäristöön. Mobiililaitteet ovat käyttäjilleen erittäin henkilökohtaisia laitteita, ja siksi myös brändien on osattava kohdata kuluttajat mobiilissa läheltä, inhimillisesti ja henkilökohtaisesti – oikeastaan ihan konkreettisesti kädestä pitäen.

2. Mainoksella on mobiilissa keskimääräistä parempi huomioarvo

Useat kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että mainoksella on mobiilissa keskimääräistä parempi huomioarvo muuhun verkkomainontaan verrattuna. Siinä missä desktopissa mainos kilpailee huomiosta aina silloisen näkymän muun sisällön kanssa, mobiilissa mainostaja saa hetkellisesti haltuunsa koko näkymän. Käyttäjän kiinnostus on helppo herättää sillä hetkellä, kun koko ruutu on mainostajan hallussa. Kun mainos on mobiilin vaikutuskeinoja hyödyntäen suunniteltu ja toteutettu, mainoksen – ja samalla brändin – parissa todennäköisesti myös viihdytään pidempään ja myös mainokseen sitoutuminen paranee.

 

Lataa mobiilimainostajan kesakirja

3. Mobiiliympäristö tarjoaa täysin uusia mahdollisuuksia kohdentaa

Mainontaa voidaan kohdentaa demografisten piirteiden ja mediaympäristön lisäksi esimerkiksi kiinnostuksen, käyttäytymisen, ajankäytön, sijainnin, sään tai ajankohdan mukaan. Teknologian kehittyessä mobiilimainonta nivoutuu entistä tiiviimmin juuri sijaintiin ja toimintaan. Esimerkiksi Googlen arvioiden mukaan jo 82 prosenttia älypuhelimen käyttäjistä etsii tietoa samalla kun asioi kaupassa. Kun kohdennusmahdollisuudet vielä hieman kehittyvät, mitä kaikkea tämä voikaan mahdollistaa taktiselle mainonnalle?

4. Mobiili tarjoaa enemmän vaikutuskeinoja

Ihmiset ovat tottuneita käyttämään mobiililaitteitaan, joten niiden ominaispiirteitä kannattaa hyödyntää myös mainonnassa. Käytännössä mobiilimainoksessa on mahdollista hyödyntää kaikkia älypuhelimen ominaisuuksia. Kannattaakin miettiä loppuun saakka, mitkä ovat ne keinot, joilla kuluttaja saadaan pysähtymään ja viettämään mahdollisimman paljon aikaa mainoksen parissa.

Erilaiset rich media -ratkaisut toimivat mobiilissa huomattavasti staattista bannerikuvaa paremmin.

Erilaiset rich media -ratkaisut toimivat mobiilissa huomattavasti staattista bannerikuvaa paremmin. Lisäksi niihin on tarjolla parempia mittareita. Mainos voi hyödyntää esimerkiksi videota, animaatiota, pelillisiä elementtejä, swipea tai vaikkapa raaputettavia, höylättäviä, kelluvia tai 360-teknologialla rakennettuja ratkaisuja. Otavamedian mainonnanhallinan keräämien tietojen mukaan rich media -aineistojen engagement rate on yli 40 %, eli lähes joka toinen aktivoituu mainoksen parissa. Kuka tietää millaisia mainosmuotoja seuraavaksi näemme: mobiilimainosformaatit kun kehittyvät hurjaa vauhtia. Esimerkiksi virtuaalitodellisuutta (VR) ja lisättyä todellisuutta (AR) hyödynnetään jo mainonnassa maailmalla.

5. Kuluttaja on helpompi aktivoida juuri oikealla hetkellä

Mobiilin käyttö eroaa desktopkäytöstä hektisyydellään. Älypuhelin kaivetaan esiin kymmeniä kertoja päivässä tiedonhakuun, ideoinnin tueksi tai hetkelliseksi ajankuluksi. Ennen brändiuskollisista kuluttajista on tullut tarveuskollisia. Se, joka onnistuu tarjoamaan parhaan ratkaisun juuri oikealla hetkellä, voittaa. Näistä mikrohetkistä mainostajat nyt kilpailevat.

Mobiilimainoksella on noin kolme sekuntia aikaa herättää huomio ja tehdä vaikutus. Jos mainostaja onnistuu tarjoamaan oikeaa ratkaisua juuri oikealla hetkellä, mainoksen viestiin tarttuminen on todennäköisempää – kunhan mobiilikokemus on kautta linjan optimoitu sujuvaksi ja vaivattomaksi aina mahdolliseen ostotapahtumaan saakka. Mobiilioptimoituun ostokokemukseen kannattaa panostaa, sillä ostaminen mobiilissa lisääntyy koko ajan.

Jos näiden pointtien lisäksi sinua kiinnostaa tietää mobiilimainonnan käsitteistä, mobiilin käytön laajuudesta, ja monesta muusta mobiilimainontaan liittyvästä asiasta, lataa uusi, kompakti Mobiilimainostajan kesäkirjamme.

 

Picture of Aki Ronkainen

Aki Ronkainen

aki.ronkainen@otava.fi